تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
امام جمعه تهران:

«وکلا از کسانی که ذی‌حق نیستند دفاع نکنند»

محمد امامی کاشانی، خطیب موقت جمعه تهران می‌گوید: «دفاع از باطل حرام است و وکلای دادگستری تنها باید از حق دفاع کنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس وی به وکلای دادگستری هشدار داد: «وقتی پرونده را مطالعه و بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند مراجعه‌کننده به آن‌ها ذی‌حق نیست، نباید از آن دفاع کنند.»

سخنان خطیب جمعه تهران در حالی است که بنا به اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در همه دادگاه‏ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد.»


۲۷ خرداد سال گذشته نیز صدور آئین‌نامه جدید قوه قضائیه ایران در رابطه با وکالت، اعتراض وکلای دادگستری را در پی داشت. به گفته معترضان، این آئین‌نامه موجب کاهش استقلال کانون وکلای ایران شده و حق وکالت آن‌ها را تحت کنترل حکومت در می‌آورد.

این آئین‌نامه پس از اعتراضات گسترده وکلای دادگستری از سوی آیت‌الله شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه به صورت موقت متوقف شد.

با این وجود بنا به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها وکلای برخی از زندانیان سیاسی برای انصراف دادن از پرونده موکلانشان تحت فشار قرار دارند.

در سال‌های اخیر شمار زیادی از وکلای دادگستری در رابطه با پرونده‌های سیاسی یا حقوق بشری که دفاع از آن را بر عهده داشته‌اند، بازداشت و بازجویی شده‌اند.

محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی، ناصر زرافشان، شیرین عبادی، محمد اولیایی‌فر، محمد سیف‌زاده، مریم قنبری، محمد مصطفایی، شادی صدر و نسرین ستوده، از جمله وکلای دادگستری دستگیر شده در سال‌های اخیر هستند.

«کسی نباید به قاضی دستور دهد»
محمد امامی کاشانی در ادامه خطبه‌های جمعه این هفته که در آستانه هفته قوه قضائیه در ایران است، گفت: «در دستگاه قضایی ایران قاضی‌هایی هستند که تحت تاثیر شرایط قرار گرفته و توصیه‌پذیرند و به عدالت حکم نمی‌کنند.»

وی با بیان اینکه کسی نباید به قاضی توصیه کند و یا به او «دستور» دهد، از «تطمیع» برخی قضات دادگستری اظهار تاسف کرد.

امام جمعه موقت تهران افزود: «کسی حق ندارد مطلبی را به قاضی تحمیل کند، قاضی باید آزاد باشد تا بتواند حکم خدا را اجرا کند.»

کاشانی: در دستگاه قضایی ایران قاضی‌هایی هستند که تحت تاثیر شرایط قرار گرفته و توصیه‌پذیرند و به عدالت حکم نمی‌کنند

برخی مخالفان دولت می‌گویند که وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی بر روند صدور حکم قضایی در پرونده‌های سیاسی اعتراضات یک سال گذشته نظارت دارند و برخی احکام سنگین تحت فشار بازجوهای پرونده صادر شده‌است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، چندی پیش با انتشار گزارشی از نفوذ نیروهای امنیتی در روند قضایی متهمان سیاسی گفت که نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت، ملاقات و نیز هنگامی که قاضی پرونده وثیقه برای متهمین صادر می‌کند به نقض قانون پرداخته و «فراتر از وظایف خود» رفتار می‌کنند.

این گزارش برگزاری «دادگاه‌های نمایشی، استفاده از پروژه اعتراف‌گیری برای متهم ساختن زندانیان سیاسی، احکام غیرمتناسب با جرم و صدور وثیقه‌های غیرمتناسب برای زندانیان سیاسی» را نتیجه نفوذ نیروهای امنیتی بر دستگاه قضایی عنوان کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تعريف وکالت ازنوع جمهوری اسلامی ؟!

-- Mehran ، Jul 2, 2010

این آقایان دیگر بی شرمی را به بی نهایت رسانیده اند . یعنی چه وکیل دفاع نکند؟ اینها مردم را چه حساب کرده اند ؟
از خداوند میخواهم ایشان را تا زنده هستند در مقابل چشمان مردم محاکمه کند و البته هیچ وکیلی وکالت ایشان را نپذیرد . آمین

-- خسرو ، Jul 2, 2010

تا رأی دادگاه صادر نشده از کجا بفهمند که ذی حق هستند یا نه؟

-- بخت النصر خراسانی ، Jul 2, 2010

با عرض معذرت از افراد مسن.دانش ثابت کرد ,مغز در اثر کوهلت سن کوچک میشه .........

-- Parviz ، Jul 2, 2010

آقای کاشانی عزیز
اگر از پیش روشن باشد که کسی حق است که نباید محاکمه شود و براین منوال به وکیل هم نیاز ندارد. تشکیل دادگاه و گرفتن وکیل تماما" برای این است که حق از ناحق به روشی عادلانه تشخیص داده شود. من فکر کنم درک این مسئله نباید خیلی مشکل باشد. لطفا" شما از نو پادرمیانی کنید که وکیل برای همه باشد و حق و ناحق بودن را به عهده قاضی بگذارید. لطفا" کمی هم خجالت بکشید چون قرار است که قضاوت در هر جامعه ای بی طرفانه باشد.

-- سیاوش پرند ، Jul 3, 2010

خمینی هم که بقول خودشون مجتهد(یعنی قانون شناس) بود، عین همین حرف رو زده بود. خمینی گفته بود که مجرم نیاز به دادگاه ندارد

-- بدون نام ، Jul 3, 2010

سالهاست در غرب بحث داغی در باب حقوق حیوانات جریان دارد .....آقایان ما را از حیوان هم پائین تر میدانند ..... کجاست اون غیرت ایرونی...

-- بدون نام ، Jul 3, 2010

اساس ‫تشکیل دادگاه برای قضاوت در مورد موضوعی از طریق عادلانه است.تشخیص اینکه کسی مجرم شناخته میشود یا نه، با دادگاه است.این حرفی که امامی کاشانی معدن خور میزند.یعنی بدون دادگاه محکوم کردن.

-- بدون نام ، Jul 3, 2010

من قول میدم هیچ وقت وکیل شما نشم. چون از جنایاتان کاملا آگاهی دارم و حرف شما و حق شما رو برای عدم پذیرش وکیل برا ی شما و بقیه سران رزیم می پذیرم.

-- بدون نام ، Jul 3, 2010

حتی اگر مسجل باشد که فردی مجرم است باید وکیل داشته باشد که حقش ضایع نشود، یعنی مجازاتی بیشتر از جرمش دریافت نکند. ای خدا!!!!

-- بدون نام ، Jul 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)