تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مذاکره نمایندگان زن پیشین مجلس با لاریجانی

نمایندگان زن دوره‌های پیشین مجلس ایران، فردا به مجلس شورای اسلامی می‌روند تا در رابطه با لایحه حمایت از خانواده با علی لاریجانی، رئیس مجلس مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، (ایلنا)، مریم بهروزی، دبیر کل جامعه زینب افزود: «‌فردا قرار است نمایندگان زن ادوار مختلف مجلس برای رایزنی با نمایندگان مجلس در رابطه با لایحه حمایت از خانواده در مجلس حاضر شوند.»


لایحه حمایت از خانواده، تیرماه ١٣٨٦ به پیشنهاد قوه قضائیه در دولت پیشین ایران تصویب و به مجلس ارسال شد. این لایحه که سه سال پیش در مجلس هفتم مطرح شده بود، به دلیل اعتراض فعالان حقوق زنان مسکوت گذاشته شد.

اما لایحه حمایت از خانواده از چند روز پیش در مجلس هشتم برای تصویب نهایی به جریان افتاده است.

پس از اعتراض‌های سه سال پیش، اکنون کمیسیون قضایی مجلس هشتم می‌گوید که تغییراتی در این لایحه ایجاده کرده است.

لایحه حمایت از خانواده از چند روز پیش در مجلس هشتم برای تصویب نهایی به جریان افتاده است

ماده ٢٣ لایحه حمایت از خانواده که «جنجالی‌ترین» ماده این لایحه است و چندهمسری را برای مردان قانونی می‌کند در تغییرات جدید با ١٠ شرط، چندهمسری را برای مردان مجاز شمرده است. ماده ٢٢ نیز به مردان اجازه می‌دهد تا بتوانند ازدواج موقت کنند.

«رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمكین زن از شوهر مطابق با حكم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محكومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یك سال زندان یا جزای نقدی، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر حال خانواده به تشخیص دادگاه، سوء‌رفتار یا سوء‌معاشرت زن به حدی كه ادامه‌ زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل كند، ترك زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت ٦ ماه، عقیم بودن زن و غایب شدن زن به مدت یك سال» ١٠ شرطی است که به گفته محمد دهقان، عضو كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به ماده ٢٣ لایحه حمایت از خانواده افزوده شده است.

با این حال تغییرات ایجاد شده در این لایحه باعث کاهش اعتراضات به آن نشده است.

زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی ٣١ مرداد جاری خواست تا این لایحه از دستورکار مجلس خارج شود و بررسی آن به «کارگروهی از زنان و مردان کارشناس و پیشرو» سپرده شود.

او خارج کردن این لایحه از دستور کار مجلس را «نه یک درخواست زنانه بلکه نماد درخواستی ملی و با هدف سعادت ملت ایران و دوام خانواده‌های ایرانی» دانسته است.

همچنین فائزه هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شاخه زنان حزب کارگزان سازندگی و از اعضای ائتلاف اسلامی زنان ایران ٣٠ مرداد جاری در نشست این ائتلاف گفت: «در صورتی كه دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد را می‌دهد باید برای زن هم حق طلاق در نظر گرفته شود.»

مرضیه مرتاضی‌لنگرودی یکی دیگر از اعضای ائتلاف اسلامی زنان نیز گفت: «درصورت تصویب ماده ٢٣ لایحه حمایت از خانواده ‏‌مسئولانی كه چند همسر دارند باید این موضوع را اعلام كنند.»

خانم مرتاضی‌لنگرودی، چندزنی را در ایران «مقبول» ندانسته و خواسته تا چندزنی، قانونی نشود.

این فعال حقوق زنان در ایران، خواهان تشکیل کمپینی شده تا درباره زنانی که حاضرند همسر دوم مردی شوند، تحقیق کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)