تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«ارتباط دولت و مجلس قطع شده‌ است»

محمدرضا خباز، نماینده مجلس می‌گوید که ارتباط دولت و مجلس قطع شده‌ و مجلس موارد خلاف قانون در مصوبات دولت را از طریق سایت دولت و روزنامه رسمی پیگیری می‌کند.

به گفته این عضو هیات تطبیق مصوبات با قوانین و مقررات در مجلس اکنون دو و نیم الی سه ماه است که دولت از اجرای اصل ۱۳۸ قانون اساسی امتناع می‌کند.

بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «تصویب‏ نامه‏‌ها و آیین‏ نامه‏ های‏ دولت‏ ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رییس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ رسد تا در صورتی‏ که‏ آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد با ذکر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیات‏ وزیران‏ بفرستند.»

این نماینده مجلس با اظهار تاسف از اینکه «قبح دروغ گفتن ریخته‌است»، افزود: «می‌گویند مصوبات را به مجلس می‌فرستیم، در صورتی که این‌گونه نیست.»


وی گفت که ارسال مصوبات دولت به مجلس فقط در دو مورد صورت گرفته‌است و دولت فقط همین دو مورد ارسالی را به همه نشان می‌دهد و مدعی ارسال همه موارد است.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته بود که دولت مصوبات را به مجلس ارسال می‌کند و به زودی لیست مصوبات ارسالی به مجلس را منتشر خواهد کرد.

نماینده مردم کاشمر با بیان اینکه کار هیات تطبیق مصوبات هنوز متوقف نشده، اظهار داشت که مجلس موارد خلاف قانون را اصلاح می‌کند و در صورت عدم اصلاح آن‌ها از سوی دولت، رئیس‌مجلس اصلاحیه را برای روزنامه رسمی می‌فرستد.

این عضو فراکسیون خط امام مجلس ادامه داد: «خیلی بد است که رئیس‌جمهور در حالی که برای پاسداری از قانون اساسی سوگند خورده‌است، از پس از عید نوروز تاکنون یک اصل مهم قانونی را اجرا نمی‌کند.»

یک نماینده مجلس با اظهار تاسف از اینکه «قبح دروغ گفتن ریخته‌است»، گفت که دولت می‌گوید مصوبات را به مجلس می‌فرستیم، در صورتی که این‌گونه نیست

از سوی دیگر موسی‌الرضا ثروتی، نماینده اصول‌گرای مجلس نیز ضوابط اجرایی دولت دهم را برخلاف «رویه و عرف ۳۰ ساله پس از انقلاب» عنوان کرد و گفت: «رئیس مجلس در شرایط فعلی می‌تواند در روزنامه رسمی این موضوع را به دولت تذکر دهد.»

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضوابط اجرایی دولت برای قانون بودجه ۸۹، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برخلاف قانون و عرف شناخته شده‌است.

وی با انتقاد از تاخیر در تخصیص بودجه به دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت که هیچ‌گاه تاخیرها به این میزان نرسیده بود و این مسئله موجب شده‌است که دستگاه‌های اجرایی از برنامه‌های خود عقب بیفتند.

بنا بر این گزارش تا سه ماهه اول سال جاری هیچ بودجه‌ای به دستگاه‌های اجرایی تخصیص داده نشده بود و در چهار ماه اول سال نیز تنها پنج درصد از این بودجه به دستگاه‌ها تخصیص یافت.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز خرداد ماه جاری اعلام کرده بود که دولت محمود احمدی‌نژاد «تخلفاتی» از قوانین داشته که در صورت انکار، مجلس درباره آنها اطلاع‌رسانی می‌کند.

مجلس و دولت در سال‌های اخیر بر سر برخی لوایح و مصوبات با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته‌اند. اوج این اختلاف‌ها مربوط به نحوه تصویب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بود که محمود احمدی‌نژاد گفت این مصوبه را اجرا نمی‌کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تهدید لاریجانى به افشاى تخلفات دولت دهم

نظرهای خوانندگان

محمدرضا خباز: ارتباط دولت و مجلس قطع شده‌ است! نه تنها ارتباط دولت کودتا و مجلس اسلامی بی خاصیت قطع شده است، بلکه ارتباط نظام فاسد اسلامی در حال قطع شدن کامل با جهان است.
ایزوله،

-- Izoleh ، Jul 23, 2010

به اين می گويند استقلال سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه ؛ خدا پدر منتسکيو را بيامرزد

-- بدون نام ، Jul 23, 2010

مردم :

باور کنید اینها همه سر و ته از یک گماشند و دعوا بر سر سهم خواهی از قدرت و ثروت این کشور است. شما اگر نظریه ای که در آن بویی از روشنگری باشد در سایتهای اصلاح طلبان مجلس، آقایان میر حسین موسوی ، محمد خاتمی و امثالهم بگذارید، به رغم ادعای دموکراسی متوجه شدت سانسور در آنها خواهید شد (لطفا امتحان کنید). اینها هرکدام به قدرت برسند فرقی در شرایط ایجاد نمی شود و جمع شدن در کنار هر صدای مخاف چاره ساز نیست و چه بسا از چاله به چاه است. بنظر می رسد در این شرایط باید به همه کس بد بین بود، با از احساساتی شدن پرهیز کرد و اشتباهات تاریخی را تکرار نکرد.

-- بدون نام ، Jul 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)