تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای، از وضعیت جسمی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.

این سازمان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که با اعدام پنج زندانی سیاسی در ایران، نگران سرنوشت روزنامه‌نگاران زندانی است.


گزارشگران، از «بیماری» گروهی از روزنامه‌نگاران زندانی که بنابر اعلام سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در وضعیت «نامناسبی» به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرده و از کمیسر عالی سازمان ملل خواسته که هرچه سریع‌تر به ایران سفر کند.

این سازمان اعلام کرده که «سرکوب‌ها» در ایران پایان نیافته است و گزارشگران ویژه سازمان ملل باید به سرعت به ایران سفر کنند.

آن‌طور که در بیانیه گزارشگران آمده است: «وضعیت سلامت بسیاری از روزنامه‌نگاران زندانی در خطر جدی است.»

عمادالدین باقی، بدرالسادات مفیدی، محبوبه کرمی، سعید متین‌پور و هنگامه شهیدی، از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که سازمان گزارشگران از وضعیت جسمی آنها در زندان اظهار نگرانی کرده است.

«از دو هفته پیش، وزارت اطلاعات در سراسر کشور روزنامه‌نگاران را احضار و از آنها می‌خواهد تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم شرکت و منتشر نکردن خبرهای راهپیمایی و تظاهرات‌‌های احتمالی در سالگرد انتخابات مورد اعتراض احمدی‌نژاد، امضا کنند»

به گفته خانواده‌های این روزنامه‌نگاران، باوجود تائید و توصیه پزشکان زندان، مقام‌های وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران، مانع اعزام روزنامه‌نگاران زندانی به بیمارستان می‌شوند.

گزارشگران افزوده است: «از دو هفته پیش، وزارت اطلاعات در سراسر کشور روزنامه‌نگاران را احضار و از آنها می‌خواهد تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم شرکت و منتشر نکردن خبرهای راهپیمایی و تظاهرات‌‌های احتمالی در سالگرد انتخابات مورد اعتراض محمود احمدی‌نژاد، امضا کنند.»

این سازمان اضافه کرده که وضعیت روزنامه‌نگاران ایران، روز به روز «بدتر» می شود.

براساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، از خرداد ماه ١٣٨٨ بیش از ٢٠ نشریه توقیف یا تعطیل شده‌اند. هم اکنون در ایران بیش از ٣٠٠٠ تن از کارکنان رسانه‌ها از حق کار محروم هستند.

گزارشگران بدون مرز همچنین اعلام کرده که «دو دشمن آزادی مطبوعات در ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد با برقراری حکومت وحشت و ترور، این کشور را از روزنامه‌نگاران خود محروم کرده‌اند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)