تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کراولی: ایران با قدرت‌ها تعامل سازنده کند

آمریکا می‌گوید که ایران باید در زمینه برنامه هسته‌ای خود به طور «سازنده» با دیدبان هسته‌ای سازمان ملل و قدرت‌های جهانی تعامل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مطلب را روز چهارشنبه خطاب به خبرنگاران اظهار داشت.
بنا بر این گزارش وی در پاسخ به پرسشی درباره تلاش‌های میانجی‌گرانه ترکیه در کشمکش هسته‌ای با ایران گفت که «در این مرحله توجه اصلی باید بر مسئله تعامل سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ متمرکز باشد.»

آقای کراولی افزود که این محتوای پیامی است که اوایل هفته جاری در یک گفت‌گوی تلفنی از سوی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا به همتای ترک خود احمد داووداغلو بازگو شده‌است.

آقای داووداغلو روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر این‌که آمریکا خواستار خروج ترکیه از بحث‌های هسته‌ای ایران شده گفت که «گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نمی‌تواند بدون ترکیه انجام شود.»

فیلیپ کراولی روز گذشته در این رابطه افزود که به باور او وزیران خارجه آمریکا و ترکیه در این مورد که چه کسی باید هم‌اینک با ایران تعامل کند «به درک متقابل رسیده‌اند» ولی تصریح کرد که ترکیه و ایران به عنوان دو کشور همسایه «حق دارند مناسبات دیپلماتیک خود را ادامه بدهند.»

گفت‌وگوها با قدرت‌های جهانی برای معاوضه سوخت اتمی برای رآکتور پزشکی تهران در اکتبر گذشته با بن‌بست روبه‌رو شد. پیشنهاد دیگری که با همراهی ترکیه و برزیل در این خصوص به این قدرت‌ها شد با واکنش سرد غرب روبه‌رو شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)