تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مهين شهابی درگذشت

مهين شهابی، بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون ايران، صبح امروز در سن ۷۴ سالگی بر اثر تومور مغزی در بيمارستان پارس تهران درگذشت.

بنا به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) امير اعلايی، نوه مهين شهابی گفت شب گذشته حال خانم شهابی رو به وخامت گذاشت و در ساعت ۶ صبح امروز، اول شهريورماه، با وجود تلاش پزشکان، اين بازيگر قديمی درگذشت.


مهين شهابی از نيمه دوم فروردين امسال به دليل عارضه تومور مغزی در بيمارستان بستری بود و اين بيماری به تدريج ساير اعضای بدن وی را نيز تحت تاثير قرار داد.

مهين شهابی با نام اصلی مهين نيک‌طبع در ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۱۵ شمسی در تهران به‌دنيا آمد. خانم شهابی تحصيلات خود را تا ديپلم ادامه داد و در سال ۱۳۳۹ شمسی فارغ التحصيل رشته بازيگری از هنرکده آناهيتا به سرپرستی مصطفی اسکويی و مهين اسکويی شد.


او طی سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ کارمند وزارت فرهنگ و هنر بود و از سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۳۹ در راديو فعاليت کرد.



مهين شهابی در فيلم‌ها، نمايش‌ها و سريال‌های تلويزيونی بسياری در پيش و پس از انقلاب اسلامی ايران ايفای نقش کرد.

مهين شهابی در سال ۱۳۵۴ برنده جام زرين بهترين هنرپيشه سريال و تئاتر و تلويزيون شد

وی در نمايش‌نامه‌هايی چون «روباه‌ها» به کارگردانی مهين اسکويی؛ «مردی که مرده بود و خود نمی‌دانست» (عزت‌الله انتظامی)؛ «حسن کچل» (داوود رشيدی)؛ «آی باکلاه و آی بی‌کلاه» (عزت‌الله انتظامی)؛ «صغری دلاک» (رضا ژيان) و... بازی کرده است.

نخستين فيلم او به‌عنوان بازيگر «ماجرای جنگل»، ساخته مير صمدزاده بود که در سال ۱۳۳۹ ساخته شد. از ديگر فيلم‌هايی که او بازی کرده می‌توان به «گاو» به کارگردانی داريوش مهرجويی؛ «بی‌تا» (هژير داريوش)؛ «سازش» (محمد متوسلانی)؛ «پنجره» (امير توسل)؛ «دو نيمه سيب» (کيانوش عياری)؛ «آقای بخش‌دار» (خسرو معصومی) و... اشاره کرد.

وی در سريال‌های تلويزيونی بسياری نيز حضور يافت؛ از جمله در «شاه دزد» از احمد نجيب‌زاده؛ «گالش‌های مادر بزرگ» (بهمن زرين‌پور)؛ «همه فرزندان من» (محمد دستگردی)؛ «آينه» (فريدون فرهودی) و...

سريال تلويزيونی «ترانه مادری» ساخته حسين سهيلی‌زاده از آخرين کارهای مهين شهابی است.

مهين شهابی در سال ۱۳۵۴ برنده جام زرين بهترين هنرپيشه سريال و تئاتر و تلويزيون شد و همچنين در سال ۱۳۷۰ برای بازی در فيلم سينمايی «دو نيمه سيب» نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر نقش دوم زن در دهمين جشنواره بين‌المللی فيلم فجر گرديد.

شهابی قبل از بستری‌شدن در بيمارستان، مشغول بازی در مجموعه تلويزيونی «وضعيت سفيد» به کارگردانی حميد نعمت‌الله بود اما به دليل بيماری مغزی از اين نقش و فعاليت هنری کناره‌گيری کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روحش شاد.

-- کرد ، Aug 23, 2010

براستی که چه غریبانه هنرمندان کهنه کار این مملکت چشم از این دنیای لعنتی فرو می بندند.
یاد و خاطره شان زنده باد و روحشان شاد.

-- فرزاد ، Aug 24, 2010

روان شاد خانم مهین شهابی را از دوران کار های تاتری ام میشناختم گرچه هیچگاه افتخار بازی در تاتر با ایشان نداشتم اما همکار بودیم
بازیگری توانا و انسانی مهربان و ازاده بود . یادش گرامی.

-- مسعود چم آسمانی ، Aug 24, 2010

واقعا از شنیدن و دیدن این خبر شوکه شدم. بازیگر خیلی توانا در عرصه تاتر و سینما بودند ومن خیلی دوستشون داشتم.
افسوس که یکی یکی میروند .
روحش شاد و یادش گرامی

-- دریا ، Aug 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)