تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مخالفت روسیه با تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران

روسیه امروز، پنج‌شنبه اقدام اروپا و آمریکا را برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه افزون بر قطع‌نامه سازمان ملل متحد علیه ایران محکوم کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه، با انتقاد از اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران، هشدار داد که این تحریم‌ها «مضر» است و غرب با اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران در خطر از دست دادن حمایت مسکو و تلاش‌های هماهنگ آن برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار دارد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکو، معاون وزیرخارجه روسیه گفت که اتحادیه اروپا و ایالات متحده به شدت ما را ناامید کرده‌اند چرا که هنگام برداشتن چنین گام‌هایی اعتنایی به فراخواندن ما نمی‌کنند.

رهبران اروپا در نشست امروز خود با تحریم‌های سخت‌تر از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران موافقت کردند و شرکت‌های گازی و نفتی این کشور را هدف قرار دادند. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز از اعمال‌ تحریم‌های بیش‌تر علیه یک بانک‌، چند شرکت و اعضای سپاه پاسداران ایران خبر داده‌ است.

تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا که احتمالا در عرض چند هفته آینده به اجرا در می‌آید، بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می‌دهد. بخش بانک‌داری، بیمه و ترابری ایران نیز از دیگر حوزه‌هایی است که اتحادیه اروپا قصد دارد بر آن‌ها تحریم اعمال کند.

سرمایه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه در بخش پالایش، مایع‌سازی و «فناوری گاز مایع طبیعی» از موارد تحریم‌های اتحادیه اروپا در بخش انرژی ایران است.

به گفته معاون وزیر خارجه روسیه این تحریم‌های یک‌جانبه افزون بر تحریم‌های سازمان ملل، نه ‌تنها مضر است بلکه پایه‌های کار مشترک کشورهای ۵+۱ را تضعیف می‌کند.

روسیه، چین، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان تصمیم‌گیری بر سر مسئله هسته‌ای ایران را بر عهده دارند.

هشدار داد این تحریم‌ها «مضر» است و غرب با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در خطر از دست دادن حمایت مسکو و تلاش‌های هماهنگ آن برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای ایران قرار دارد

آقای ریابکو گفت که ما نتایج قطعی را به انضمام چشم اندازها برای کارهای مشترک با شورای امنیت سازمان ملل و گروه ۵+۱ را ترسیم می‌کنیم. وی ادامه‌ داد که ما به عنوان شش شریک، رهبری تلاش‌های بین‎‌المللی برای اطمینان از عدم توسعه سلاح‌های اتمی توسط ایران را بر عهده داریم.

به نظر می‌رسد روسیه در تلاش است تا خشم تهران را که در نتیجه حمایت این کشور از چهار قدرت جهانی دارای حق وتو در شورای حکام و تصویب قطع‌نامه ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد علیه ایران ایجاد شده، رفع کند.

قطع‌نامه اخیر سازمان ملل متحد با رای مثبت ۱۲عضو شورای امنیت و با اکثریت آرا تصویب شد.

مخالفت روسیه با اعمال تحریم‎های بیش‌تر علیه ایران در حالی است که اخیرا این کشور نیز در پی نگرانی‌های کشورهای اروپایی و ایالات متحده، قرارداد فروش موشک‌های تسلیحاتی «اس ۳۰۰» را به ایران متوقف کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم روز گذشته، چهارشنبه گفت که ما با «قدرت‌های بزرگ» بر سر مسائل هسته‌ای ایران، آماده مذاکره هستیم و شرایط آن به زودی اعلام خواهد شد.

وی قطع‌نامه صادر شده علیه ایران را «شکست و افتضاح» برای تصویب‌کنندگان آن و به معنای «کاغذی بی‌ارزش» دانست.

ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)