تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
درصورت تصویب نهایی:

تعطیلات عیدفطر در ایران سه روز می‌شود

نمایندگان مجلس ایران به طرحی رأی دادند که در صورت تصویب نهایی، تعطیلات عید فطر در این کشور به سه روز افزایش پیدا می‌کند و تعطیلات ١٥ خرداد و ٢٩ اسفند حذف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران بر اساس این طرح که یک فوریت آن امروز در مجلس ایران تصویب شد، دولت این اختیار را نیز پیدا می‌کند که ساعات کار را در ماه رمضان کم کند.


محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که از جمله ٥٣ امضا‌کننده این طرح است، کاهش ساعت کار در ماه رمضان را «اقدام پسندیده دولت» دانست که باید «مشکلات قانونی‌اش» برطرف شود.

با این حال هیأت تطبیق قوانین مجلس و سازمان بازرسی ایران، کاهش ساعت کار ادارات را در ماه رمضان «خلاف قانون» می‌دانند.

ایران در بین کشورهای جهان با ٣٠ روز تعطیل رسمی بیش‌ترین تعطیلات را دارد

احمد توکلی از نمایندگان اصولگرای مجلس اما با این طرح مخالفت کرد و آن را «تسلیم شدن» مجلس در برابر دولت نامید.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز کاهش ساعت کار در ماه رمضان را توسط دولت «پسندیده» دانست ولی آن را «غیرقانونی» خواند.

او گفت:‌ »در حال حاضر كه دولت پیش‌قدم این كار (کاهش ساعت کار در ماه رمضان) شده است، مانعی ندارد كه ما این طرح را تصویب كنیم. هرچند كه بهتر بود دولت برای این كار لایحه می‌داد تا حرمت قانون حفظ شود. اما بهتر است ما به جای لجبازی، این كار را قانونی كنیم.»

همچنین مهدی صادق یکی دیگر از نمایدگان مجلس، حذف تعطیلات ١٥ خرداد و ٢٩ اسفند را «غیرقابل دفاع» خواند.

مصطفی كواكبیان از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز تصویب این طرح را دارای «بار مالی» دانست و گفت:‌«دولت باید لایحه‌ای در مورد طرح ساماندهی تعطیلات كل كشور ارائه كند و لازم نیست كه نمایندگان برای دولت طرح بنویسند و كار غیرقانونی دولت را تصویب كنند.»

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی ایران ٢٤ مرداد ماه گذشته گفته بود که سازمان بازرسی از دیوان عدالت اداری خواسته تا مصوبه دولت را در زمینه کاهش ساعت کار در ماه رمضان باطل کند.

بنا بر این مصوبه که بر اساس تصمیم دولت هر سال در ماه رمضان اجرا می‌شود، ساعت کار ادارات و بانک‌ها از هشت ساعت به پنج ساعت در روز کاهش پیدا می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران سال گذشته برای نخستین بار مصوبه هیئت دولت درباره کاهش ساعات کار کارکنان دولت را در ماه رمضان ابلاغ کرد.

در تقویم ایران، روز ١٥ خرداد به دلیل کشته شدن کسانی که به بازداشت آیت‌الله خمینی توسط حکومت محمدرضا پهلوی در سال ١٣٤٢ اعتراض کرده بودند، تعطیل است. روز ٢٩ اسفند نیز به دلیل تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت در ٢٩ اسفند ١٣٢٩ تعطیل است.

ایران در بین کشورهای جهان با ٣٠ روز تعطیل رسمی بیش‌ترین تعطیلات را دارد. کشور سنگاپور نیز با ١١ روز تعطیلی کمترین تعطیلات رسمی را در جهان دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)