تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

لغو سفر مقام دولتی ایران به هلند

سفر محمد باقر خرمشاد، معاون علوم و پژوهش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به هلند لغو شد.

برگزار کنندگان این برنامه، بنیاد روابط بین‌الملل هلند (کلینگندال) و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه بودند. آنا خانس، مدیر امور خارجی بنیاد، دقایقی پیش به «رادیو زمانه» گفت: «برنامه هفدهم سپتامبر از سوی سفارت ایران به دلیل شرایط موجود لغو شده است.»


محمد باقر خرمشاد، معاون علوم و آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران

مدیر امور خارجی بنیاد روابط بین‌الملل هلند، افزود: «ما در آغاز برنامه‌ریزی، حساسیت جامعه ایرانی-هلندی را درنظر داشتیم و در دیدار با مقام‌های سفارت خاطرنشان کردیم که در نشست ممکن است پرسش‌های انتقادی انجام شود و برخی هم اعتراض کنند، ولی آنها مشکلی با این موضوع نداشتند». آنا خانس همچنین گفت: «ما بنیاد مستقلی هستیم که وابستگی‌های سیاسی یا مذهبی نداریم و برای ایجاد دیالوگ فعالیت می‌کنیم.»

متن دعوت‌نامه این نشست، امضای سفیر جمهوری اسلامی در لاهه و مدیر بنیاد کلینگندال را همراه دارد.

انتشار خبر برنامه مشترک بنیاد کلینگندال و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه، در چند روز گذشته، واکنش شدید برخی از گروه‌های ایرانی در هلند را در پی داشته است.

انتشار خبر برنامه مشترک بنیاد کلینگندال و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه، در چند روز گذشته، واکنش شدید برخی از گروه‌های ایرانی در هلند را در پی داشته است. «شبکه ایرانیان هلند» در بیانیه دو زبانه‌ای که دیروز از راه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برگزارکنندگان هلندی را به شدت مورد انتقاد داد و اعلام کرد: «چنین برنامه‌ای مايه شرم شهر لاهه است؛ شهر عدالت و صلح؛ شهری که در آينده نزديک، رهبران ايران در دادگاه آن، به دليل جنايت عليه ملت خودشان محاکمه خواهند شد.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده، برنامه هفدهم سپتامبر «توهينی است به هزاران شهروند هلندی ايرانی‌تبار که به دليل شرايط وحشتناک کشورشان به هلند گريخته‌اند؛ شرايط پديد آمده به دليل داشتن حکومتی بنيادگرا که در جامعه بين‌الملل به عنوان يکی از بزرگترين ناقضان حقوق بشر شناخته شده است.»

انتشار خبر برنامه مشترک بنیاد کلینگندال و سفارت جمهوری اسلامی در لاهه، در چند روز گذشته، واکنش شدید برخی از گروه‌های ایرانی در هلند را در پی داشته است.

«شبکه جوانان پیشروی ایرانی» نیز بیانیه‌ای به زبان هلندی با عنوان «کلینگندال، مبلغ دیکتاتورها» منتشر کرده که در آن طرحی کشیده شده که دستان دولت ایران و بنیاد کلینگندال را در هم و به نشانه دوستی با انگیزه‌های اقتصادی نشان داده است. این شبکه در بیانیه خود آورده: «مقامی از دولت ایران به هلند دعوت شده است که در زمینه آموزشی فعال است و این دعوت در شرایطی صورت گرفته که جمهوری اسلامی خشن‌ترین برخوردها را با دانشجویان داشته است.»

در طی یک سال گذشته این چندمین بار است که بر سر حضور مقام‌های دولتی ایران در هلند جنجال به پا می‌شود. در ماه ژوئن، سفر عزت‌الله ضرغامی، رییس صدا و سیمای ایران به هلند برای بازدید از یک شبکه تلویزیونی با اعتراض شدید ایرانیان مهاجر کنسل شد. در فوریه 2010 دانشکده فنی لاهه در پی اعتراض دانشجویان ایرانی، از اجاره یکی از تالارهای خود به سفارت ایران برای برگزاری جشن پیروزی انقلاب، عذرخواهی کرد و در ژانویه 2010 نیز کنسرت صلح ارکستر سمفونیک تهران که از سوی سفارت ایران سازماندهی شده بود با درگیری شدید فیزیکی معترضان و کارمندان سفارت نیمه‌‌تمام ماند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

man saken bruxelle hastam va Holand ra ham khoob mishnasam va holandi baladam. ba regime iran moshkel daram amma az radicalism bakhshi az iranian kharej ham badam miad. maghamat iran ba amadan be kharej laaghal in ra dark khahand kard ke chghadr az nazar tamaddoni aghab hastand, hastim!bayad dialogue ra hatta ba sefarat ham bargozar kard. hameye sefaratiha adam kosh nistand. didim ke baad az entekhabat parsal bakhshe ziadi az sofara zedd ahmadinejad boodan va hatta yekishoon dar norvege panahandeh shod; az yad nabarim ke ahmadinejad bakhshe mohemmi az sefaratiha ra avaz kard!

-- movarrekh-bruxelles ، Sep 3, 2010

مرسی‌ از شبکه ایرانیان هلند و شبکه جوانان پیشروی ایرانی. دستتون درد نکنه!! واقعا کمال بیشرمی دولتمردان جمهوری اسلامی است که در داخل کشور این چنین میکنند و در خارج پز فرهنگ و دانش میدهند. این غربی هام به دروغ گویی‌های این تیپی‌ عادت ندارند و همه چیز رو زود باور میکنند. آدم تعجب میکنه چرا احمدی نژاد رو تو سازمان ملل راه میدن.

-- بدون نام ، Sep 3, 2010

وزير علوم ايران كه اسمش را هم به "دانشجو" !! عوض كرده است، ،‌ يعني رئيس ان اقا، چند روز پيش در مطبوعات ايران رسماً اعلام كرد كه اگر دانشجويان در سال اينده يعني يك ماه ديگر در دانشگاه هاي كشور كوچكترين فريادي بر عليه جنايات اين حكومت بلند كنند،‌ايشان كل دانشگاه ها را با خاك يكسان خواهد كرد.
چطور چنين موجودات پليد و متجاوزي را هلندي ها در خاك خود راه مي دهند؟ دعوت از ان هيولاها ي ابليس صفت كه ديگر جاي خود دارد. يعني منافع مالي براي اروپاي متمدن اينقدر بر شرف و انسانيت و همه چيز پيشي گرفته؟

-- بدون نام ، Sep 3, 2010

عكس زيباي ايشان را خوب شد كه ديديم. اون لبخند ِ معروف ِ كثيف ِ حزب اللهي و شيطاني روي صورت ِ اين اقا هم هست.
همه شان در اين حكومت اين لبخند ِ تمسخر اميز را دارند كه از ساديسم ِ عميق ِ اسلامي و جنون ِ ادم كشي ِ مذهبي، و اين واقعيت سرچشمه مي گيره كه به ايرانيان و به همه دنيا مي گويند كه :""سي و يكسال است به ريش ِ همه شما خنديديم و با با پولي كه از خود ِ شما با فروش ِ نفت ِ سرقت شده از كشور ِ ايران مي گيريم دنيا را به تروريسم و جنايت و لجن كشيديم و هيچ يك از شما هيچ كار ي نتوانستيد بكنيد. تازه دعوت مان هم مي كنيد و فرش ِ قرمز براي ما پهن مي كنيد و كفش ِ ما را هم مي ليسيد تا شايد از پول هايان مختصري به شما گداها بدهيم و از شما جنس بخريم. الحق كه شما هستيد كه بد بختيد .""

-- بدون نام ، Sep 3, 2010

با سلام و تشکر به خاطر زحمات شبکه ایرانیان هلند و جوانان پیشرو که اجازه ندادند سفیران خشونت.زندان.ولایت فقیه
ومجریان نقص حقوق بشر به کشور هلند نه برای تبادل نظر و گفتمان بلکه برای تعامل وتظاهر بیایند.مسولان جمهوری
اسلامی به جای هزینه سفر به اروپا به فکر حل مسایل داخلی کشور ازجمله رعایت حقوق شهروندی .ازادی زندانیان سیاسی و
به رسمیت شناختن ٧٠ ملیون ایرانی وخواسته های انان باشند تا از این راه همه دولتهای جهان پذیرای انان باشند.با تشکر

-- a.shafiei ، Sep 3, 2010

Kheyli hal kardam!

-- syd ، Sep 4, 2010

من معتقدم باید از تمامی ایران دوستانی که برای آزادی ایران می‌کوشند سپاسگزار بود چه آنها که در ایرانند و چه آنها که در خارج هستند. اما حمله به کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در هلند را حرکتی زشت و زننده می‌دانم. مگر کسانی که در ارکستر سمفونیک تهران فعالیت می‌کنند و یا نوازنده هستند مامور وزارت اطلاعات هستند که با آنها اینگونه برخورد شد.
در میان ایرانی‌ها دو تفکر افراطی وجود دارد یکی آنکه تمام ایرانی‌های خارج از کشور را بیگانه و لمیده در خوشی میداند و فکر می‌کند که آنها از فشارهایی که بر مردم ایران می‌آید و کشته‌هایی که می‌دهند و فشارهایی که تحمل می‌کنند هیچ نمی‌دانند و از سر سیری اعلامیه می‌دهند و تظاهراتی سر هم می‌کنند و بعد هم می‌روند سر زندگی‌شان بدون آنکه مجبور به پرداخت بهایی باشند.
روی دیگر سکه ایرانی‌هایی هستند که فکر می‌کنند که هر کس با هر عنوانی و برای اجرایی برنامه‌ای از ایران به خارج آمد و قصد برگشت به ایران دارد مزدور رژیم است حالا چه استاد دانشگاه باشد و چه موزیسین و چه اهل فرهنگ. هر دو این دیدگاهها غلط و افراطی است و جز تخریب انسانهای فرهیخته و تلاشگران معتقد به حرکتهای غیر خشونت‌آمیز پیامدی ندارد. میلیونها ایرانی در ایران کارمند مستقیم دولت هستند. آیا همه معلمان و استادان دانشگاه که کارمند دولت هستند مزدور رژیم هستند؟ آیا کسانی که در طول زندگی برای مبارزه بهایی سنگین را پرداخته‌اند و به هر دلیلی و برای ادامه مبارزه یا حتی حفظ جانشان در خارج از ایران هستند متصف به شکم سیر بی‌خبر هستند؟

-- asal ، Sep 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)