تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حذف نام پنج رهبر طالبان از فهرست سیاه

سازمان ملل متحد نام پنج تن از رهبران طالبان از جمله سه عضو ارشد این گروه که زنده هستند را از فهرست سیاه این سازمان حذف کرد.

بر پایه اطلاعیه خبری که از سوی دفتر این سازمان در کابل منتشر شد این افراد شامل «ملا عبدالسلام ضعیف»، «عبدالحکیم مجاهد»، «عبدالستار پکتیس»، «عبدالصمد خاکسار» و «محمد اسلام محمدی» است.


از میان این افراد ملا عبدالصمد خاکسار و ملا محمد اسلام محمدی قبلا کشته شده بودند.

ملا عبدالسلام ضعیف که مدتی به عنوان سفیر رژیم طالبان در پاکستان ایفای وظیفه می‌کرد بعد از فروپاشی رژیم طالبان دستگیر و به زندان گوانتانامو منتقل شد، اما اکنون و بعد از رهایی از گوانتامو در کابل به سر می‌برد.

ملا عبدالحکیم مجاهد نیز در ابتدای حکم روایی طالبان به عنوان سفیر طالبان در پاکستان و سپس به سمت نماینده این گروه در سازمان ملل متحد تعیین شد. عبدالستار پکتیس نیز در پست معاون وزارت بهداشت و رئیس امور تشریفات وزارت خارجه رژیم طالبان کار کرده بود.

حامد کرزای رئیس جمهوری امیدوار است با این اقدام بتوانند خشونت‌های رو به افزایش را کاهش دهد، اما حذف نام این ١٠ تن در افغانستان استقبال نشده است

ملا عبدالستار خاکسار نیز وظایفی از جمله رئیس اداره اطلاعات و معاون وزارت کشور طالبان را بر عهده داشت.

پیش از این و در ماه اسفند ١٣٨٨ نام پنج عضو ارشد طالبان از فهرست سیاه ١٤٢ نفری شورای امنیت سازمان ملل حذف شده بود.

وحید عمر سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان ماه گذشته گفته بود دولت این کشور به تازگی نام ١٠ نفر از رهبران طالبان را مجددا به سازمان ملل متحد ارائه کرده است تا در مورد حذف آن از فهرست سیاه اقدام شود.

تصمیم به تهیه این فهرست طی نشست سال ١٩٩٩ میلادی گرفته شد و بر اساس آن اعضای از اعضای سازمان ملل خواسته شد، سفر افراد شامل این فهرست را منع، دارایی‌شان را مسدود و تحریم سلاح را برای آنان اعمال کنند.

اخیرا و در پی سفر هیأتی از نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت به کابل و دیدار با حامد کرزای، دفتر ریاست جمهوری افغانستان به نقل از این هیأت اعلام کرد: نام آن عده از رهبران شورشیان که با «القاعده و شبکه‌های تروریستی» ارتباط ندارند به تدریج از فهرست سیاه این سازمان حذف خواهند شد.

حامد کرزای رئیس جمهوری امیدوار است با این اقدام بتوانند خشونت‌های رو به افزایش را کاهش دهد، اما حذف نام این ١٠ تن در افغانستان استقبال نشده است.

یک تعداد از این رهبران طالبان پیش‌تر کشته شده و باقی مانده نیز اکنون از حامیان دولت افغانستان به حساب می‌آیند و شماری از مردم بر این باورند که باید این روند بعد از بررسی‌های دقیق در مورد آن عده از رهبران طالبان که درحال جنگ با دولت هستند عملی شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)