تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

آخرین جنگ زمین
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « اگر آمریکا به ایران حمله کند چه می‌شود؟» به بررسی سرانجام چند جنگ علیه ایران پرداخته است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «ایران در طول تاریخ چند هزار ساله خود بارها مورد هجوم کشورهای گوناگون قرار گرفته است و همیشه این مرز و بوم شاهد تاخت و تاز بیگانگان بوده است. بسیاری از این کشورها شاید سال‌ها بر ایران حکومت کرده باشند و ویرانی‌های بسیاری را از خود به جای گذاشته باشند، ولی این کشور پهناور هیچ‌گاه در تسلط کامل یک تمدن دیگر نبوده است و جالب آن‌که بررسی آینده این تمدن‌های متجاوز نشان می‌دهد، این کشورها خیلی زود دچار فروپاشی و یا به گونه‌ای اضمحلال شده‌اند.»

نویسنده سرمقاله افزوده: «عراقی‌ها در سال ١٣٥٩ و پس از آن‌که صدام حسین قرارداد منعقد شده بین ایرانیان و عراقی‌ها را که مرزهای دو کشور را مشخص می‌کرد، در مقابل تلویزیون عراق پاره کرد، جنگ هشت ساله‌ای را علیه ایران به ‌پا کرد. جنگی که پس از جنگ ویتنام دومین جنگ طولانی قرن است. در این جنگ صدها هزار نفر شهید و میلیون‌ها نفر مجروح شدند. این جنگ در نهایت با قرارداد صلحی به پایان رسید که در مورد آن حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد. و اینک در قرن ٢١ و در سال ٢٠١٠ هیچ چیز از صدام حسین و حزب بعث وجود ندارد و عراق نیز همچنان از وجود نظامیان آمریکایی متضرر می‌شود.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «در زمان کنونی که بعضی کشورهای به اصطلاح ابرقدرت به خود جرأت داده و ایران و ایرانی را تهدید به حمله می‌کنند تا به خیال خود از مسیر رو به پیشرفت منحرف کنند، بدانند که پارس سرزمین مقدسی است که نظر پروردگار و امام زمان به آن است و اگر روزی آمریکا و یا هر کشور دیگر چنین اشتباهی را بکند، مطمئن باشد به همان سرنوشتی دچار خواهند شد که کشورهای پیشین به آن دچار شدند و جز ویرانی برای آن‌ها چیزی نخواهد ماند و آن جنگ، آخرین جنگ زمین خواهد بود.»

متن کامل سرمقاله

بیکاری کارگران ایرانی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «بیکاری معضل اصلی» در خصوص وضعیت اقتصادی ایران و بیکاری است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «در شرایط کنونی وضعیت اشتغال و افراد بیکار در جامعه مطلوب نیست و با توجه به بیکاری متراکم از سال‌های گذشته این موضوع به یک اولویت اصلی برای کشور تبدیل شده است. به طور قطع، اولویت اصلی دولت در حال حاضر، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد در کشور و شرایط حاکم در جهان، باید رفع بیکاری برای بهره‌وری بهتر و در نتیجه ‌ایجاد پویایی بیش‌تر در اقتصاد باشد. اولویت‌های بعدی اقتصاد کشور کنترل تورم، تثبیت اقتصادی و ثبات قیمت‌ها هستند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «باید بتوانیم به اهداف کلان اقتصادی از طریق رونق تولید از جمله افزایش سطح اشتغال و افزایش درآمد گروه‌های کم‌درآمد بپردازیم و چنان‌چه در این زمینه غفلت و بازارهای داخلی دست‌خوش سیر ورود بی‌رویه کالاهای وارداتی شود،‌ چه در زمینه کالاهای مصرفی یا سایر کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد و فقط به خاطر سودطلبی و سوداگری بعضی از سوداگران تجاری، میدان به تولیدکنندگان خارجی داده شود، مفهوم آن ایجاد فرصت اشتغال برای کارگران خارجی و بیکاری برای کارگران ایرانی خواهد بود.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «وجود بازار بزرگ ٧٠ میلیونی و تقاضای اجابت نشده مزیت کلی اقتصاد ایران برای خروج از رکود است. آن‌چه به عنوان رکود اقتصادی در سطح جهان و ملی هم‌اکنون در برخی از بخش‌ها حاکم است، در ادبیات اقتصادی ناشی از کاهش تقاضا یا به اصطلاح نبودن بازار از یک مزیت کلی که همان وجود بازار بزرگ ٧٠ میلیونی کشور است که در آن تقاضاهای اجابت نشده زیادی در زمینه‌های مسکن، پوشاک و خوراک وجود دارد.»

متن کامل سرمقاله

تحریم و فتنه
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مثلث فتنه، تحریم و مذاكره» در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و ارتباط آن با مخالفان دولت است.

در این سرمقاله آمده است: «برای رسیدن به یك برداشت همه جانبه از كنش و واكنش‌های آمریكا و دو، سه كشور غربی در مواجهه با ایران باید به ارزیابی مثلث «فتنه»، «تحریم» و «مذاكره» به عنوان یك بسته واحد پرداخت. به نظر می‌رسد ارتباط معناداری میان این سه كلید واژه برقرار است كه اگر به صورت مجزا و منفك از یكدیگر برآورد و مورد ارزیابی قرار بگیرد در تحلیل كلان و نهایی با اشتباهی استراتژیك مواجه خواهیم شد.»

سرمقاله‌نویس می‌نویسد: ‌«آن‌چه اضلاع این مثلث را می‌سازد و ارتباط و بهم پیوستگی آن‌ها را شكل می‌دهد چیزی است كه غربی‌ها با عنوان به اصطلاح «مهار ایران» از آن نام می‌برند. از همین روی، هر یك از سه ضلع «فتنه»، «تحریم» یا «مذاكره» اهرم و ابزاری است برای آمریكا و چند كشور هم‌پیمانش تا جلوی پیشرفت ایران را بگیرند و از تاثیرگذاری ایران اسلامی در منطقه بكاهند. بنابراین آن‌چه كه غربی‌ها «مهار ایران» می‌نامند در واقع اعتراف به نفوذ و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در منطقه است كه باعث شده تا سدی در برابر چپاول‌گری‌ها و زیاده‌خواهی‌های آن‌ها باشد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «برای این‌كه ارتباط «تحریم‌ها» با «فتنه» بهتر لمس شود می‌توان سخن رابرت گیتس وزیر دفاع آمریكا را یادآوری كرد كه چندی پیش گفت: «علاقه‌مندی كاخ سفید به پیگیری و تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران، به خاطر مشاهده آشوب‌های پس از انتخابات است. اما به هر حال آن‌چه كه امروز قابل مشاهده است مرگ جریان فتنه است كه خود دلالت بر این دارد كه تحریم‌ها به كمك حیات جریان فتنه و بازسازی روحیه از هم پاشیده فتنه‌گران نیامده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خواب شوم صهیونیست‌ها برای لبنان»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای‌قتصاد با عنوان «اهمیت مالیات بر ارزش افزوده»

سرمقاله امروز روزنامه تهران ‌امروز با عنوان «رکورد مرگ»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «دو چهره قدرت نرم؛ اقناع و اغواء»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «از مقایسه قیمت‌ها تا مقایسه درآمدها»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)