تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ظرفیت‌های قانون
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «برخورد با ناقضان قانون و حقوق شهروندی»، در خصوص اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر لزوم برخورد با ناقضان قانون، نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «ادبیات آیت‌الله لاریجانی، رئیس قوه قضائیه درباره برخورد با ناقضان ‌قانون و حقوق شهروندی شاید ملایم نباشد، ولی مضمون آن قابل قبول وقابل دفاع است؛‌‌ به شرط اینکه بی‌طرفانه اعمال شـود.»

به نوشته این روزنامه: «الـبـتـه بـاید با دو طرف مـسـئلـه یعنی هم کسانی که قـانون را نقض می‌کنند وهم کسانی که به ظرفیت‌های قانونی بـی‌توجهی می‌کنند برخورد شود. متاسفانه تاکنون به‌رغم تلاش‌های ‌صورت گرفته، قانون حـقـوق شـهـروندی به خوبی تـدویـن نـشـده است، به گونه‌ای که از جامعیت لازم برخوردار ‌نیست.‌»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «آیت‌الله لاریجانی باید ‌سازوکاری در دستگاه قضایی کشورمان ایجاد نماید که مشابه سازوکار دستگاه قضایی صدر اسلام باشد. که چنین روحیه و توانی در ایشان وجود دارد. ‌در صورتی که این سخنان در حد شعار باشد، دیـگـرنـباید انتظاری از ساکت بودن نخبگان نسبت به بی‌عدالتی‌ها در جامعه داشت.»

متن کامل سرمقاله

بهبود فضای کار
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «فضای کسب و کار و رشد اقتصادی»، درباره وضعیت اقتصادی ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «قرائن و شواهد نشان می‌دهد که از نیمه دوم سال ۱۳۸۶ به این سو، رشد اقتصادی در ایران رو به کاهش نهاده و نرخ بیکاری رو به افزایش گذاشته است. شکی نیست که عاجل‌ترین اقدام برای مقابله با این معضل، بهبود فضای کسب و کار برای تشویق مردم به افزایش فعالیت‌های اقتصادی است.»

به نوشته این روزنامه: ‌«ایجاد فضای مناسب کسب و کار شرط لازم برای افزایش رشد اقتصادی و نیز موفقیت برنامه‌های خصوصی‌سازی واقعی است. طبق آخرین گزارش بانک جهانی درباره سهولت کسب و کار‌، رتبه ایران در میان ۱۸۳ کشور جهان ۱۳۷ است که نشان می‌دهد محیط اقتصادی کشور ما برای فعالیت‌های اقتصادی از ۱۳۶ کشور دنیا به طور میانگین بدتر است.‌»

این روزنامه افزوده است: ‌«چاره‌جویی در این خصوص صرفا با تغییر قوانین امکان‌پذیر نیست، بلکه پیش و بیش از آن مستلزم تغییر بینش اقتصادی سیاستمداران است تا منطق اقتصادی را به رسمیت بشناسند و اراده خود را بالاتر از آن قرار ندهند. اینکه تا چه حد به این تغییر می‌توان امیدوار بود، سخن دیگری است.»

متن کامل سرمقاله

حرکت مستقیم
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «مسئولیت تاریخی ملت ایران»، درباره لزوم بومی کردن مدل‌های پیشرفت و توسعه نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه:‌ «ما باید ناکامی‌های مدل‌های متعارف توسعه و پیشرفت پس از انقلاب را آسیب‌شناسی کنیم و بدانیم مسیر را از کجا غلط طی کرده‌ایم و برگردیم به مبداء حرکت مستقیمی که باید در آینده طی کنیم.»‌

در این سرمقاله آمده است:‌ «امروز ده‌ها مرکز پژوهشی و علمی در گستره حوزه و دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند. اساتید و دانشمندان زیادی در ایران و حتی خارج از ایران ذهن خود را درگیر مفهوم توسعه و پیشرفت کرده‌اند. بدون شک آنها برای تدوین مدل پیشرفت و تعالی با دست‌اندرکاران نظام همکاری خواهند کرد.»

این روزنامه ادامه داده است:‌ «گام‌های بزرگی در حوزه و دانشگاه برداشته شده است که ان شاءالله ابعاد آن عرضه می‌شود. این آغاز راه است. راهی که بدون شک با جهش‌های بزرگ و عنایات خاص خداوند تبارک و تعالی به سرمنزل مقصود خواهد رسید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «گسترش بیداری اسلامی تنها راه زوال رژیم صهیونیستی»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «انتخاب نخست‌وزیر ناکامی غرب‌گرایان در عراق»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «سفر بی‌هنگام!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)