تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ظرفیت‌های باقی‌مانده
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «زنده‌ باد جمهوری اسلامی» در خصوص تاثیر جمهوری اسلامی بر ایران نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «هر چند ۱۲ فروردین که سال‌روز اعلام استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران است، به دلیل قرار گرفتن در تعطیلات طولانی نوروز، همواره مظلوم است و توجهی به آن نمی‌شود، لکن علیرغم این بی‌توجهی و قدرناشناسی در تاریخ ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «کافی است با استفاده از تعطیلات نوروزی به بعضی نقاط کشور سفر کنید و تغییرات زیادی را که در همه جا کاملا محسوس است مشاهده نمائید. تصدیق این واقعیت که ایران در سه دهه گذشته به پیشرفت‌های بزرگی نائل شده که آنچه در تمام دوران قبل از انقلاب انجام شده بود با آن اصولا قابل مقایسه نیست.»

این روزنامه ادامه داده است: «با اینحال آنچه امروز داریم هنوز بخش کوچکی از چیزی است که باید داشته باشیم. نظام جمهوری اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارد که هنوز از بسیاری از آنها استفاده نشده است. نیروی انسانی کارآمد و پراستعداد ایران به ویژه جوانان مستعد و پرتلاش ما قادرند قله‌های بزرگتر علوم و فنون را فتح کنند و از ظرفیت‌های فراوان نظام جمهوری اسلامی استفاده شایسته نمایند.»

متن کامل سرمقاله

لزوم تاریخ‌سازی
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «سال ۸۹ و گفتمان تعالی‌بخش» درباره تاثیر حوادث سال گذشته بر سال جدید در ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «سال ۱۳۸۸ با آثار و تبعات فراوان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جهان و بسیار متفاوت با سال‌های قبل از خود در ایران سپری شد که ناگزیر در سال ۸۹ با جامعه پرتحرک و پرتنش ما همراه و رفتار اجتماعی و فرهنگی ما را متاثر خواهد نمود.»

به نوشته این روزنامه، «در چنین شرایطی تنها نگاهی حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر و مبری از جبهه گیری‌های سیاسی با کمک به شکل گرفتن یک گفتمان تاریخی که همه اندیشه‌ها و نگرش‌های همراه وهمپای انقلاب اسلا می و رویدادهای پسین و پیشین آن را به رسمیت بشناسد، می‌تواند مسیر حرکت جامعه را هموار و تعالی بخش نماید.»

این روزنامه ادامه داده است: «شکل گرفتن یک گفتمان تاریخی فراتر از شعار با ایجاد امکان استفاده یکسان از ظرفیت‌های ارتباطی محیط و کنترل افراط و تفریط بهترین راه حل برون‌رفت از چالش‌ها و تنش‌ها است و این همان مفهوم تاریخ‌سازی است که هر چه دیرتر به آن برسیم، بیشتر زیان خواهیم دید.»

متن کامل سرمقاله

سرعت هدفمندی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «راه‌حلی بینابین در قضیه هدفمندی یارانه‌ها» به ارائه راه‌حلی برای پایان منازعه میان مجلس و دولت درباره هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخته است.

به نوشته این روزنامه، «چالش اخیر در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی کشور، سرعت هدفمند کردن یارانه‌ها است. باید خوشحال بود که بحث ضرورت و اهمیت هدفمند کردن یارانه‌ها منتفی شده و اختلافات بر جزئیات اجرایی متمرکز گردیده است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «واقعیت آن است که وقتی تغییرات نسبت به وضع موجود زیاد باشد، پیش‌بینی با استفاده از داده‌های موجود و گذشته بسیار پرخطا می‌شود. مضاف بر این، وقتی تغییرات در سطحی وسیع باشد، قضاوت در مورد آن دشوار است.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «می‌توان راه حلی بینابین میان خواست دولت و مصوبه مجلس پیشنهاد کرد و آن اینکه اگر دولت اصرار بر سرعت زیاد در اجرای سیاست هدفمند کردن یارانه‌ها دارد، به جای تاکید بر ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند همان ۲۰ هزار میلیارد تومان را با سرعت زیاد نه در همه بخش‌های اقتصاد، بلکه در برخی بخش‌ها و حوزه‌ها اعمال کند و اگر نتیجه مثبت بود با اطمینانی که حاصل می‌شود می‌توان مجلس را مجاب کرد که برای سال بعد سرعت زیاد و گستره وسیع‌تر هدفمند کردن را به تصویب رساند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «کار به مثابه یک ارزش»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «شما کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟!»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «اقتصاد، اولویت نخست کشور در سال ۸۹»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)