تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

خروج هواپيما از باند فرودگاه تبريز

سانحه هوايی در فرودگاه شهر تبريز تلفاتی در بر نداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) شب گذشته هواپيمای فوکر شرکت هواپيمايی آسمان، هنگام فرود در فرودگاه تبريز از باند خارج و در کانال خاکی اين فرودگاه متوقف شد.


اين پرواز که قرار بود روز گذشته تهران را به مقصد تبريز ترک کند با دو ساعت نيم تاخير و همچنين سه بار مراجعت مسافران اين پرواز پای پلکان، از زمين برخاست که هنگام فرود در فرودگاه تبريز از باند خارج و در کانال خاکی کنار باند متوقف شد.

يکی از مسافران اين پرواز گفت: «هنگام فرود که چرخ‌های هواپيما به زمين خورد هواپيما اوج گرفت و مجددا فرود آمد که با زمين خوردن بال، تعادل هواپيما بر هم خورد و مسافران به جلو پرتاب شدند. خلبان نيز با صدای بلند و با زبان لاتين گفت‌وگو می‌کرد.»

رييس هيات مديره شرکت فرودگاه‌های ايران، شرکت هواپيمايی آسمان را پاسخگوی اين حادثه می‌داند

به گفته اين شاهد عينی، مسافران از طريق در‌های اضطراری از هواپيما خارج و در دره گل‌آلود پياده شدند.
يکی از کارشناسان شرکت هواپيمايی آسمان دليل سانحه پيش‌آمده را «بارانی بودن هوا و لغزنده بودن باند فرودگاه تبريز» اعلام کرد در حالی که برخی «ترکيدن چرخ» هواپيما را عامل اين حادثه می‌دانند.

محسن اسماعيلی، رييس هيات مديره شرکت فرودگاه‌های ايران، شرکت هواپيمايی آسمان را پاسخگوی آن می‌داند.


روز گذشته نيز دو فروند هواپيمای جمهوری اسلامی ايران که از تهران عازم شهرهای دوسلدورف و استکهلم بودند، به فاصله چند ساعت در فرودگاه آتاتورک استانبول مجبور به فرود اضطراری شدند. نقص فنی علت فرود اين دو هواپيما اعلام شد.

همه مسافران و خدمه اين دو هواپيما نيز سالم ماندند.

بر اساس آمار شبکه ايمنی هوانوردی ايران، يک هزار و ۵۳۰ سانحه هوايی در ميان هواپيماهای ايران رخ داده‌است که بين پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند.۴۰ حادثه هوايی از سال ۱۹۴۴ ميلادی تا انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده‌است. پس از انقلاب، بيش از ۱۴۰۰ نفر جان خود را در سوانح هوايی ايران از دست داده‌اند.

نخستين سقوط هواپيما در تاريخ هوايی ايران در سال‪ ۱۳۵۹‬ ثبت شده است که ‪ ۱۲۸‬نفر کشته بر جا گذاشت.

از آن پس تا کنون ۱۷‬سانحه هوايی مرگبار در کشور اتفاق افتاده است که آخرين آن آتش سوزی در هواپيمای توپولوف ‪ ۱۵۴‬بود که هنگام فرود در فرودگاه مشهد دچار سانحه شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هر دم از این باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد
-------------------------------------------
مردم ایران هم باید این "طیاره های اسلامی" رو تحریم کنند.

-- علی ، Aug 27, 2010


من مهندس مکانیک شرکت هواپیمایی آسمان هستم و بر روی هواپیماهای فوکر 100 کار میکنم هواپیمای EP-ASL که توی تبریز موقع نشستن از باند خارج شد در حدود 7 سال زمینگیر بود که تمام قطعات آن به علت کمبود قطعه وتحریم برای هواپیماهای دیگه استفاده شد؛ از حدود 2 سال پیش تصمیم گرفتند که با هزینه زیاد هواپیما رو بازیابی و برای پرواز آماده کنندکه در حدود 2 ماه پیش اولین پرواز خودش رو انجام داد که در فاصله زمانی دچار ایرادات اساسی گردید که یکی از اونها نقص موتور بود که در مشهد اتفاق افتاد که سرانجام موتورش تعویض گردید. یکی دیگه از ایراداتش نقص فنی در سیستم anti-skid (سیستم ضد لغزش تایرها) بود که باعث 3 بار ترکیدگی تایرها در فرودگاه مهرآباد شدکه هر دفعه با رفع ایراد ( البته به صورت نامطمئن و فشار مدیران شرکت برای پرواز کردن این طیاره به هر شکل ممکن) راهی پرواز میشد و به احتمال بسیار زیاد به همین دلیل هم در تبریز به علت ترکیدگی تایرها ، لغزیدن، و نداشتن ترمز از باتد فرودگاه تبریز خارج شد و در ضمن مطمئن هستم که خلبان هیچگونه تقصیری در این سانحه نداشته وکاپیتان جواهری از بهترین خلبانان شرکت آسمان میباشد.
در حدود چندین ماه که شرکت حقوق کارمندان رو به موقع پرداخت نمیکنه و بیشتر کارمندان رو دچار بی انگیزگی در کار کردن و دقت در کار کرده که این موضوع باعث کاهش ایمنی پرواز شده است.( مگه میشود باور کرد که شرکتی که تمام پروازهاش فول مسافرگیری میشه ، آخر ماه مدیرانش بگویند پول ندارند)
مدیران شرکت با ریخت و پاش بیش از حد بیشتر به فکر منافع خودشان میباشند . حاضر هستم در این رابطه و اتفاقاتی که در اینشرکت می افتد در صورت خواست شما دوستان بیشتر توضیح بدهم.

-- asemani ، Aug 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)