تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراضات به ادامه بازداشت شيوا نظرآهاری

همزمان با تجمع‌های ايرانيان خارج از کشور برای آزادی شيوا نظرآهاری، طی روزهای اخير سازمان عفو بين‌الملل، سازمان ديده‌بان حقق بشر و اتحاديه اروپا نيز از اين خواسته حمايت کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده در تارنماهای گروه‌های حقوق بشری از ايران، ايرانيان خارج از کشور در چند روز اخير تجمع‌هايی برای آزادی شيوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر در ايران برگزار کردند و امروز، شنبه نيز اين گردهمايی‌ها ادامه خواهد داشت.


همچنين کمپينی از سوی «کميته گزارشگران حقوق بشر» برای آزادی نظرآهاری تشکيل شده است که طی روزهای گذشته به فعاليت‌هايی در اين راستا دست زده است.

در چند روز اخير در شهرهايی چون برلين، لندن، پاريس، رم، واشنگتن، فرانکفورت، تورنتو و گوتنبرگ در اين رابطه تجمع‌هايی از سوی ايرانيان برپا گرديد.

طبق اعلام قبلی محاکمه شيوا نظر‌آهاری قرار است امروز برگزار شود

از سوی ديگر دو سازمان مدافع حقوق بشر خواهان آزادی اين فعال حقوق کودکان و حقوق زنان شدند.

فيليپ لوتر، معاون دبيرکل خاورميانه سازمان عفو بين‌الملل در رابطه با اتهامات نظرآهاری گفت:«چنين اتهامات مبهمی نمی تواند به عنوان اتهام کيفری مطرح شود. مقامات ايرانی بايد خيلی فوری خانم نظرآهاری را آزاد کنند چرا که او هيچ خلافی مرتکب نشده و فقط به شکل صلح‌طلبانه به دنبال حق آزادی بيان بوده است.»

آقای لوتر اين محاکمه را « تلاش ماموران اطلاعاتی و امنيتی ايران برای مشروعيت دادن به ادامه سرکوب ناراضيان، دگرانديشان و مدافعان حقوق بشر» دانست.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز سه روز پيش اعلام کرد که قوه قضاييه ايران موظف است دادگاهی عادلانه برای شيوا نظر آهاری تشکيل دهد که شامل دسترسی کامل به وکيل، وقت مناسب جهت آماده شدن به دفاع، و نيز توانايی زير سوال بردن مدارکی که عليه او ارايه شده باشد. اين سازمان از قوه قضاييه ايران خواست که به بازداشت موقت او که «ناقض قوانين بين‌الملل و ايران می‌باشد» پايان دهد.

همچنين خانم هاوتالا، رئيس کميسيون حقوق بشر اروپا در پارلمان اين اتحاديه، سه روز پيش با صدور بيانيه‌ای به نام شيوا نظرآهاری، از مسئولان ايرانی خواست وی را فوراً آزاد کنند. خانم هاوتالا در بيانيه خود گفت از اين نگران است که «جان خانم شيوا نظرآهاری در خطر باشد.»

شيوا نظرآهاری، در جريان ناآرامی‌های اعتراضات به نتيجه انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری ايران، روز يک‌شنبه، ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸، توسط نيروهای امنيتی حکومت ايران در محل کار خود بازداشت و در مهر ماه همان سال با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شد.

اما بار ديگر در آذر ماه ۱۳۸۸ پيش از حضور در مراسم خاک‌سپاری آيت‌الله منتظری بازداشت و به زندان اوين منتقل گرديد.

از آن زمان تا کنون وی در زندان به سر می‌برد و اتهامات او، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم، تبليغ عليه نظام و محاربه است.

نظرآهاری در هر دو بازداشت بعد از انتخابات مدت طولانی را در سلول انفرادی به سر برده است.

نگرانی مدافعان حقوق بشر از وضعيت شيوا نظرآهاری به دليل آن است که وی ممکن است به اتهام محاربه مجازات شود. اتهام محاربه از جمله اتهاماتی است که در جمهوری اسلامی ايران حکم آن مرگ است. وکيل و خانواده وی اين اتهام را رد می‌کنند.

طبق اعلام قبلی محاکمه شيوا نظر‌آهاری قرار است امروز برگزار شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Free Shiva Nazarahari

-- Lover ، Sep 4, 2010

تو را خدا ببینید رهبر یک کشور میگوید ازاد اندیشی جایش در تلویزیون نیست بلکه در اطاق های بسته بین چند نفر ٢ یا ٣ یا ١٠ نفر است وقتی رهبر مسلمین خود گفته جهان این طرزه فکرش است انتظار دارید ان ادمکشان سپاهی و بسیجی مسلمان از این بهتر رفتار کنند وقتی رئیس جمهورش جاده اتوبان برای امام زمانشان می سازد وقتی رئیس مجلس خبرگانشان امضای امام زمانشان را دارد واقعن جامعه ایران چه کسانی را در خود پرورانده است مشکل خوده ان جامعه است که باید خود را بکل باز سازی کند و ببیند کجا کج رفته است و سعی در اصلاع ان کند نه دیگران و کشورهای خارجی را مقصر دانست مقصر اصلی خوده جامعه ایران و فرهنگ عقب مانده ان مردم است که با مدزنیسم مشکل دارد و همه چیز را بگردن دیگران میاندازد و هیچ وقت نقد خود و فرهنگ خود را نمیکند

-- kk ، Sep 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)