تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

پست جدید مشایی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «یک حکم و ضرورت پاسخ به چند سوال» در خصوص حکم جدید اسفندیار رحیم‌مشایی است.

در این سرمقاله آمده است: «رئیس جمهور دیروز طی احکامی جداگانه چهار نماینده جدید خود را در امور منطقه‌ای انتخاب کرد که در این میان حکم ویژه برای اسفندیار رحیم مشایی بیش از سایر احکام به چشم می‌آمد . گو اینکه در حال حاضر مباحث زیادی در بین نیروها و شخصیت‌های سیاسی درباره سخنان و موضع‌گیری های اسفندیار رحیم مشایی وجود دارد. حتی در حال حاضر پس لرزه‌های سخنان او درباره ضرورت معرفی مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام پایان نیافته است و طیفی از نیروهای اصول‌گرا ضرورتی به طرح چنین مباحثی و رو در رو قرار دادن مکتب ایران در برابر مکتب اسلام نمی‌بینند.»

سرمقاله افزوده: «در شرایطی که تمام نیروهای سیاسی اصول‌گرا و روحانیت نسبت به سخنان و مواضع آقای مشایی ایراد وارد کرده‌اند و حتی عالمانی چون آیت‌الله مکارم شیرازی دلسوزانه خطاب به رئیس‌جمهور می‌گوید که رئیس دفتر خود را به سکوت و صرفا پرداختن به وظایف رئیس دفتری دعوت کنید ، اعطای پست جدید به رئیس دفتر چه توجیهی دارد؟»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «آقای مشایی علاوه بر ریاست دفتر رئیس‌جمهور، پست‌های دیگری نظیر عضو كمیسیون اقتصادی دولت، دبیر كمیسیون فرهنگی دولت، ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد، قائم مقامی رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از كشور را در اختیار دارد و دیروز هم شغل دیگری به شغل‌های او اضافه شد. سوال ساده این است که آقای مشایی چگونه به تمام شغل‌هایی که در اختیار دارد، رسیدگی می‌کند؟ آقای رئیس‌جمهور هم که یکی از محورهای سخنان‌اش انتقاد از انحصاری کردن پست‌های مملکتی است حال خود در برابر اعطای این همه پست و شغل به یک نفر چه توجیهی دارد؟»

متن کامل سرمقاله

«مذاکره یا جلسه دیکته»
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مذاکره با آمریکا» می‌گوید که مذاکره ایران با آمریکا در شرایط «تحقیر» سودمند نیست.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «شنبه گذشته با راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، ایران رسما به باشگاه هسته‌ای جهان پیوست. این در حالی بود که ورود ایران به باشگاه هسته‌ای جهان خط قرمز غرب بود. آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی با فشار به مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت همه قوانین و مقررات جهانی را زیر پا گذاشتند تا ایران را از یک حق مسلم محروم کنند. تهدید، تحریم و فشارهای سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای نتوانست ملت و دولت ایران را به زانو در آورد.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «در اوج همه فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها، آمریکا پیشنهاد مذاکره و گفت‌وگو می‌دهد. مقام معظم رهبری چهارشنبه گذشته در دیدار با مسئولان نظام در واکنش نسبت به چنین مذاکره و گفت‌وگویی فرمودند: ما مذاکره را در سایه تهدید و تحریم مذاکره نمی‌دانیم. جمهوری اسلامی زیر بار هیچ فشاری نخواهد رفت و به سبک خود به هر فشاری پاسخ می‌دهد. این حرف دولت و حاکمیت ایران و فهم انقلابی مردمی است که بیش از سه دهه با تمام قدرت در برابر فشارهای آمریکا ایستاده‌اند.»

سرمقاله ادامه می‌دهد: «بی‌تردید در شرایط تحقیر مذاکره سودمند نخواهد بود و شرط سوم که از آن دو مهم‌تر است این است که اگر آمریکایی‌ها هدف از مذاکره را به کرسی نشاندن حرف خود بدون یک کلمه کم و زیاد می‌دانند، این اسم‌اش مذاکره نیست بلکه جلسه‌ای برای دیکته کردن حرف طرف مقابل با تحکم و زور است. این نوع مذاکره به امضاء رساندن حرف زور طرف مقابل به طرف دیگر است. آمریکا چنین گفت‌وگوهایی را با دولت‌های پس از جنگ جهانی دوم تجربه کرده است. آن هم دولت‌هایی که مستظهر به پشتیبانی ملت خود نبودند و نمی‌خواستند هزینه‌ای هم برای استقلال و شرف خود پرداخت کنند. اما ملت ایران و دولت طی ٣٠ سال گذشته ثابت کرده است حاضر است پای پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی استقلال سیاسی واقتصادی و فرهنگی خود در مقابله با قدرت‌ها بایستد و مانند این روزها به دستاوردهای شیرین این ایستادگی به نظاره بنشیند.»

متن کامل سرمقاله

«سياه بازي‌ تبليغاتی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سلطه‌طلبی زیر نقاب مبارزه با تروریسم» در خصوص گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم است.

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«وزارت خارجه آمریكا در گزارش سالانه خود، كه معمولاً به اتهام‌پراكنی علیه كشورهای مخالف سیاست‌های یك‌جانبه‌گرایانه كاخ سفید اختصاص دارد، ادعا كرد كه ایران همچنان بزرگ‌ترین حمایت كننده تروریسم در جهان است. در این گزارش بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران به عنوان فعال‌ترین كشور حامی ترور یاد شده كه به دنبال منحرف كردن تلاش‌های صلح بین اسرائیل و فلسطینیان و بی‌ثباتی در عراق است.»

این سرمقاله افزوده: «آمريكا با حمايت آشكار و پنهان از تروريست‌های لجام گسيخته همچون رژيم صهيونيستی، طالبان، القاعده و... آن‌چنان چهره سياه و منفوريی از خود به نمايش گذاشته كه حتی ساده لوح‌ترين افراد نيز فريب اين سياه بازي‌های تبليغاتی را نمی‌خورند زيرا ادعای مبارزه با تروريسم فقط بهانه و پوششی براي اشاعه تروريسم و دخالت‌های نامشروع بين‌المللی است.»

در این سرمقاله می‌خوانیم:‌ «عملكرد آمریكا نشان می‌دهد كه كاخ سفید بزرگترین حامی تروریسم طی دهه‌های اخیر بوده و با فرافكنی و اتهام‌های واهی علیه سایر كشورها تلاش می‌كند بر اقدامات خود سرپوش بگذارد. بدین ترتیب، گزارش سالانه وزارت خارجه آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران و دیگر كشورهای مستقل جهان را باید صرفاً در راستای فرافكنی و فریب افكار عمومی جهانیان از توطئه‌هایی دانست كه شخص رئیس‌جمهور آمریكا برای فرار از بن بست‌های سیاسی داخلی و خارجی تدارك دیده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سیاست قیمت‌گذاری پس از هدفمندکردن یارانه‌ها»

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «پایان نقش تاریخی نظامیان در ترکیه»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «این نیروگاه، دادگاه حقایق است»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)