تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

دادگاه علنی برای سه مقام قضایی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « قوه قضائيه در برابر آزمونی دشوار» در خصوص حکم تعلیق سه مقام قضایی مرتبط با پرونده کهریزک است.

در این سرمقاله آمده است: «اعلام حکم تعليق سه تن از دست اندرکاران قضايی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت به گونه‌ای که صاحب‌نظران آن را بی‌سابقه‌ترين احکام در تاريخ قضاوت نوين در قبل و بعد از انقلاب ارزيابی کردند، چرا که پس از پايه‌گذاری دولت مدرن در ايران افراد منتفذ نه تنها به دليل موقعيت شغلی بلکه به خاطر موقعيت و جايگاه سياسی و اجتماعی‌شان از نوعی مصونيت پنهان نيز برخوردار بودند.»

سرمقاله افزوده: «دست‌اندرکاران قوه قضائيه می‌توانند با پیگیری اين حکم منطبق بر مبانی حقوقی و قوانين جزايی کشور و با اقناع افکار عمومی گام مثبتی در جهت ترميم و احيای حيثت قضايی بردارند و اين امر مهم ميسر نخواهد شد مگر آن‌که طی کردن اين مسير با ساز و کار مناسب قضائی يعنی علنی بودن دادگاه، حق برخورداري از وکيل براي شاکيان و ساير تشريفات قضايی منطبق بر استانداردهای جهانی صورت پذيرد.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «حکم نهايی دادگاه پيرامون پرونده کهريزک آزمونی سخت و دشوار است که قوه قضائيه در برابر آن قرار دارد. تعلل و بلاتکليف ماندن اين گونه پرونده‌ها همچون استخوان لای زخم است که اگر با سرعت و عدالت به فرجام نرسند، اين زخم‌ها همه بدن را فرا خواهند گرفت. به هر حال ما تابع مکتبی هستيم که فرمود الملک يبغی مع الظلم ولا يبغی مع الکفر، مردم بايد به عدالت‌خانه باور پيدا کنند، باور مردم امنيت اجتماعی که زمينه‌ساز ساير حوزه‌های امنيتی اعم از سياسی و اقتصادی است را ايجاد می‌کند.»

متن کامل سرمقاله

«مطالبه رهبر و مردم»
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «اين سند افتخار ماست» به بررسی موضع‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای در قبال پرونده کهریزک و کوی دانشگاه پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «پاسخ هوش‌مندانه و دل‌سوزانه رهبر معظم انقلاب در جواب به موضوع پرونده كوی دانشگاه در ديدار يكشنبه دانشجويان با معظم‌له دوباره ثابت كرد كه هم نظام و هم شخص رهبر معظم انقلاب پيش و بيش از ديگران پيگير برقراری عدالت در اين زمينه هستند و داعيه‌داری رسانه‌های وابسته به دشمنان در اين زمينه و نقش دايه مهربان‌تر از مادر را بازی كردن چيزي جز در افتادن به وادی غلط نيست.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «دستور و تاكيد ويژه رهبر معظم انقلاب از آغازين دقايق اطلاع از مسئله كهريزك و پيگيری و برخورد با عاملان اين مسئله نقطه برجسته و نشان افتخار جامعه اسلامی است كه خواهان رعايت عدالت در همه زمينه‌هاست. اين سند افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی است كه توانايی قابل ستايشی در برخورد با متخلفان را دارد و در اين زمينه با احدی تعارف نمی‌كند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «جالب آن‌كه همين موضع حق‌طلبانه كه مطالبه رهبری است از سوي دشمنان به‌گونه‌ای پرداخت می‌شود كه گويی موضع و موضوع آن‌هاست حال آن‌كه همه می‌دانند در اين گونه پرداخت‌ها و پرداختن‌ها كه توسط رسانه‌های خارجی صورت می‌گيرد، هدفی جز مخدوش نشان دادن چهره جمهوری اسلامی وجود ندارد. در اين بين البته تعلل‌ و قصور عده‌ای كه دست‌اندركار امور اجرايی قضا هستند بهانه به دست اشخاص مغرضی می‌دهد كه می‌خواهند از اين فضا سوء‌استفاده كنند. در چنين اتمسفری بازار شايعه رونق می‌گيرد و روايت‌های مجعول جای حقيقت می‌نشينند. لذا ضروری است برای پايان شايعه‌سازی بنگاه‌داران دروغ و شايعه، قوه قضائيه با سرعت بيش‌تری مطالبه به‌حق رهبر معظم انقلاب،‌ مردم و افكار عمومی را جامه عمل بپوشاند و حق را به حق‌دار برساند.»

متن کامل سرمقاله

«روابط قوا و جنگ نرم»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اخلال در روابط قوا» در خصوص استقلال قوا در جمهوری اسلامی ایران است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«موضوع اخلال در روابط قوا يکی از مهم‌ترين ماموريت‌های نبرد نرم دشمن عليه ملت ايران است. اين مهم از طريق اخلال در روابط رجال سياسی و مذهبی شاغل در قوای کشور صورت می‌گيرد. ما بايد هميشه خود را در وسط معرکه نبرد نرم و رصد کردن شيوه‌های حضور دشمن و سنگربندی‌های آن در برابر ملت ببينيم.»

این سرمقاله افزوده: «مناقشات دولت و مجلس عمدتا پيرامون حدود وظايف و مقوله تفکيک قواست، لذا اصل بحث يک بحث مفيد و کارگشا در جهت اجرای قانون اساسی و کارآمد کردن دولت و مجلس است. اما بدخواهان از اين نمد می‌خواهند کلاهی بسازند برای اخلال در روابط قوا. مقام معظم رهبری برای اين مناقشه راه حل مشخصی تعيين فرمودند و در ديدار مسئولان نظام به طور اختصار به آن اشاره فرمودند: ما از شورای نگهبان از چندی پيش خواستيم جلسه‌ای را تشکيل بدهند (و) مواردی را که بين دولت و مجلس محل گفت‌وگو و مناقشه است، مشخص کنند و حدود اختيارات قوا معلوم بشود.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «عمل به قانون اساسی و نيز عمل به قوانين می‌تواند جلوی اخلال در روابط قوا را بگيرد. جلسات هم‌دلی دولت و مجلس و نيز راه‌کاری که با سرانگشت هدايت رهبری در نشست مشترک نمايندگان دولت و مجلس و شوراي نگهبان به دست آمده می‌تواند کارآمدی روابط و مناسبات قوا را تضمين کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مدیریت واردات، توسعه صادرات»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «درس‌هايی از سوخت‌گذاری بوشهر»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نمايش تكراری صلح»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «نوزدهمين شغل رئيس دفتر خيلی مهم»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود به خدمت شما
بدون حاشيه ميگم اينکاره اين مذهبيون بود. شاه مدرنيته و سينما را دوست داشت. شايد اگر قصد کشتن داشت در مسجد ميکشت، نه در سينما ! آقا در کتاب" اعترافات حسين بروجردي" پاسدار سابق، مينويسد با يک رانده شدۀ عراقی آشنا ميشود، نامش را از ترس نميدهد، شايد نقدی باشد.ميگويد يکی از فاميلهای شاهروديست. اين رانده شدۀ عراقی به ايشان ميگويد با کسی ملاقات دارد، برای انجام کاري؛ با هم به بازار ميروند، کسی پيپ بدهن ميآيد.او اولين تعجبش ديدن يه آخوند با پيپ است.اين خامنه ای که پول ميده به رانده شدۀ عراقی برای عمليات. اينها ، مواد منفجره از يک کليمی اطراف توپخانه ميخرند و با پيتهای مواد شيميائی از تهران تا آبادان ميروند. سينما را آتش ميزنند و به تهران برميگردند.حسين بروجردی که از خانواده های زمينداره بروجرد بوده، از بالا کشيدن زمينهای مادريش بتوسط رژيم پهلوی نا خرسند بوده و تحت تأثير اين رانده شده عراقی قرار ميگيره و بعد از بازگشت به تهران اعتراض ميکنه که ما آنچه را اسلا گفته نکرديم و انسانهای بيگناه را آتش زديم.خلاصه اين آقا زندانی و شکنجه ميشه وبعد از آزادی فرار ميکنه و تحت تعقيب قرار ميگيره. دوباره در اروپا پيداش ميکنند و جان سالم بدر ميبره. زمان انقلاب 23 ساله بوده و آن رانده شده عراقی الآن 55 سال بايد داشته باشد. سئوالهای من اين است ؟
چرا اينهمه رانده شده عراقی در رأس کار است؟
آيا جنگ ايران و عراق به خواستۀ اين رانده شدگان در رأس کار نبود؟
آيا اينها نميخواستن انتقام خود را از مردم عراق و رژيم عراق بگيرند.
آيا اينها ايرانی بودند يا عراقي؟
برای خواباندن آب از آسياب ، چند نفر اعدام شدند، مردم ما با خيال راحت اين اعدامها را قبول کردند!
آيا مردم اين داستان را با اين اعدامها فراموش کردند ؟
من کتاب حسين بروجردی را قبول دارم چون از وقايعی که حرف ميزنه، عين حقيقت است و مردم شهره ما هنوز نميدانند آنهائی که قهرمان شدند، لاتهای محله بودند و برای حملۀ انتحاری رفته بودند.
خامنه ای طراح سينما رکس بود. مردم پشت شاه را خالی کردند و امروز مردم با شنيدن اين حرفها پشت اين رژيم خاليست و سگی که ميترسد دندان نشان ميدهد با اسلحه و موشک
ميبينيد چه راحت اعدام ميکنند. چه اعدامهای نمايشي! تمام ايران فدای سره وليعهد عظما"مجتبي خامنه اي".وای اگر بدست مردم بيافتيد.تنها آرزوم آن است که خانوادۀ من دستشان به خونتان آلوده نشود. وای به روزی که مردم شما را به پشت ماشين بسته و بروی زمين بکشد.پشتتان خاليست!

-- بدون نام ، Aug 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)