تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی ٢٠ زندانی از زندان آمریکایی‌ها در افغانستان

دولت افغانستان در ادامه رسیدگی پرونده‌های زندانیان دراین کشور، ٢٠ زندانی را از زندان بگرام در شمال کابل که از سوی نظامیان امریکایی اداره می شود، آزاد کرد.

محمد اسحق الکو دادستان کل افغانستان گفت که آزادی این زندانیان به دستور حامد کرزی و در پی درخواست نشست بزرگ صلح این کشور که خواهان بازنگری در پرونده‌های زندانیان در افغانستان شده بود، صورت می‌گیرد.


آقای الکو که در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت خاطر نشان کرد تمام زندانیانی که در پرونده آنان شواهد جرمی وجود نداشته باشند، آزاد خواهند شد.

هنوز هویت افراد آزاد شده و مدت زمان نگهداری در زندان فاش نشده است اما دو ماه پیش به درخواست جرگه مشورتی صلح، کمیسیون ویژه‌ای ایجاد شد تا به پرونده‌های زندانیان متهم به همکاری با شورشیان رسیدگی کند.

دادستان کل افغانستان گفت که آزادی این زندانیان به دستور حامد کرزی و در پی درخواست نشست بزرگ صلح این کشور که خواهان بازنگری در پرونده‌های زندانیان در افغانستان شده بود، صورت می‌گیرد

بعد از آن و در نخستین مرحله از تعهد دولت افغانستان، ٩٢ زندانی بعد از بازبینی پرونده‌های‌شان به دستور حامد کرزی از زندان پل چرخی کابل و زندان پروان در شمال کابل، آزاد شدند.

گفته می‌شود که بیش‌تر زندانیان بر پایه اطلاعات «نادرست» توسط نظامیان بین‌المللی بازداشت شده بودند و یا دوره محکومیت‌شان رو به پایان بوده است.

جرگه (نشست) بزرگ مشورتی صلح خرداد ماه سال جاری با حمایت جامعه بین‌المللی و اشتراک بیش از ١٤٠٠ تن از رهبران محلی و نمایندگان طیف‌های مختلف مردم افغانستان به ویژه زنان در کابل برگزار شد.

یکی از مواد اصلی قطع‌نامه ١٦ ماده‌ای این نشست درخواست آزادی زندانیانی بود که توسط نظامیان بین‌المللی و افغان بازداشت شده‌اند اما اتهام آنان تثبیت نشده است.

در حال حاضر بیش از ١٥ هزار زندانی که شمار زیادی از آنان عضویت گروهای مسلح مخالف دولت افغانستان را دارند در زندان‌ها به ویژه زندان پل چرخی که بزرگ‌ترین زندان افغانستان است نگهداری می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)