تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

قتل پژوهشگر ایرانی در اتریش

بقاءالله وثوق، پژوهشگر و استاد پیشین دانشگاه تهران روز پنج‌شنبه در وین پایتخت اتریش به قتل رسید.

به گزارش پلیس اتریش، قتل در دفتر یک شرکت بازرگانی در مرکز وین رخ داده و بقالله وثوق، به ضرب گلوله مردی به نام صمد ـ الف کشته شده است.


حضور پلیس در محل قتل در مرکز وین - عکس از APA

دو نفر دیگر در جریان این حادثه به شدت مجروح شده‌اند. انگیزه این قتل اگر چه هنوز دقیقا روشن نیست، اما پلیس، نوعی انتقام جویی را علت آن دانسته است.

به گزارش رسانه‌های اتریشی، حادثه حدود ساعت 4 بعد از ظهر پنجشنبه و زمانی اتفاق افتاده که آقای وثوق به همراه چند تن دیگر در دفتر شرکتی به نام «س.ر.ا.ج» در وین گرد هم آمده بودند. زنی که ظاهرا منشی شرکت و در اتاق مجاور بوده به پلیس گفته که ناگهان صدای شلیک گلوله شنیده و چند نفر به سرعت از دفتر خارج شدند. به آقای وثوق سه گلوله از ناحیه قلب اصابت کرده و پیش از رسیدن به اورژانس بیمارستان در گذشته است.


بقا وثوق، مقتول و نویسندهء کتاب «روابط ایران و اتریش»

فرد ضارب پس از تیراندازی، سلاح کمری خود را که بنا به گزارش پلیس در اتریش ثبت نشده در محل رها کرده و گریخته است. اما شامگاه همان روز خود را به پلیس معرفی و به تیراندازی اعتراف می‌کند. او به همراه برادرش اکبر، مظنون به عضویت در یک باند مافیایی هستند که در اتریش پرونده‌های گوناگونی از قاچاق مواد مخدر تا کلاهبرداری از شرکت های بیمه دارند.

ضارب آخرین بار به چهار سال زندان محکوم شده و امسال پس از رهایی از زندان مرتکب این جنایت شده است.

در گزارش پلیس نام دو نفر مجروح دیگر جمال- پ و اصغر- ا ذکر شده و هر چها نفر درگیر در حادثه، ایرانی بوده‌اند.

اگرچه اعترافات اولیه ضارب حاکی است که بقاءالله وثوق به خاطر خیانت و لو دادن او مورد انتقام‌گیری قرار گرفته، اما هنوز نوع ارتباط این پژوهشگر ایرانی با صمد، برادرش و علت اصلی قتل روشن نیست.

دفتر شرکت «س.ر.ا.ج» که محل دیدار آقای وثوق با ضاربان بوده، آن‌ گونه که به ثبت رسیده، یک شرکت بازرگانی از ساختمان گرفته تا نفت و گاز است و بیش‌تر فعالیت‌های آن در خاورمینه و به ‌ویژه میان ایران و امارات متحده عربی است.


روی جلد کتاب «روابط ایران و اتریش» اثر بقاالله وثوق

بقاالله وثوق، در یک خانواده بهایی در ایران متولد شد؛ در دانشگاه وین در رشته اقتصاد و علوم سیاسی تحصیل کرده بود و سال‌ها بود که همراه با فرزند و همسر اتریشی‌اش در این کشور زندگی می‌کرد. وثوق چند سال پیش کتابی با عنوان «پانصد سال روابط ایران و اتریش» نگاشت. این استاد پیشین دانشگاه تهران، در گفت‌وگویی که همان زمان «رادیو زمانه» با وی انجام داد از زندانی‌شدن و گریختن از ایران در پی انقلاب اسلامی گفت.

پیوند مرتبط:
- مستندسازی پانصد سال روابط ایران و اتریش

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نمیدانم چرا دولتهای کشور های غربی این اشخاص راپس از لغو کارت شهروندی انها و محاکمه شان انان را ازکشور اخراج نمیکنند و به ایران نمیفرستند.
وقتی به هر بی یشه ی بی فرهنگی اجازه اقامت در کشورشان میدهند چنین مشگلاتی را هم باید روبرو شوند.

-- مهرداد ، Jul 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)