تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
باراک اوباما:

«‌ایران سه کوهنورد آمریکایی را آزاد کند»

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای از ایران خواسته تا سه کوهنورد آمریکایی را که در این کشور زندانی هستند، آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما همچنین از ایران خواسته تا سرنوشت رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی را مشخص کند.


سارا شرود، شین باور و جاش فتال، سه کوهنورد آمریکایی هستند که مرداد ١٣٨٨ به اتهام «ورود غیرقانونی» از استان کردستان عراق به خاک ایران، به وسیله نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند. مقام‌های ایرانی این افراد را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

لوینسون نیز آخرین‌بار، مارس سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش مشاهده شده است.

خانواده رابرت لوینسون که سه سال است در ایران مفقود شده، اردیبهشت ٨٩ در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، خواستار دیدار با وی در سفرش به نیویورک شدند.

به گفته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، «پرونده لوینسون مثل دیگر پرونده‌های آمریکاییانی که ناعادلانه در ایران بازداشت هستند، هم‌چنان برای ایالات متحده در اولویت باقی می‌مانند.»

به گفته خانم کلینتون، پرونده لوینسون مثل دیگر پرونده‌های آمریکاییانی که ناعادلانه در ایران بازداشت هستند، هم‌چنان برای ایالات متحده در اولویت باقی می‌مانند

اوباما در بیانیه‌اش که در آستانه سالگرد بازداشت سه کوهنورد آمریکایی منتشر شده، گفته است: ‌«سارا، شین و جاش جرمی مرتكب نشده‌اند. آن‌ها در حال کوهنوردی در منطقه مرزی ايران و عراق بوده‌اند که دستگیر شده‌اند و از يك‌سال پيش تاكنون تحت بازداشت قرار دارند و خود و خانواده‌شان دچار سردرگمی شده‌اند.»

رئيس‌جمهور آمريكا همچنین گفته که «سارا، شين و جاش هرگز براي دولت آمريكا كار نكرده‌اند و تنها جوانانی روشنفكر و جسور هستند.»

مدتی قبل حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران این سه کوهنورد را متهم به «جاسوسی» کرده بود.

اوایل سال جاری مادران سه کوهنورد آمریکایی بنا به آن‌چه از سوی مقامات جمهوری اسلامی «اقدامات انسان‌دوستانه» خوانده‌ شد، اجازه یافتند به ایران بیایند تا با فرزندانشان دیدار کنند.

در پی این اقدام ایران، وزارت امور خارجه ایالات متحده این حرکت را «مثبت» ارزیابی کرد و دو شهروند ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی در عراق را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد تحویل داد.

همچنین مادران سه کوهنورد آمریکایی ٢٧ خردادماه گذشته با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر دادگاه فرزندان‌شان و آزادی آن‌ها شدند.

این مادران می‌گویند که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که پرونده فرزندان ما در حال بررسی است و از «موضع احترام» برخورد کرده‌اند اما با گذشت حدود یک‌سال از حل و فصل پرونده پشتیبانی نمی‌کنند.

بنابر این بیانیه، ایران «بدون هیچ دلیلی» نه آن‌ها را آزاد می‌کند و نه حرکت رو به جلو و یا دادگاه «منصفانه‌ای» در ارتباط با آن‌ها انجام می‌دهد.

به گفته آن‌ها ادامه بازداشت فرزندان‌شان بدون در نظر گرفتن حقوق انسانی و قانونی آن‌ها، «سوء‌ظن بدبینانه» تلاش ایران برای اعمال نفوذ به ایالات متحده را تقویت می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این سه به زودی آزاد خواهند شد و در بازگشت به امریکا با مقامات بلند دیدار می کنند و پس از آن کتاب هایی می نویسند و به ثروت هنگفتی دست می یابند.
حساب کنید حداکثر دو سال زمان صرف می کنند اما ثروتی که به دست می آورند به میزانیست که در طی یک عمر هم خیلی ها صاحبش نمی شوند. با همین دید آمریکایی و کاپتالیستی بیزنس خوب و سودآوریست.
منم اگر آمریکایی بودم حاضر می شدم دو سه سال با وحشی هاس ج.ا. سر کنم و بعد میلیون ها دلار صاحب شوم. بیزنس به این خوبی.
بیچاره بچه های بی کس ایران در سیاه چال های ج.ا. دارند با هزار بیماری و شکنجه سر می کنند و در اوج جوانی پرپر می شوند و می پوسند.

-- شهرزاد ، Jul 31, 2010

اقای اوباما حالا مثلا جمهوری اسلامی گوش به حرق شما داد و قورا این 3 امریکایی را ازاد کرد خب دوباره چند روز دیگر چند نفر امریکایی را به گروگان می گیرد از این طرف ازاد می کند از ان طرف دوباره گروگان گیری می کند باید فکر اساسی کرد چون تا ج اسلامی سر کار است همین اش و همین کاسه است

-- بدون نام ، Jul 31, 2010

مطالب بسیار خوب است ولی میتواند متنوع تر شود

-- سید ضیائ حسینی ، Aug 1, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)