تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعتراض هفت بهائی به نحوه اداره دادگاه خود

‫هفت تن از رهبران جامعه بهائی که در ایران زندانی هستند، در اعتراض به حضور «ﻣﻘﺎم‌ها و اﻓﺮاد ﻏﻴﺮﻗﻀﺎﺋﻰ در جلسه دادگاه» خود، از مشارکت در روند دادگاه خودداری کردند.

سومین جلسه محاکمه این هفت بهائی، روز گذشته (سه‌شنبه) به طور «غیرعلنی» برگزار شد.


«یاران ایران»؛ نشسته از چپ به راست: بهروز توکلى و سعید رضایى. ایستاده: فریبا کمال‌آبادى، وحید تیزفهم، جمال‌الدین خانجانى، عفیف نعیمى و مهوش ثابت

به خانواده این افراد، به خاطر «غیرعلنی» بودن دادگاه، اجازه حضور در جلسه داده نشده بود، اما آن‌طور که سرویس خبری جامعه جهانی بهائی اعلام کرده، «ﺟﻤﻌﻰ از ﻣﻘﺎم‌ها، ﺑﺎزﺟﻮﻳﺎن وزارت اﻃﻼﻋﺎت و ﻳﮏ ﮔﺮوه ﻓﻴﻠﻤﺒﺮدارى» در این جلسه حضور داشتند.

داﻳﺎن ﻋﻼﺋﻰ، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪه ﺟﺎﻣﻌه ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺑﻬﺎﺋﻰ در ﻣﻘﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ در ژﻧﻮ، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که این افراد را به قید ضمانت آزاد کنند و اگر قرار است بازداشت آنها ادامه داشته باشد، «ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺴﻴﺎر دﺷﻮار زﻧﺪان آﻧﻬﺎ‬ ﺗﻌﺪﻳﻞ ﺷﻮد.»

خانم علائی افزوده که این هفت نفر، «بی‌گناه» هستند و جمهوری اسلامی باید هر چه زودتر آنها را آزاد کند.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال گذشته در منازل شخصی‌شان بازداشت شدند.

به خانواده این افراد، به خاطر «غیرعلنی» بودن دادگاه، اجازه حضور در جلسه داده نشده بود، «ﺟﻤﻌﻰ از ﻣﻘﺎم‌ها، ﺑﺎزﺟﻮﻳﺎن وزارت اﻃﻼﻋﺎت و ﻳﮏ ﮔﺮوه ﻓﻴﻠﻤﺒﺮدارى» در این جلسه حضور داشتند

مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

«مشارکت در جمع‌آوری اسناد طبقه‌بندی شده و ارائه آن به بیگانگان، تبانی و اجتماع با هدف اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی ایران، مخدوش نمودن چهره جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و افساد فی الارض» از اتهامات این افراد اعلام شده است.

هفت بهایی دستگیر شده، اعضای هیاتی هستند که به امور اولیه جامعه بهائیان ایران رسیدگی می‌کنند.

هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند.

بهائیت از زمان انقلاب ۵۷ به این‌سو، در قانون اساسی ایران به‌ رسمیت شناخته نمی‌شود.

فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده و در حال حاضر، نزدیک به ۴۰ بهائی به اتهام‌های مختلف در ایران زندانی هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ضمن ابراز همبستگی قلبی به رهبران بی‌گناه بهاییان ایران که مانند هزاران دگراندیش دیگر اسیر فاشیسم اسلامی شده‌اند امیدوارم افراد این جامعه مذهبی به نوبه خود درسهای لازم از حکومت دینی را بگیرند و ساده‌دلانه نیاندیشند که جامعه جهانی ایده‌آل آنان خیلی متفاوت با «جمهوری اسلامی» خواهد بود.

-- همایون ، Apr 14, 2010

متأسفانه گروهی از صاحبان قدرت مذهبی- سیاسی در جمهوری اسلامی سی و یک سال است تصمیم به از بین بردن بهائیان گرفته اند و در این راه از هیچ دروغ و دسیسه و افترا و ستم و حبس و کشتن و اخراج و تخریب دریغ ندارند. ستم بر هفت مدیر مزبور نیز در همین راستاست. دوسال حتی بدون رعایت موازین قانونی خود حکومت، این افراد محبوس اند و در کمال استقامت ایستاده اند.
جمهوری اسلامی فقط با مدیران جامعهء بهائی نمی ستیزد، بلکه حتی با کودکان و جوانان بهائی نیز سر ستیز دارد. حتی با درگذشتگان ایشان. همین اخیراً بود که آقای لاریجانی در ژنو داد سخن دادند که بهائیان در ایران آزادند و دانشجویان بهائی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل اند و آنچه در خصوص نقض حقوق ایشان گفته می شود دروغ است! هنوز چیزی از اکاذیب ایشان نگذشته است که چند دانشجوی بهائی از دانشگاه اخراج شده اند! مشتی است نمونه ای از خروار! آیا مسؤولین ایران بیدار خواهند شد و دست از دروغ و ریا برخواهند داشت؟!
http://hranews.info/index.php?option=com_content&view=article&id=460:mahrom-tahsil&catid=7:776&Itemid=7

-- نوید ، Apr 15, 2010

ضمن تشکر از ابراز همدردی همایون عزیز، متوجه قیاستان نشدم. با چه مقدمات و شواهدی جامعهء ایده آل آینده را با جمهوری اسلامی یکی دانسته اید؟ مضافاً آیا فکر نمی کنید چنین تذکری به جای کمک به دگراندیشان و آزادی ایشان از ستم، موجب جری شدن ستمگران می شود؟ بگذارید وضعیت جامعهء ایده آل آینده را بموقع خود مردم آن زمان تعریف و تعیین کنند.
...
قربان شما
نوید

-- نوید ، Apr 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)