تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پيشنهاد ايران به روسيه برای ايجاد کنسرسيوم سوخت هسته‌ای

علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران از پيشنهاد اين کشور به روسيه مبنی بر ايجاد کنسرسيوم سوخت هسته‌ای برای تامين سوخت نيروگاه بوشهر و نيروگاه‌های آينده خبر داد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا)، آقای صالحی در يک گفت‌وگوی تلويزيونی گفت: «ما به روسيه پيشنهاد ايجاد کنسرسيومی، تحت ليسانس اين کشور را داده‌ايم تا بخشی از کارها در روسيه و بخشی از کارها در ايران انجام شود.» او اعلام کرد که مسکو در حال بررسی اين پيشنهاد است.


نيروگاه اتمی بوشهر

صالحی در باره «ضرورت غنی‌سازی در ايران» گفت: «ما بايد به دنيا توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خود در توليد اورانيوم و تبديل آن به مجتمع سوخت هسته‌ای را نشان دهيم. آن وقت، در بحث تجارت بين‌المللی، مساله تامين سوخت راحت می‌شود.»


وی تاکيد کرد ايران «قصد ندارد سوخت تمام نيروگاه‌های‌اش را در داخل توليد کند.»

صالحی در مورد «جاسوسی» حسين موسويان گفت: «خيلی در جزئيات قضيه نيستم»

علی‌اکبر صالحی در رابطه با تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران با بيان اين‌که «ما تاکنون حدود ۲۵ کيلوگرم اورانيوم با غنای ۲۰ درصد توليد کرده‌ايم» افزود: «در تلاش هستيم اولين مجتمع صفحه سوخت هسته‌ای را شهريورماه سال ۱۳۹۰ توليد کنيم.»


معاون رييس جمهوری اظهار اميدواری کرد که «اواخر شهريور ماه جاری، تزريق سوخت به قلب راکتور نيروگاه بوشهر، آغاز و اواخر مهرماه سر راکتور بسته شود.»

مرحله مقدماتی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر ۳۰ مرداد ماه گذشته با حضور هيئت روسی به سرپرستی سرگئی کريينکو، مدير کل «روس اتم»، سازمان انرژی اتمی دولت روسيه و مجری طرح نيروگاه بوشهر و علی‌اکبر صالحی آغاز شد.

اين مرحله شامل انتقال سوخت هسته‌ای مورد نياز به استخر هم‌جوار رآکتور است تا پس از مدتی از استخر به قلب رآکتور منتقل شده و نيروگاه شروع به توليد برق کند.

معاون رييس جمهوری درباره پرونده حسين موسويان و مسائل پيرامون آن نيز اظهارنظر کرد.

وی در اين باره گفت: «خيلی در جزئيات قضيه نيستم. اين‌ها مسايلی است که اظهارنظر درباره آن نياز به اطلاعات کافی و وافی دارد تا صحبت بر مبنای حق و مستندات باشد.»

صالحی افزود: «زمانی انسان نظرات شخصی دارد که محترم نيز هست اما وقتی مراجع ذی‌صلاح ورود می‌کنند، ابراز نظرات شخصی جايی ندارد و ممکن است اشکال ايجاد کند.»

علی‌اکبر صالحی چندی پيش در باره «جاسوس بودن» تيم هسته‌ای دوران رياست جمهوری محمد خاتمی و به‌ويژه حسين موسويان از اعضای اين تيم، گفته بود: «من چنين چيزی را قبول ندارم که آن‌ها جاسوس بودند. بنده از همان ابتدا در اين پرونده بوده‌ام و تا جايی که اطلاع دارم در تيم مذاکره‌کننده ما جاسوسی وجود نداشته است.»

روز ۳۱ مردادماه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران با انتشار اطلاعيه‌ای در واکنش به اظهارات وی، جرم «جاسوسی» حسين موسويان را «قطعی» خواند.

اين اطلاعيه با مخالفت هوشنگ پوربابايی، وکيل مدافع حسين موسويان روبه‌رو گرديد. وی اعلام کرد که موکل‌اش به لحاظ قانونی از اتهام جاسوسی تبرئه شده است.

پس از آن بود که روز گذشته حجت‌الاسلام حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران اعلام کرد که علی‌رغم حکم دستگاه قضايی در مورد موسويان، بر اساس اسناد وزارت اطلاعات «اين فرد جاسوس است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)