تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

دخالت دولت در خرید سهام سایپا

بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت رفاه با مصوبه دولت وارد رقابت برای خرید سهام شرکت خودروسازی سایپا شدند، بر اساس این مصوبه در صورتی که دولت موفق به تصاحب سهام سایپا شود، وجه آن به عنوان بدهی این شرکت به دولت برداشته می‌شود.

این مصوبه دولت در حالی اعلام می‌شود که حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار می‌گوید آیین‌نامه معاملات این اجازه را به سازمان بورس نمی‌دهد که این سهم بابت بدهی خریداری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی با اظهار بی‌اطلاعی از مصوبه جدید هیات وزیران در خصوص خرید سهام سایپا گفت: «رقابت برای خریداری سایپا در حال انجام است و برای قطعی شدن معاملات مقرراتی وجود دارد که مصوبه شورای عالی بورس است.»

رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس: برای جلوگیری از واگذاری‌های این چنینی باید هر چه سریع‌تر قانون اصل ۴۴، بازبینی و اصلاح شود

آقای قالیباف اصل با بیان این‌که شرکت بورس تنها مصوبات شورای بورس و سازمان بورس را انجام می‌دهد، گفت که مصوبه هیات وزیران باید از طریق شورای بورس و سازمان بورس ابلاغ شود که تا کنون این مصوبه به بورس ابلاغ نشده‌ است.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این مصوبه دولت، به خبرگزاری موج گفت: «واگذاری سهام سایپا نیز مانند مخابرات کاملا صوری است و برای جلوگیری از واگذاری‌های این‌چنینی باید هر چه سریع‌تر قانون اصل ۴۴، بازبینی و اصلاح شود.»

این نماینده مجلس با بیان این‌که این‌گونه توافقات منجر می‌شود که اهداف اصل ۴۴ در این واگذاری پیاده نگردد، ادامه داد: «بر اساس وضع فعلی متاسفانه تصدی‌گری دولت و اختیارات دولت کاهش نیافته‌است.»

وی افزود که درصدد برگزاری یک جلسه «فوری» با رئیس شورای رقابت برای بررسی این مسئله‌ است.

هیات دولت در جلسه ۱۳ تیرماه سال جاری تصویب کرده‌است که بخشی از سهام شرکت خودروسازی سایپا که در بورس عرضه شده با «رعایت شرایطی، بابت رد دیون و مطالبات» به بنیاد شهید و امور ایثارگران یا وزارت رفاه و تامین اجتماعی واگذار شود.

این مصوبه در ۲۱ تیر ۸۹ از سوی معاون اول رئیس جمهور جهت اجرا ابلاغ شده‌است. معامله سهام شرکت سایپا از روز اول تیرماه با قیمت ۳۱۸۳ ریال کلید خورده‌ است.

گفته می‌شود که سازمان اقتصادی کوثر، گروه بهمن و شستا و مجموعه کارکنان سایپا برای خرید سهام این شرکت در حال رقابت هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)