تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

فیدل کاسترو: آمریکا تهدیدی علیه بشریت است

فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا، پس از چهار سال، در نخستین سخنرانی عمومی خود دولت آمریکا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را مانع از استقرار صلح و عدالت در جهان خواند.

به گزارش رویتر، کاسترو ۸۴ ساله در حالی که لباس نظامی سبز بدون نشان و درجه همیشگی خود را در تن داشت در برابر جمعیتی بالغ بر هزاران نفر سخنرانی کرد و نسبت به خطر جنگ اتمی هشدار داد.


کاسترو بر روی همان پلکان دانشگاه هاوانا سخن می‌گفت که شصت سال پیش دانشجویان را به مبارزه علیه رژیم باتیستا فراخوانده بود.

در حدود ده هزار نفر که اغلب آن‌ها دانشجو بودند در این سخنرانی حاضر بودند و با فریادهای «فیدل فیدل» حمایت خود از وی را نشان می‌دادند. کاسترو هشدار داد که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران ممکن است به یک جنگ اتمی در منطقه منجر شود.

کاسترو هشدار داد که حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه ایران ممکن است به جنگ اتمی منجر شود

در حالی که پیش‌تر سخنرانی‌های فیدل کاسترو ساعت‌ها به طول می انجامید، سخنرانی امروز او فقط ۴۰ دقیقه بود.

در طول این سخنرانی نیز کاسترو در باره مسائل داخلی کوبا سخنی به میان نیاورد اما به مسائل جهانی و انتقاد از نقش آمریکا پرداخت.

وی گفت: «امپریالیسم آمریکا نظامی است که بقای بشریت را تهدید می‌کند و مشکل میلیاردها بشر کره خاکی امروز این است که از نابودی بشریت توسط این دولت جلوگیری کنند.»

رهبر حزب کمونیست کوبا افزود: «در این نبرد، همچون نبردهای پیشین، پیروزی امکان‌پذیر است.»

برخی از دانشجویان به رویترز گفتند دلیل حضور آن‌ها در این سخنرانی تنها شنیدن سخنان کاسترو نبود بلکه دستیابی به شانسی برای دیدار یکی از مهم‌ترین شخصیت انقلاب و یکی از مشهورترین چهره‌های جهان در نیم قرن گذشته بوده است.

الین مندوزا، دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه هاوانا می‌گوید: «کاسترو منشاء افتخار کوبایی‌هاست حضور او به آمریکا نشان خواهد داد که او همچنان پایدار ایستاده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر این فیدل کاسترو، یا خامنه ای، یا مصباح یا خمینی یا همین احمدی نژاد هر کدامشان یک ملیونیم آمریکا قدرت داشتند جهان را هزار بار نابود کرده بودند. آقای کاسترو انگاری برای کوران و کران و احمقان سخن می راند.

-- افسون ناشده ، Sep 3, 2010

اقای رادیو زمانه! این خبر یک ماه پیش اتفاق افتاده. لطفا کارتون را درست انجام بدید!
اینهم لینک:
http://www.csmonitor.com/World/Americas/2010/0808/Fidel-Castro-warns-of-nuclear-war-climate-change-ignores-Cuba-issues

-- علی‌ مظفری ، Sep 4, 2010

توضيح: خبری که شما اشاره کرده‌ايد مربوط به سخنرانی چندی پيش کاسترو در پارلمان اين کشور است. اين خبر با آن فرق دارد.

-- زمانه ، Sep 4, 2010

کاسترو شاید زمانی‌ سمبل مبارزه با استبداد،استعمار و حرفهای قشنگ باشد ولی‌ سمبل شکست یک ایدولوژی و سیستم سیاسی حاصل از آن هم امروز هست. اقتصادی جیره بندی شده، بنا‌های فرسوده، دیوانسالاری دست و پاگیر حزبی- دولتی، نبود آزادی بیان و انتقاد از سیستم موجود، سکس توریسم،رابطه با رژیمهای سرکوبگری مثل ایران، و.... کاسترو! دشمنی، دوست داشتنی است. حرافی، هیجان زده و سیاستمداری ،رویایی و پارانوییدی. او استعداد سر‌کار گذاشتن همه را با جملات طولانی و کلمات انقلابی‌ دارد. او آخرین مشتبه سیاسی چپ ایده آلیستی در جهان معاصر است.او الگوی عبرتی است برای دیگران تا عمل را بر پرگویی و مردم گرائی را بر ‌های و هوی ترجیح دهند.

-- ایراندوست ، Sep 4, 2010

کاسترو درست گفته. آمریکا، یا در واقع ارتش آمریکا، که اکنون بزرگترین و مهمترین صادرات واقعی آمریکا به جهان است، اگر دقت کنید؛ قوی ترین و کارآمد ترین ماشین آدمکشی ای است که تاریخ بشر تا کنون دیده است. این ماشین یا هیولای مخوف که بیشتر یک شرکت خصوصی را می ماند تا ارتش ملی، روزی 2 میلیارد دلار خرجش است و هنوز هم بیشتر طلب می کند. و با این دو میلیارد در روز تنها کارش کشتن آدمهاست.
امکان نابود کردن کامل زمین و بشریت را هم دارد گرچه شاید فقط به اسارت کامل بشر اکتفا کند، آن هم تا وقتی دست مسیحی ها تندرو و امثال آنها نیفتد.

-- میم ، Sep 4, 2010

ولی این ارتش مخوف بسیار کمتر از شوروی و دیگر کمونیست ها تا حالا آدم کشته .
شوروی میلیونها نفر اوکراینی ، لهستانی ، مجار ، چک ، قزاق ، آرمانی ، گرجی ، چچنی ، افغانی ، ......را کشت
چین میلیونها نفر چینی را کشت بقیه پیش کش
کره شمالی میلیونها کره ا ی را کشت
خمر های سرخ میلیونها کامبوجی را کشتند .
اگر همین ارتش امریکا نبود میلیونها ژاپنی ، کره جنوبی ، یهودی ، اروپایی ، عراقی و افغانی توسط هم سایه ها کشتار میشدند و سنگ روی سنگ بند نبود

-- sakineh dayghezi ، Sep 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)