تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

پايان گروگان‌گيری سفارت ترکيه در تل‌آويو

وزارت امور خارجه ترکيه اعلام کرد، شب گذشته مردی که تلاش کرده بود با چاقو و اسلحه اسباب‌بازی در سفارت ترکيه در تل‌آويو گروگان‌گيری و تقاضای پناهندگی کند، توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد.

اين واقعه با تيراندازی آغاز شد و پليس اسرائيل در ابتدا حتا از يک کشته خبر داد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت امور خارجه ترکيه اطلاع داد که فرد مزبور پس از پريدن از نرده‌ها تا طبقه نخست بالا رفته و با شکستن پنجره وارد سفارت شده است.

اين مهاجم که به يک چاقو، يک قوطی بنزين و يک اسلحه اسباب‌بازی مجهز بود با فرياد خود تقاضای پناهندگی کرد و معاون سرکنسول ترکيه و همسرش را برای مدت کوتاهی در يکی از اتاق‌های سفارت به گروگان گرفت.

وزارت خارجه اسرائيل مهاجم را يک فلسطينی اهل رام‌الله دانسته که سابقه بيماری روانی دارد

پس از دستگيری وی، پليس امنيتی متوجه شد که اسلحه به‌کار برده شده غيرواقعی است. فرد مهاجم بعد از بازداشت، در برابر روزنامه‌نگارانی که در محل حاضر بودند با انگشتان خود علامت پيروزی نشان می‌داد. وی سپس مورد بازجويی قرار گرفت.

در گزارش وزارت امور خارجه ترکيه آمده است که هيچ کدام از افراد سفارت آسيبی نديده اند اما اين گزارش از وضعيت مهاجم دستگيرشده خبری نداده است.

از سوی ديگر، وزارت خارجه اسرائيل مهاجم را يک فلسطينی ۳۲ ساله اهل رام‌الله دانسته که نام او نديم اينجاز است. اين وزارت‌خانه اعلام کرد فرد مزبور چهار سال پيش به سفارت بريتانيا در تل آويو نيز يورش برده و با تهديد به خودکشی تقاضای پناهندگی کرده بود. بنا بر اين گزارش وی سابقه بيماری روانی دارد و گفته می‌شود قبلا از همکاران نيروهای اسرائيل بوده است.

راديو اسرائيل در گزارش خود از تيراندازی به سوی مرد مهاجم و زخمی شدن وی از ناحيه پا خبر داد.

تارنمای «ينت» با اشاره به گزارش پليس نوشت که اين مرد به مقامات محلی تحويل داده شد و سپس به بيمارستانی در تل‌آويو منتقل گرديد.

روابط اسرائيل و ترکيه در سال‌های اخير دو بار به سردی گراييده است. يک بار پس از مشاجره رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه و شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل در کنفرانس «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوييس، بر سر حمله نظامی اسرائيل در سال ۲۰۰۸ به غزه؛ و بار ديگر در ۳۱ ماه ‌مای گذشته که با حمله نظامی اسرائيل به کشتی امدادرسانی به غزه ۹ تن از شهروندان ترکيه‌ای کشته شدند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)