تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

روسيه خواستار انعطاف در پرونده ايران شد

سرگئی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، خواستار انعطاف بيشتر در مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ درباره مبادله سوخت اتمی شد.

آقای ريابکوف در گفتگو با صدای روسیه با اشاره به اعلام آمادگی مقام‌های ايرانی برای مبادله سوخت اتمی، گفت: «شرايط مبادله‌ای که ايران مطرح می‌کند کشورهای ۱+۵ را راضی نمی‌کند.»

به گفته وی، پیشنهادهای مطرح شده از سوی ایران، به طور کامل در چارچوب پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار نمی‌گیرد.

براساس پیشنهاد و طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار بود قدرت‌های غربی در ازای مبادله اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران، میله‌های سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران را به جمهوری اسلامی بدهند که این پیشنهاد عملی نشد.

به گفته این مقام روسی، انعطاف‌پذيری بیشتری از جمله انعطاف از سوی ايران برای دست يافتن به یک توافق میان طرفین ضروری است

ایران خواستار انجام این مبادله در خاک خود است، اما طرف‌های غربی این شرط را نپذیرفته‌اند.

به گفته این مقام روس، به همين دليل، انعطاف‌پذيری بیشتری از جمله انعطاف از سوی ايران برای دست يافتن به یک توافق میان طرفین ضروری است.

اظهارات ریابکوف در حالی مطرح شده که رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران نیز با اشاره به موضوع تبادل سوخت گفته است که چنانچه «طرف مقابل هم آمادگی پذيرش داشته باشد و از خود انعطاف نشان دهد»، پیشنهادهای برزیل و ترکیه در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز روز گذشته خواستار ایفای نقش سازنده غرب برای برون‌رفت از بن‌بست پیشنهاد مبادله سوخت اتمی شد و از آمادگی تهران برای آغاز دور تازه گفتگوها خبر داد.

آقای متکی اعلام کرد می‌تواند با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره یک گفتگوی «باز و سازنده» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

"براساس پیشنهاد و طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار بود قدرت‌های غربی در ازای مبادله اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران، میله‌های سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران را به جمهوری اسلامی بدهند که این پیشنهاد عملی نشد."

مادر قحبه ها چرا دروغ می نویسید؟ طبق فهم همه از جمله اسکات ریتر، آمریکا با پیشنهاد"مبادله" می خواهد 3/2 اورانیون غنی شده 3% را با بهانه "مبادله" از چنگ ایران در آورد و با قول اینکه روسیه بعد از غنی کردن آن بعد از یکسال به ایران بر می گرداند ایران را تحت فشار دهند - با همکاری روسیه - که یا غنی کردن را بطور کامل قطع کن یا ما میله های غنی شده 20 در صد را نخواهیم داد. کسی که به پرونده سیاه روسیه نژادپرست بی اعتنا باشد و آن را در نظر نگیرد باید دشمن ایران باشد. روسیه مادر قحبه و پست فطرت نژادپرست و دزد تا بحال بیلیونها دلار از ایران و امتیازات فراوان با استفاده از کارت ایران با همکاری با اسراییل از دولت صهیونیستی آمریکا در یافت کرده و حاضر نیست به این زودی کارت ایران که اینقدر منافع داشت است را از دست دهد. مرگ بر روسیه - مرگ بر صهیونیسم. نابود باددشمنان ایران

-- بدون نام ، May 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)