تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

سیاست «نعل و میخ»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «پشت و روی پرده سیاست‌های آمریکا‎» به بررسی سیسات‌های آمریکا در قبال ایران پرداخته است.

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: «سیاست‏های آمریکا و اتحادیه اروپا ناتو به‌ویژه کشورهای انگلیس و فرانسه، سیاست به نعل و میخ کوبیدن در منطقه است. پس از دستگیری شرور ریگی و اعترافات وی که موید اسناد و مدارک جمع‎آوی شده از سوی ایران بود، حمایت‏های آمریکا و انگلیس و ناتو از گروهک تروریستی ریگی برای افکار عمومی جهان افشا شد.»

سرمقاله افزوده: «آموزش دیدگان گروهکی که با حمایت‎های مالی و نظامی آمریکا پا گرفته بود، بار دیگر به ایجاد ناامنی در منطقه دست زده و به جان مردم بیگناه سوء قصد کردند. اما آمریکا و اتحادیه اروپا که در خصوص دستگیری و اعدام سرکرده این گروهک در ایران واکنشی نشان نداده بودند؛ برای این‌که بیش از این مورد غضب مردم دنیا به‌ویژه مسلمانان و ایرانیان و بالاخص مردم زاهدان قرار نگیرند، اقدام به اعلام انزجار از این حادثه اخیر زدند.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «حادثه‎ای که خودشان از مسببان آن بودند. اگر این‌ها واقعا راست می‎گویند و نمی‏خواهند چنین حوادثی در منطقه و ایران رخ دهد، پس در عراق و افغانستان و پاکستان چه می‎خواهند؟ چرا پشت پرده با طالبان جلسه می‎گذارند و مسائل تروریستی در افغانستان را دنبال می‎کنند و از تروریست‏ها حمایت مالی و نظامی می‎کنند و در روی پرده از اقدامات آن‌ها تبری می‎جویند؟ چرا می‎خواهند نام منافقین را از فهرست تروریست‌ها بیرون بیاورند؟»

متن کامل سرمقاله

گزینه نظامی
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «حمله پیش‌دستانه» در خصوص احتمال حمله نظامی به ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «چندی پیش عوزی آراد مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی گفته بود حمله نظامی پیش‌دستانه به ایران بهتر از تحریم جواب می‌دهد. وی گفته بود تحریم‌های جدید مانع پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیست اگر حمله پیش‌دستانه صورت گیرد جامعه بین‌المللی از این تصمیم حمایت می‌کند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «مفهوم حمله پیش‌دستانه برای مسئولان نظام و ملت ایران باید مفهومی مسبوق به سابقه باشد. ملت ایران در ٣١ شهریور سال ١٣٥٩ در حالی که هیچ احتمال نمی‌داد وارد یک جنگ خانمان‌سوز شود گرفتار یک تهدید شد که بعدها به صورت یک فرصت از آن استفاده کرد.»

نویسنده سرمقاله ادامه می‌دهد: «دشمن در حالی که هیچ تهدید نظامی از سوی ایران حس نمی‌کند به حمله پیش‌دستانه فکر می‌کند. ما که مدام در معرض تهدید و تحریم و فشار هستیم و مقامات آمریکایی بارها به این مسئله تفوه کرده‌اند که گزینه نظامی را هم در دستور دارند، چطور این مهم را در دستور کار نداشته باشیم؟»

متن کامل سرمقاله

دغدغه معیشت
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «اصول‌گرایان و مشکلات معیشتی مردم» به بررسی مواضع روزنامه‌های اصول‌گرا درباره مسائل اقتصادی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «در لابه‌لای خبرهای سیاسی که به‌ویژه در روزنامه‌های حامی دولت حجم بالایی از خبرها را به خود اختصاص می‌دهد، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گم شده است.»

سرمقاله‌نویس ادامه می‌دهد: ‌«در اغلب روزنامه‌های اصول‌گرای حامی دولت، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، نه تنها در صفحه اول بازتابی ندارد، بلکه در صفحه اقتصادی این روزنامه‌ها هم همه خبرها حکایت از رشد و توسعه و رونق و ارزانی در ایران و البته بحران اقتصادی و انحطاط و فروپاشی اقتصادی در کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا دارد.»

این سرمقاله افزوده: «در این شرایط وقتی اندک روزنامه‌های مستقل و اصلاح‌طلب هم درباره مشکلات معیشتی مردم می‌نویسند متهم به سیاه‌نمایی می‌شوند و اغلب روزنامه‌های اصول‌گرا هم ترجیح می‌دهند همچنان برضد سران فتنه و جنبش سبز مطلب بنویسند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «دم دیمیتری را باور کنیم یا قسم شماتکو را؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بورس تهران و تداوم روزهای طلایی»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چه اتفاقی می افتد؟ هیچ»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریكا؛ عراق بازگشت به نقطه صفر»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)