تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه اروپا به ایران برای دعوت به مذاکره در پرونده هسته‌ای

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، از او برای مذاکره بر سر تحریم‌های اروپا درباره مسئله اتمی این کشور دعوت کرد.

به گزارش خبرگزای فرانسه کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا امروز، دوشنبه هنگام ورود به لوکزامبورگ برای گفتگو بر سر مسایل هسته‌ای ایران با وزرای خارجه اتحادیه اروپا، گفت: «در نامه‌ای به سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، از او دعوت کردم تا درملاقاتی با من درباره مسایل هسته‌ای ایران گفتگو کنیم.»


دور جدید تحریم‌های اروپا قرار است در ادامه تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان وزرای خارجه ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به بحث گذاشته شود.

مقام‌های ایرانی تا کنون به دریافت این نامه واکنش نشان نداده‌اند. این نامه در شرایطی به طرف ایرانی ارسال شده که دور اخیر تحریم‌های سازمان ملل با حمایت کامل کشورهای اروپایی علیه ایران تصویب شد.

در پیش‌نویس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، قرار است از سرمایه گزاری‌های جدید در بخش انتقال فناوری، تجهیز و خدمات صنایع نفت و گاز با ایران جلوگیری شود

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، نیز پیش از تصویب قطعنامه سازمان ملل در ترکیه از اعلام آمادگی تهران برای دیدار و گفت‌وگو با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر سر موضوع اتمی خبر داده بود.

در پیش‌نویس تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، قرار است علاوه بر مسدود کردن گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی و فعالیت‌های این کشور در زمینه استخراج اورانیوم از سرمایه گزاری‌های جدید در بخش انتقال فناوری، تجهیز و خدمات صنایع نفت و گاز با ایران جلوگیری شود.

وزرای خارجه کشورهای اروپایی قرار است امروز پیش نویس اقدامات همراه با تحریم‌های سازمان ملل متحد را در لوکزامبوگ به بحث بگذارند، سپس پنجشنبه آینده این پیش‌نویس بین سران این کشورها مطرح می‌شود.

ایران دومین ذخایر گاز طبیعی دنیا را داراست و همچنین دومین صادرکننده منطقه نفتی اوپک است. این در حالی است که طبق پیش‌نویس برنامه تحریمی اروپا قرار است بیشتر این صنایع را تحریم شوند.

قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران با ۱۲ رای موافق بر ۲ رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید، این قطعنامه بیشتر سپاه پاسداران و اشخاص مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و نظامی ایران را در لیست سیاه قرار داده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازمذاکره؟!....اينهاازچيزی کمتر از بمب اتم و کنترل منطقه کمتررضايت نمی دهند.....

-- Jaleh ، Jun 14, 2010

فکر کنم بهتر است با مردم دنیا رو راست تر باشید و علنا اغلام کنید که در مذاکره با ایران شکست خورده اید در عرض چند سال مذاکره پشت مذاکره با ایران فقط ضمانت وقت بیشتر برای جمهوری اسلامی عاشق بمب اتمی بود بهتر است پایان مذاکره و شکست مذاکرات را اغلام کنید چون مردم دنیا حقیقت را بیشتر می پسندند تا با وعده و وعید انها را از حقیقت دور نگه دارید

-- پایان مذاکره ، Jun 14, 2010

من هم با خانم ژاله موافقم .... کدوم مذاکره.... اصلا مذاکره با این ملا ها بی معنی است....

-- بدون نام ، Jun 15, 2010

این روند تحریم ها و مزاکرات همون روندی است که اروپا و امریکا به مدت ۱۲ سال با عراق جلو رفتند و عاقبت مملکت بی چاره را به این روز انداختند.
http://www.counterpunch.org/sasan0610210.html
ما همه میخواهیم ایرانی دموکراتیک و ازاد داشته باشیم که سیاست از دین در ان از هم جدا باشند. ولی ایا به قیمت این که اروپا و امریکا ان را با خاک یکی کنند و ایران را مقر تندروترین نیروهای منطقه؟ پروسه حرکت سبز در ایران الان باید از پروسه حمله جهان متمدن! به ایران سریعتر جلو بره که دست انها را از غارت کردن ایران کوتاه کند.

-- sara ، Jun 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)