تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
ميرحسين موسوی:

در جامعه احساس امنيت وجود ندارد

ميرحسين موسوی، از رهبران مخالفان دولت ايران در ديدار با گروهی از شرکت‌کنندگان در جنگ ايران و عراق در باره وضعيت امنيت در جامعه ايران، تحريم‌ها و خطرات حمله احتمالی نظامی به ايران سخن گفت.

به گزارش تارنمای کلمه، موسوی در اين ديدار شرايط کنونی جامعه ايران را «ناامن» خواند و تنها راه بازگشت امنيت را در گرو «خواست مردم و جنبش متعلق به آن‌ها» دانست.


موسوی در اين زمينه پرسيد: «سوال مهم اين است که چرا امروز که صبح تا شب از همه جا صدای مناجات، دعا و مداحی بلند است و همه شبکه‌های تلويزيون تمام وقت تبليغات دينی و مذهبی پخش می‌کنند، در جامعه احساس امنيت وجود ندارد؟»

وی با تاکيد بر اين که «ايمان امنيت نمی‌آورد»، «امنيت انسانی» را با «امنيت دولتيان» متفاوت خواند و گفت: «کسانی که سوار بر زره‌پوش‌های امن دولتی چشم خود را می‌بندند و صحبت از عرضه نان به قيمت‌های بين‌المللی می‌کنند، درد و ترس مردم را لمس نمی‌کنند.»

«کسانی که سوار بر زره‌پوش‌های امن دولتی هستند درد و ترس مردم را لمس نمی‌کنند.»

موسوی از «ترس‌»های موجود در جامعه کنونی ايران نام برد و آن‌ها را «نشانه‌های حضور گسترده ظلم و نبود عدالت» خواند.

وی با اشاره به سخنان وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ايران و دبير شورای نگهبان گفت: «وقتی وزير اطلاعات به دنبال امام جمعه و دبير شورای نگهبان قانون اساسی دروغ می‌گويد، چگونه می‌توان در چنين جامعه‌ای امنيت را سراغ گرفت.»

حجت‌السلام حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی و آيت‌الله احمد جنتی، امام جمعه تهران و دبير شورای نگهبان، رهبران معترضان را متهم به دريافت کمک‌های مالی از کشورهای خارجی کرده‌اند. سخنان ميرحسين موسوی در رابطه با اين دو اظهارنظر است.

موسوی ادامه داد: «بازگشت امنيت به جامعه با لباس‌های سياه و مخوف که بر تن بسيج پوشانده می‌شود، به دست نمی‌آيد. ايجاد دورنمای روشن و امنيت در جامعه در گرو آن است که پرده ظلم و بی‌عدالتی دريده شود و اين کار جز با خواست يک‌پارچه مردم و جنبش متعلق به آن‌ها امکان‌پذير نيست.»

موسوی در بخش ديگری از سخنان خود به خطرات ناشی از تحريم ايران از سوی کشورهای ديگر پرداخت و گفت: «کسانی که می‌توانند از تحريم‌ها کيسه خود را بيش‌تر پر سازند، نمی‌توانند نگرانی مردم را از آينده اين تحريم‌ها و خطرهای ناشی از آن درک کنند.»

مقامات دولتی ايران در اظهارنظرهای اخير خود بر بی‌اثر بودن اين تحريم‌ها تاکيد کرده‌ و حتا از آن به‌عنوان عاملی برای جهش اقتصادی کشور نام برده‌اند. محمود احمدی‌نژاد در روز اول شهريورماه امسال گفت: «دولت با آگاهی کامل موضوع تحريم را به يک فرصت برای جهش اقتصادی و خودکفايی بدل خواهد کرد.»

موسوی در بخش ديگری از سخنان خود سياست خارجی دولت کنونی را «ماجراجويانه» خواند که با «گزافه‌گويی‌ها و رجزخوانی‌ها» ايران را به مخاطره می‌کشند.

وی با تاکيد بر اين که «دشمنان ايران» به‌دنبال بهانه برای خشونت و تجاوز می‌گردند، گفت: «متاسفانه لفاظی‌های داخلی که در آن تمام کره زمين مورد تهديد قرار می‌گيرد بهانه لازم را برای تبليغات لازم در اين زمينه فراهم می‌سازد.»

محمود احمدی‌نژاد روز شنبه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه قطری «الشرق» گفته بود که در صورت حمله به ايران، پاسخ تهران «کره زمين را شامل می‌شود.»

ميرحسين موسوی در پايان سخنان خود گفت: «آن‌چه مربوط به جنبش سبز است واکنش به هرگونه تهديدی از سوی بيگانگان با حفظ حد و مرز با اقتدارگرايان است.»

موسوی افزود: «مشفقانه و دل‌سوزانه توصيه می‌کنيم که قبل از اين‌که دير شود برای پيش‌برد سياست خارجی معتدل و کاهش خطرات برای کشور از سرمايه‌های معتبر، عاقل و باتجربه استفاده شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

موسوی افزود: «مشفقانه و دل‌سوزانه توصيه می‌کنيم که قبل از اين‌که دير شود برای پيش‌برد سياست خارجی معتدل و کاهش خطرات برای کشور از سرمايه‌های معتبر، عاقل و باتجربه استفاده شود.»
آقای موسوی راستی سياست خارجی معتدل آقای احمدی نژاد می تواند تنش های مخرب را فروکش دهد یا اصولی که بر پایبندی بر حق و حقیت بوده باشد؟

-- میررستم فاخری ، Aug 27, 2010

خوشبختانه تهدیدات زورگویان نه تنها تاثیری بر اقای موسوی نداشته بلکه سخنان به حق ایشان نشانگر درک کامل ایشان از شرایط فعلی ایران است.

-- NAM ، Aug 27, 2010

درک کامل ایشان از شرایط فعلی ایران؟؟؟‌شوخی می کنید دوستان؟؟‌ایشون تازه بعد از سی و یک سال شرایط رو درک کرده؟؟؟‌بعضی ازشما واقعا آدم رو متعجب می کنید، دوستان یک کمی فکر کنید خدای نکرده ضرری نداره.

-- ن ، Aug 28, 2010

او مصدقی دیگر است.

-- sayid ، Aug 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)