تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بانک مرکزی کنترل کابل بانک را رد کرد

بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل گرفتن کابل بانک، يکی ازبزرگ‌ترين بانک‌های خصوصی اين کشور را رد کرد.

به تازگی روزنامه واشنگتن پست گزارشی را در مورد ضرر ۳۰۰ ميليون دلاری کابل بانک منتشر کرد و اعلام نمود بانک مرکزی افغانستان، رئيس و مسئول اجرايی کابل بانک را برکنار کرده و کنترل اين بانک را به‌دست گرفته است.


عبدالقدير فطرت رئيس بانک مرکزی افغانستان

انتشار اين گزارش و بازتاب آن درافغانستان، سبب هجوم مشترکين کابل بانک به شعبات مختلف آن گرديد.

محمود کرزی، برادر حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان و حسين فهيم برادر مارشال قسيم فهيم، معاون اول رئيس جمهور، سهام‌داران اصلی اين بانک هستند.

واشنگتن پست اعلام کرد بانک مرکزی افغانستان، رئيس و مسئول اجرايی کابل بانک را برکنار کرده و کنترل اين بانک را به‌دست گرفته است

گفته می‌شود حساب مشترکين کابل بانک به بيش‌تر از يک ميليارد دلار می‌رسد و علاوه بر حقوق ماهيانه سربازان ارتش افغانستان، پليس و کارمندان وزارت آموزش و پرورش از طريق اين بانک پرداخت می‌شود.

اما امروز چهارشنبه ۱۰ شهريور ماه، عبدالقدير فطرت رئيس بانک مرکزی افغانستان طی يک نشست خبری در کابل گفت که برکناری اين دومقام به دليل تصميم شورای عالی بانک مرکزی در مورد غير قانونی بودن اداره بانک‌ها از سوی مالکان و يا سهام‌داران اصلی آن، اتخاذ شده است.

وی افزود برکناری شيرخان فرنود، رئيس و خليل فيروزی، مسئول اجرايی کابل بانک، به دليل اصلاح نظام بانکی افغانستان صورت گرفته است.

برپايه اطلاعات آقای فطرت، مسعود غازی که تا کنون مسئول امور مالی بانک مرکزی افغانستان بود به عنوان رئيس کابل بانک تعين شده است.

رئيس بانک مرکزی افغانستان خاطر نشان کرد در حال حاضر، در کشور، بانک‌های ديگر نيز وجود دارند که از سوی مالکان و يا سهام‌داران آن اداره می‌شوند و تصميمی مشابه در مورد اين بانک‌ها نيز اجرا خواهد شد.

هم اکنون دو بانک دولتی و ۱۵ بانک خصوصی در افغانستان فعاليت دارند که بيش‌تر آنان پس از سرنگونی رژيم طالبان ايجاد شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)