تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اوباما: امیدوارم سیاست اتمی ایران تغییر کند

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید امیدوار است شدت تحریم‌های تازه علیه ایران، به اندازه‌ای باشد که موجب تغییر محاسبات تهران در خصوص سیاست‌های اتمی‌اش شود.

آقای اوباما، روزگذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس امنیتی واشینگتن اظهار داشت که اگر چه تحریم‌ها نمی‌توانند «جادو» کنند، اما وی امیدوار است نتیجه تحریم‌ها، مقام‌های ایران را متوجه هزینه‌های برنامه اتمی نظامی خود بکند.


عکس‌ها: AFP

وی در عین حال بر حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد، اما افزود که جامعه جهانی هم حق دارد به خاطر تخطی تهران از تعهدات بین‌المللی خود، نسبت به برنامه اتمی جمهوری اسلامی تردید داشته باشد.

اوباما در ادامه گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی با موافقت با پیشنهاد مبادله سوخت، می‌توانند باردیگر اعتماد جهانی را بدست آورند.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا، چین با گروه ۱+۵ درباره افزایش تحریم ایران، همراه شده است، اما پکن نگران تاثیر پیامدهای تحریم ایران بر اقتصاد خود است.


روز گذشته (سه‌شنبه) وزارت خارجه چین، برای چندمین بار، بر ادامه مذاکرات بین ایران و غرب تاکید کرد و افزود که تحریم‌ را راه‌حل مناسبی برای حل مناقشه اتمی تهران نمی‌داند.

نیکولای سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز در این کنفرانس، خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، حداکثر تا ماه آینده میلادی (ماه مه) شد.

اوباما گفت اگر چه تحریم‌ها نمی‌توانند «جادو» کنند، اما وی امیدوار است نتیجه تحریم‌ها، مقام‌های ایران را متوجه هزینه‌های برنامه اتمی نظامی خود بکند

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم نسبت به تصویب تازه تحریم‌ها علیه تهران در شورای امنیت، ابراز خوشبینی کرد و افزود که از پیشرفت‌های بدست آمده در این زمینه، «راضی» است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

رهبران ۴۷ کشور جهان همچنین در کنفرانس امنیتی واشینگتن، توافق کردند که در طول چهار سال، امنیت مواد هسته‌ای خطرناکی را که احتمال دارد در اختیار تروریست‌ها قرار بگیرد، افزایش دهند.

اوباما به تازگی گفته بود که تروریست‌هایی مثل القاعده، در صورت دستیابی به بمب اتم، «بدون عذاب وجدان» از آن استفاده خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هم اوباما و هم نیکولاس فرانسوی هر دو چندین بار گفتند که ما تا آخر آپریل و حداکثر تا آخر ماه مه و با سرعت کار ایران را یکسره می کنیم. هر دو گفتند که اگر لازم باشد از هیچ نوع برخوردی با ایران پرهیز نخواهند کرد. آنها گفتند که تا ابد نمی توانند منتظر رهبرانی در ایران باشند که نه به حرف ملتشان گوش می کنند و نه به سخن جهانیان. آنها گفتند که وضع بسیار خطرناک است و برای خاتمه دادن به این خطر هر کاری ممکن است. آنچه از پرسش و پاسخ ساکوزی فرانسوی و حرکاتش و مزاحمتهایی که خبرنگاران و خطوط چهره اش نمایان می کرد بسیاری ناگفته های زبانی را می گفت. از جمله اینکه یک روز صبح همه بیدار شویم، البته اگر نمرده باشیم که تمامی مراکز اقتصادی و هسته ای ای را که حکومت فقط برای پاسداری خودش ساخته را ویران کرده باشند. او اما پرویان بیایند و باز هم بگویند که ما نمایندگان خداییم. آری زمانه ای ها ما در زیر سایه نحس این حکومت توانستیم تا سحر بنشینیم و با انواع پارازیت سخنان آنان را از شبکه های ماهواره ای ببینیم.

-- بدون نام ، Apr 14, 2010

اقای اوباما اگر روز و شب تغییر کردند و روز شب شد و شب روز شد مطمئن باشید جمهوری اسلامی رفتارش را عوض می کند اما به این خیال نمانید چون ج اسلامی روز به روز بدتر و کشنده تر می شود به فکر اساسی باشید تا دیر نشده است.

-- برادر ، Apr 14, 2010

شرم نمیکنند. اینها حق این صحبتها را ندارند. مگر آمریکا و فرانسه با عذاب وجدانتاریخ امپریالیستی خود را بر دنیا حک‌‌ کردند. اشکال کار اینجاست که اینها و جمهوری اسلامی همه دستشان در یک کیسه است و از اینرو هیچوقت زیراب یکدیگر را نیمیزنند چون به ضرر خودشان است. آمریکا از وجدان که حرف میزند آدم فقط خنده اش می‌گیرد.

-- coral angel ، Apr 14, 2010

اگر منافع صاحبان امر رفع و رجوع شود اینکه چیزی نیست همه کار می کنند. ولی سرنوشتی هست که اداره سفید و سیاه برای مردم بیچاره ما می نویسند یک روز دست سفیده تو کاخ با هاش بازی می کنه و یک ریز پرده سیاه با دار و دسته حکومت سیاه آخوندی یک قل دو قل بازی می کنند

-- م ، Apr 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)