تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شوخی آمریکا و روسیه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «گذشته ما و آینده آنها» درخصوص مسائل هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک صحنه رویارویی ایران و امریکا نیست بلکه صحنه رویارویی امریکاست با جامعه جهانی. ایران در این میان، فقط نماد و نشانه‌ای است از اراده مجموعه کشورهایی که حاضر نیستند حقوق و منافع خود را بر مبنای اخم یا لبخند امریکا تعریف کنند.»

این سرمقاله افزوده است: «پیمان نیو استارت شوخی ای بود که امریکا و روسیه با جهان کردند. هر دو کشور به دلایل اقتصادی و نظامی دریافته‌اند که سلاح‌های هسته‌ای دیگر ارزشی بیش از «گیاه‌های تزئینی سر طاقچه» ندارند چرا که نه می‌توان با آن جلوی تهدید‌های نامتقارن جدید را گرفت و در جنگ‌های مدرن پیروز شد و نه شانه‌های نحیف اقتصاد این کشورها توان ادامه مسابقه توسعه تسلیحات هسته‌ای را دارد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس کیهان: «ایران خواهان آن است که مبادله مواد و تجهیزات هسته‌ای حتی الامکان تسهیل شود و ماده ۴ ان پی تی که تنها نقطه امید کشورها برای پای بند ماندن به معاهده‌است اندکی جان بگیرد.»

متن کامل سرمقاله

تبصره‌های حفظ حجاب
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «راه حل فرهنگی یا انتظامی؟ پرسشی ۳۰ ساله» در خصوص برخوردهای دولتی با حجاب زنان در ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «از مقدمات آماده شدن برای ورود به فصل گرما در میان بعضی از مقامات کشوری و لشکری، همانا بحث حجاب و عفاف است که هر ساله کم وبیش رسانه‌ای می‌شود و علی الظاهر دلسوزان جامعه باید طرحی داشته باشند تا با کمترین تنش آن را عملیاتی کنند.»

این سرمقاله ادامه داده است: «هر چند حفظ حجاب یک فریضه فردی برای زنان و مردان مسلمان است و کسی نیز به اصل چنین آموزه وحکمی شک ندارد، اما در ذیل عبارت «حفظ حجاب فریضه‌است» ده‌ها تبصره در نوع و شرائط و میزان و اثرات و شیوه و مسوولیت و اعتقادات وجود دارد.»

این سرمقاله افزوده است: «در سال‌های اخیر، نقل‌ها و نقدهای فراوانی به گوشمان رسیده‌است که ابزار و شیوه فرهنگی موثرتر است یا شیوه انتظامی؟ ظاهرا در سه دهه اخیر فرصت امتحان هرکدام از این دو شیوه فرانرسیده‌است چون هرکدام که انتخاب شود، طرفداران شیوه دیگر آرام نخواهند نشست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «كتاب، دريچه ورود به جامعه دانايي محور»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ضرورت بازنگري در معاملات فيوچرز سهام»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «در سپهر جانبخش معرفت مكتوب»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «معلم؛ اساس تحول کشور»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)