تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

درخواست برای رسیدگی به پرونده سه کوهنورد آمریکایی

مادران سه کوهنورد آمریکایی بازداشت شده در ایران امروز، پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر دادگاه فرزندان‌شان و آزادی آن‌ها شدند.

سارا شرود، شین باور و جاش فتال حوالی، خرداد سال گذشته به اتهام «ورود غیرقانونی» از استان کردستان عراق به خاک ایران، به وسیله نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند. مقام‌های ایرانی این افراد را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مادران این سه کوهنورد آمریکایی با اعتراض به روند آیین دادرسی فرزندان‌شان گفتند که ۱۱ ماه است که آنها بازداشت شده‌اند اما به پرونده‌شان رسیدگی نمی‌شود. آنها در این بیانیه‌خواستار دسترسی کنسولی منظم و حق تماس فرزندان‌شان با خانواده‌های‌شان شده‌اند.

این مادران می‌گویند که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که پرونده فرزندان ما در حال بررسی است و از «موضع احترام» برخورد کرده‌اند اما با گذشت حدود یک‌سال از حل و فصل پرونده پشتیبانی نمی‌کنند.

بنا به این بیانیه، ایران «بدون هیچ دلیلی» نه آنها را آزاد می‌کند و نه حرکت رو به جلو و یا دادگاه «منصفانه‌ای» در ارتباط با آنها انجام می‌دهد.

به گفته آنها ادامه بازداشت فرزندان ما بدون در نظر گرفتن حقوق انسانی و قانونی آنها این «سوء‌ظن بدبینانه» تلاش ایران برای اعمال نفوذ به ایالات متحده را تقویت می‌کند.

رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پیش از این اعلام کرده بود که «مبادله» کسانی که به گفته او «پرونده آن‌ها هنوز در حال پیگرد قضایی است» عملی نیست.

مادران کوهنوردان آمریکایی گفتند که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که پرونده فرزندان ما در حال بررسی است، اما با گذشت حدود یک‌سال از حل و فصل پرونده پشتیبانی نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که پرونده «جاسوسی» این سه کوهنورد آمریکایی به مسئله «شهرام امیری»، دانشمند هسته‌ای ایرانی و که به گفته او توسط «ایالات متحده آمریکا ربوده شده» هیچ ارتباطی ندارد.

حدود یک ماه و نیم گذشته مادران سه کوهنورد آمریکایی بنا به آن‌چه از سوی مقامات جمهوری اسلامی «اقدامات انسان‌دوستانه» خوانده‌ شد، اجازه یافتند به ایران بیایند تا با فرزندانشان دیدار کنند.

در پی این اقدام ایران، وزارت امور خارجه ایالات متحده این حرکت را «مثبت» ارزیابی کرد و دو شهروند ایرانی بازداشت شده توسط نیروهای آمریکایی در عراق را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد تحویل داد.

ناظران بین‌المللی این اقدام طرفین را نوعی «مبادله» ارزیابی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)