تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اسکلت اقتصاد
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مسائل مهمی که لاریجانی آن‌ها را دید» به بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «به گفته رییس مجلس ایران، ارزش صادرات صنعتی مالزی ١٢٩ میلیارد دلار و ارزش صادرات كره جنوبی ٣٦٥ میلیارد دلار بوده است،‌ در حالی كه ارزش صادرات صنعتی ایران ١١ میلیارد دلار بوده است. یك محاسبه ساده نشان می‌دهد ارزش صادرات صنعتی كره جنوبی ٣٣ برابر و ارزش صادرات صنعتی مالزی حدود ١١ برابر ایران بوده است. در صورتی كه درآمد حاصل از صادرات نفت ایران در سال به طور میانگین در سال‌های اخیر ٦٠ میلیارد دلار باشد، این رقم فقط كمتر از ٢٠ درصد ارزش صادرات صنعتی كره جنوبی و كم‌تر از ٥٠ درصد ارزش صادرات مالزی است.»

نویسنده سرمقاله با طرح این پرسش که چرا با مقایسه ایران با کره جنوبی و مالزی چنین «عدم تعادلی» وجود دارد، می‌نویسد: «آیا ایرانیان بهره هوشی كم‌تری از شهروندان كره‌ای یا مالزیایی دارند؟ آیا سابقه صنعتی شدن ایرانیان كم‌تر از سابقه صنعتی دو كشور یاد شده است؟.»

در ادامه سرمقاله می‌خوانیم: «چرا ارزش صادرات صنعتی ایران كمتر از ١٠ درصد ارزش صادرات صنعتی مالزی و كم‌تر از دو درصد ارزش صادرات صنعتی كره‌‌جنوبی است، چون اقتصاد ایران دولتی است. تا وقتی اقتصاد ایران دولتی است و سیاست‌های اقتصادی بر پایه آموزه‌هایی برخلاف جریان عمومی اقتصاد و بر پایه اراده و سلیقه دولتی‌ها تعیین و اجرا می‌شود، نباید انتظار داشت روزگارمان بهتر از این باشد. دولتی بودن كسب‌و‌كار شهروندان هم‌چون موریانه پیكره اقتصاد ملی را خورده و تنها اسكلت آن باقی است كه این اسكلت همان درآمدهای نفتی است كه این یكی نیز روندی كاهنده را تجربه می‌كند.»

متن کامل سرمقاله

رابطه جمهوریت و اسلامیت
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «تحمیل اندیشه در تفكر امام پذیرفتنی نیست» به بررسی شخصیت آیت‌الله خمینی پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «هدف امام كه همان هدف ‌انبیا است، معرفت‌الله و بسط عرفان خداوند و معنویت در روی زمین است. همچنین می‌توان گفت در ‌ذیل این هدف غایی اهداف دیگری چون بحث عدالت اجتماعی و مفاهیمی كه امام همواره از آن یاد می‌كردند هم‌چون آزادی، جمهوریت و حضور مردم نیز وجود دارد.»

به باور نویسنده‌ این سرمقاله: «امام با هر كسی كه راه خدا و راه فطرت را انتخاب می‌كند ‌هم‌نوا است و تمام تلاش‌اش بسط توحید است و در این راستا كسانی كه در جهت سد كردن راه توحید ‌قدم برمی‌دارند مورد توجه ایشان قرار نخواهند گرفت و می‌توان گفت كه این روند نشان‌گر تاكید امام ‌بر وجه تربیتی و هدایت انسان است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «در نگاه امام باید در استقرار و تعیین نظام جمهوری اسلامی ‌رای مردم را دخیل دانست و همگی باید از ولی فقیه اطاعت كنند و در عبارات مختلف ‌از امام این مسئله وجود دارد كه ما حق تحمیل اندیشه و فكری را به كسی نداریم.‌ با توجه به رابطه‌ دو سویه‌ای كه در تاریخ ما میان جمهوریت و اسلامیت وجود دارد اگر ما به نام اسلامیت مردم را كنار بزنیم در حق خود اسلامیت جفا كرده‌ایم و اگر به نام جمهوریت، دین را كنار ‌بزنیم در حق جمهوریت جفا كرده‌ایم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «فردی استثنایی در تاریخ ایران»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «به بهانه تکریم روح خدا»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)