تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تصحیح هرم سنی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نرخ رشد جمعیت‌، کمتر یا بیشتر؟» به انتقاد از اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر لزوم افزایش جمعیت ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «در برهه زمانی کنونی، اولویت اول در کشور ما تامین نیازهای متولدین سال‌های ۵۵ تا ۷۱ است که در حال ورود به بازار کار بوده و حداقل نیاز به تامین مالی و اقتصادی دارند. به عبارت دیگر، تامین نیاز‌های مرتبط با آموزش عالی، ‌ایجاد اشتغال و بالاخره ازدواج و تشکیل خانواده خیل عظیم نوجوانان و جوانان در حداقل ده سال آینده، از مسائل اصلی و محوری کشور است. چرا که در صورت پوشش داده نشدن ‌این نیازها، مشکلات معیشتی و به تبع آن مشکلات اجتماعی و روانی و جرم و جنایت به شدت افزایش یافته و کشور با بزرگ‌ترین چالش، یعنی تبدیل شدن جمعیت متراکم در‌ این سال‌ها به تهدیدی بالفعل به عوض استفاده از آنها به عنوان فرصت، مواجه خواهد شد.»

این روزنامه می‌افزاید: «کشور ما کشوری در حال توسعه است که نیاز دارد در یک دوره زمانی میان‌مدت از رشد سرانه بالایی برخوردار باشد تا بتواند استانداردهای رفاهی و اقتصادی لازم برای زیست شایسته را در اختیار مردم خود قرار دهد. ‌این در حالی است که به طور کلی مطالعات اقتصادی نشان می‌دهند که ارتباط میان نرخ رشد جمعیت و نرخ رشد اقتصادی سرانه منفی است.»

روزنامه دنیای اقتصاد ادامه داده است:‌ «به طور خلاصه و با توجه به نکات گفته شده، به نظر می‌رسد پیگیری سیاست‌های تشویق افزایش جمعیت در وضعیت فعلی و با توجه به شرایط اقتصادی و جمعیت شناختی کشور، نمی‌تواند سیاستی در جهت بهینه‌سازی در مسیر رشد و رفاه اقتصادی و نیز تصحیح هرم سنی کشور باشد.»

متن کامل سرمقاله

یارگیری و هوادارپروری
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «هدفمندکردن یارانه ‌ها طرحی اقتصادی و نه سیاسی» درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها نوشته شده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «فروردین دو سال پیش، از طرح تحول اقتصادی پرده ‌برداری شد. یکی از مهمترین فرازهای این طرح، نقدی کردن یا هدفمند کردن یارانه‌ها بود. از همان زمان این موضوع در کانون مباحث رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت و به تدریج توجه مردم و حساسیت کارشناسان به هدفمندکردن یارانه‌ها آنقدر گسترده شد و وسعت یافت که بقیه محورهای طرح تحول اقتصادی به فراموشی سپرده شد.»

این روزنامه می‌افزاید: «البته اگر این ابزار سیاسی در خدمت اقتدار سیاسی کشور و اعتلای نظام قرار گیرد می‌تواند مثبت باشد، اما آنچه که قابل پیش‌بینی و مشهود است چنین نخواهد شد، بلکه صرف یارگیری و هوادارپروری و طرفدارسازی یک گروه و یک جناح سیاسی خواهد شد و بر مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد افزود.»

متن کامل سرمقاله

خلاصه در تبلیغات
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اجلاس تهران و ضرورت مقابله با تروریسم هسته‌ای» درباره ضرورت‌های کنفرانس خلع سلاح که امروز و فردا در تهران برگزار می‌شود، پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «برگزاری اجلاس خلع سلاح اتمی در تهران که از امروز شروع می‌شود، نباید مانند بسیاری از اجلاس‌ها به شعارهای بدون پشتوانه محدود گردد. خواندن مقاله و ایراد سخنرانی و انتشار بیانیه که رسم همه گردهمائی‌های داخلی و بین‌المللی است، تا زمانی که به اراده‌ای جمعی برای ایجاد تغییر در وضعیت موجود و حرکت به سوی وضعیت جدیدی که به سود مصالح عموم به ویژه صلح جهانی باشد، منجر نشود، اتلاف وقت و نیرو و امکانات است.»

این روزنامه می‌افزاید: «این واقعیت نیز قابل درک است که در عالم سیاست و تعامل و رقابت‌های دولت‌ها، تبلیغات نیز جایگاه خاص خود را دارد. طبیعی است که در جواب جنجال‌های تبلیغاتی زورگویان جهان امروز ملت‌ها و دولت‌ها باید بخشی از وقت و هزینه‌های خود را صرف تبلیغات نمایند تا بافته های دشمنان خود را رشته کنند و توطئه‌های جنگ روانی را خنثی نمایند. اما آنچه مهم است اینست که همه چیز در تبلیغات خلاصه نشود.»

در ادامه این سرمقاله آمده است:‌ «اجلاس خلع سلاح اتمی که امروز و فردا در تهران برگزار می گردد برای آنکه به شعار محدود نشود باید به راه کارهای عملی برای پایان دادن به تروریسم دولتی که اکنون در زبان رئیس جمهور آمریکا در قالب تروریسم هسته ای متجلی شده است برسد. این تنها راهی است که برای دستیابی ملت ها به صلح و امنیت جهانی وجود دارد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «اجلاس واشنگتن ‌تلاشی دیگر برای بسط هژمونی آمریکا»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «صدای گریه نوزادان ایرانی بلند شود»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «مرثیه‌ای بر منشور ملل متحد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)