تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تونی بلر: باید آماده جنگ علیه ایران باشیم

تونی بلر می‌گوید اگر ایران مصر به ادامه برنامه تسلیحات اتمی خود باشد، غرب باید آماده رویاروی نظامی با این کشور باشد.


نخست وزیر سابق بریتانیا که به مناسبت انتشار کتاب خاطرات‌اش با بی‌بی‌سی سخن می‏گفت، همچنین افزود: «دستیابی ایران به توان تسلیحات اتمی به هیچ وجه قابل قبول نیست. به گمان من ما باید آماده باشیم که با دولت ایران مقابله کنیم، حتی اگر لازم باشد از طریق عملیات نظامی. تصور نمی‌کنم اگر آن‌ها به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ادامه دهند گزینه دیگری وجود داشته باشد. آن‌ها باید به روشنی این پیام را درک کنند.»

بلر: «اگر ایران از سلاح اتمی استفاده کند تلفات در یک لحظه به سی‌صد هزار نفر می‌رسد»

تونی بلر درمصاحبه دیگری با گاردین در باره خطر دستیابی ایران به بمب اتمی در مقایسه با حملات یازدهم سپتامبر گفته است: «در آن حملات در یک روز سه هزار نفر کشته شدند ولی اگر ایران از سلاح اتمی استفاده کند تلفات در یک لحظه به سی‌صد هزار نفر می‌رسد، این چیزی است که من را نگران می‌کند. بنابراین به گمان من نباید ریسک دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را بپذیرم.

بلر در پیشگفتار کتاب خاطرات‌اش نوشته است: «ایران با یک بمب اتمی به معنای آن است که سایر کشورها نیز در منطقه به دنبال توانمندی‌های نظامی مشابه باشند و توازن قوا در منطقه را با وجود کشورهای مسلمان مجهز به بمب اتمی، به‌طرزی چشمگیر به خطر اندازد.»

در حالی که دولت ایران مدعی صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود است برخی از کارشناسان از جمله جان بولتن سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل از حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات اتمی ایران پشتیبانی کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)