تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران تعلیق شد

تارنمای جرس وابسته به مخالفان دولت ایران از صدور حکم تعلیق «سعید مرتضوی»، دادستان پیشین تهران و دو مقام قضایی دیگر به عنوان متهمان بازداشت‌گاه کهریزک خبر داده است.

این خبر را صالح نیک‌بخت، وکیل خانواده امیر جوادی‌فر، از کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک به جرس گفته است.


آقای نیک‌بخت همچنین گفته که «پس از تعلیق این قضات، تمامی شاکیان این افراد می توانند با مراجعه به داسرای کارکنان دولت، شکایت خود را از این قضات، مطرح و پیگیری کنند.»

پیش‌تر خبرگزاری مهر نیز خبر داده بود که حکم «تعلیق سه مقام قضایی ایران» توسط شعبه یک دادگاه انتظامی قضات صادر شده است.

نام دو مقام قضایی دیگر فاش نشده است.

«امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد كامرانی» سه نفری هستند که در بازداشت‌گاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شدند

٩ تیر ماه جاری نیز سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد که دو نفر از متهمان بازداشتگاه کهریزک به اتهام «ضرب و جرح عمدی منجر به قتل» به مجازات مرگ محکوم شده‌اند.

٩ متهم دیگر این پرونده به «حبس، پرداخت ديه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق» محكوم شده و يكي از متهمان نيز به دليل «عدم احراز جرم» تبرئه شده است.

بازداشت‌گاه کهریزک پس از آن مشهور شد که دست‌کم سه نفر از معترضان به نتیجه انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، در آن بر اثر «شکنجه» جان دادند.

«امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد كامرانی» سه نفری هستند که در بازداشت‌گاه کهریزک بر اثر شکنجه کشته شدند.

پس از انتشار خبرهای شکنجه در بازداشت‌گاه کهریزک، دستور تعطیلی این بازداشت‌گاه از سوی آیت‌الله خامنه ای، رهبر ایران مرداد ٨٨ صادر شد.

پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس خواهان محاکمه «سعید مرتضوی»، دادستان پیشین تهران نیز شده بودند.

احمد توکلی، نماینده مجلس ایران ٢٤ تیر ٨٩ گفت که سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران از «مسببان» اتفاقات بازداشتگاه کهریزک است و باید به پرونده او رسیدگی شود.

او در حاشیه مراسم سالگرد کشته‌شدن محسن روح‌الامینی گفت که بنا بر گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس باید «آمرین اصلی» پرونده کهریزک و دادستان پیشین تهران مورد تعقیب قرار گیرند.

هیات تحقیق مجلس گزارشی را منتشر کرده بود که در آن سعید مرتضوی به عنوان یکی از متهمان کهریزک معرفی شده است. با این وجود او در جریان دادگاه متهمان کهریزک محاکمه نشده است.

عبدالحسین روح‌الامینی پدر یکی از کشته‌شدگان کهریزک نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه مثلث که در تهران چاپ می‌شود، خواستار محاکمه سعید مرتضوی به عنوان «دستور دهنده اعزام بازداشت شدگان به کهریزک» شده بود.

سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران در روزهای نخست پس از افشای خبر کشته شدن بازداشت شدگان در کهریزک گفته بود که آن‌ها بر اثر «مننژیت» فوت کرده‌اند.

اما ١٥ شهریور ٨٨ تلویزیون دولتی ایران با پخش گزارشی، شکنجه در این بازداشت‌گاه را تایید کرد.

سعیدمرتضوی پس از انتصاب آیت‌الله صادق لاریجانی به سمت ریاست قوه قضاییه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد. محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور ایران پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممکن نیست

-- بدون نام ، Aug 22, 2010

!!.تعليق (عفو) شدند؟!!

-- Mana ، Aug 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)