تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ممانعت از برگزاری مراسم سی تیر در تهران

جبهه ملی ایران طی بیانیه‌ای از فشار نیروی انتظامی برای برگزار نکردن مراسم بزرگداشت سی تیر خبر داد.

بنا به این بیانیه که از سوی روابط عمومی جبهه ملی ایران منتشر شده‌، نیروی انتظامی با تهدید اعضای جبهه ملی مانع از برگزاری بزرگداشت کشته‌شدگان سی‌ام تیر شده‌ است.

در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۳۱، شماری از معترضان به برکناری محمد مصدق، نخست وزیر وقت ایران، به‌دست نیروهای وفادار به محمدرضا پهلوی سرکوب شده و توسط ماموران دولتی کشته شدند.

«طبق تصمیم شورای امنیت ملی و دستور فرماندهی نیروی انتظامی هرگونه تجمع در میدان هفت تیر برای سوار شدن به اتوبوس و حرکت به سوی ابن بابویه ممنوع است و با هر کس که در این محل حضور پیدا کند بشدت برخورد خواهد شد»

نیروی انتظامی این هفته با احضار حسین موسویان، رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران اعلام کرده‌ است: «طبق تصمیم شورای امنیت ملی و دستور فرماندهی نیروی انتظامی هرگونه تجمع در میدان هفت تیر برای سوار شدن به اتوبوس و حرکت به سوی ابن بابویه ممنوع است و با هر کس که در این محل حضور پیدا کند بشدت برخورد خواهد شد.»

اعضای شورای مرکزی و نمایندگان سازمان جبهه ملی ایران در نظر داشتند طبق معمول هر سال، عصر روز سی تیر در گورستان ابن بابویه بر سر مزار کشته‌شدگان سی‌ام تیر حضور بیابند.

در یک‌سال اخیر، پس از اعتراضات گسترده به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از آیین‌های ملی و مذهبی لغو یا تحت تدابیر امنیتی برگزار شده‌ است.


سی تیر ۱۳۳۱: تظاهرات مردم به طرفداری از دکتر محمد مصدق در یکی از خیابان‌های تهران

ماموران امنیتی همچنین شماری از اعضای جبهه ملی را پس از رخدادهای انتخابات دستگیر کرده‌اند.

عیسی خان حاتمی، حسین موسوی، کورش زعیم، پیمان عارف و حمیدرضا خادم از جمله اعضای بازداشت شده جبهه ملی هستند. محمد اولیایی فرد، وکیل مدافع حقوق بشر و عضو سازمان حقوقدانان جبهه ملی ایران نیز از جمله فعالان سیاسی است که هم‌اینک در زندان به‌سر می‌برد.

دادگاه انقلاب هفته گذشته عیسی‌خان حاتمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی را به ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرد. عضویت در جبهه ملی ایران یکی از موارد اتهامی است که در این حکم به آن اشاره شده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)