تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ایفای نقش سخنگو
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «سخنگویان دولت چه شدند؟» به انتقاد از معرفی نشدن سخنگویان دولت احمدی‌نژاد پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «گویا قرار نیست که بحث سخنگویی در دولت احمدی‌نژاد، چه در دوه نهم و چه در دوره دهم، نظم مشخصی داشته باشد. غلا محسین الهام مرد چند شغله دولت نهم پس ماه‌ها که از عمر دولت می گذشت، با حفظ همه سمت‌ها و پست‌هایی که داشت سخنگوی دولت احمدی‌نژاد هم شد.»

این روزنامه می‌افزاید: «اما سابقه دولت احمدی‌نژاد، نشان داده که چندان برای قدرت گرفتن سخنگو اعتقادی وجود ندارد. در طول مدتی که محمدرضا رحیمی و شمس‌الدین حسینی به سمت سخنگویان دولت علی‌رغم مشغله‌های فکری و کاری فراوانی که دارند، منصوب شده‌اند، شاهد آن هستیم که نه تنها جلسات مستمری برگزار نشده، بلکه در ابتدا نیز معاون اول به صورت گزینشی و بیشتر به صورت یکطرفه از طریق صدا و سیما، می‌کوشید نقش سخنگوی دولت را ایفا کند.»

روزنامه مردم سالاری ادامه داده است:‌ «یکی از مهمترین ویژگی‌های یک دولت مردم‌سالار، آن است که در ابتدا پاسخگوی افکار عمومی باشد. آیا مطرح شدن سوالات جامعه از طریق رسانه‌ها و پاسخگویی منظم توسط یک سخنگوی تمام وقت، نمی‌تواند نشانه‌ای از پاسخگویی دولت باشد.»

متن کامل سرمقاله

مجال مهره‌چینی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «زیرپوست انتخابات عراق» درباره گروه‌های مختلف در انتخابات عراق و حمایت غرب از برخی از آنها نوشته شده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «آنچه می‌تواند آمریکا و عربستان را از به قدرت رساندن ایاد علاوی و گروه لائیک وی در این مرحله از تاریخ عراق مایوس نماید، وحدت دو ائتلاف بزرگ شیعیان یعنی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی و ائتلاف ملی به ریاست سید عمار حکیم است. اکنون آمریکا و عربستان تلاش زیادی برای جلوگیری از پدید آمدن چنین اتحادی بعمل می‌آورند.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «هدف آمریکا اینست که با به قدرت رساندن مهره‌های خود، راه را برای ادامه اشغالگری به اشکال گوناگون هموار نماید. عربستان نیز منافع خود را در همین چارچوب است که می‌تواند تامین نماید. همین واقعیت‌های تلخ به روشنی نشان می‌دهند که مردم عراق برای پایان دادن به اشغال کشورشان و رسیدن به استقلال کامل باید مجال مهره‌چینی در رده‌های حکومتی را از آمریکا بگیرند.»

این روزنامه می‌افزاید: «تاکید بر وحدت شیعیان و رسیدن به دولت ائتلافی بهیچوجه به معنای نادیده انگاشتن حقوق اهل سنت و اقلیت ها در عراق نیست بلکه قدرتمند بودن شیعیان که اکثریت مردم عراق را تشکیل می دهند به نفع استقلال کشور و فراهم شدن زمینه برای تامین مصالح همه اقشار و اقوام و پیروان مذاهب و ادیان است . به همین دلیل به نفع همه است که برای تشکیل دولتی قدرتمند توسط اکثریت تلاش کنند و از این طریق به اشغال و سلطه بیگانگان پایان دهند مانع بازگشت بعثی ها به قدرت و حکومت گردند امنیت کشور را تامین کنند و برای پایه ریزی عراق مستقل و آزاد گام های اساسی بردارند.»

متن کامل سرمقاله

مشکل استراتژیک
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «شکست در استراتژی، بن‌بست در تاکتیک هسته‌ای» به انتقاد از استراتژی اتمی جدید آمریکا پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با ناشی‌گری، مشکل استراتژیک خود را لو داده‌اند. وقتی اوباما می‌گوید همه ایمنند به جز جمهوری اسلامی، در واقع اعتراف به مشکل استراتژیک خود کرده‌اند.»

این روزنامه می‌افزاید: «آمریکا عراق و افغانستان را اشغال کرده، ولی در برخورد نظامی با ایران مرتب این پا و آن پا نموده است و همین الان هم معلوم است که در مورد روش مواجهه با ایران دچار ابهام و تردید است. در عین حال آمریکا می‌گوید با دیگران قطعا برخورد نمی‌کنیم، ولی احتمالا با ایران برخورد خواهیم کرد.»

در ادامه این سرمقاله آمده است:‌ «واکنش ایران به گونه‌ای بود که ضمن تقبیح اظهارات و مواضع اوباما، به طور تلویحی به آمریکایی‌ها یادآوری می‌کرد که ما را از سلاح اتمی نترسانید، اگر فکر می‌کنید اقدام نظامی علیه ایران می‌تواند شکست‌های فاحش سیاسی و نظامی شما در منطقه را جبران کند، ما آماده‌ایم تا مردانه با شما مواجه شویم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «درباره نامه رئیس جمهور به بان کی‌مون»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بورس تهران و روزهای طلایی»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عجیب است که اینها زیر پوست زلزله ‌زده‌گان چین نمی‌روند؟

-- بدون نام ، Apr 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)