تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فشار بر ایران، محور مذاکرات میلیبند در پکن

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا برای همراه کردن چین با افزایش تحریم‌ها علیه ایران راهی پکن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میلیبند در این سفر سه روزه، برای بهبود روابط دو جانبه نیز با مقام‌های چین مذاکره خواهد کرد. وی قرار است در طول این سفر، با یانگ جیچی، وزیر خارجه و ون جیابائو، نخست وزیر این کشور دیدار کرده و در دانشگاه روابط خارجی چین نیز سخنرانی کند.

روابط چین و بریتانیا پس از اعدام اکمل شیخ، شهروند بریتانیایی در چین به جرم قاچاق مواد مخدر، دچار تیرگی شده است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین از اعضای دائم شورای امنیت هستند که برای صدور قطعنامه تحریمی احتمالی علیه جمهوری اسلامی، موافقت همه آنها ضروری است.


دیوید میلیبند (AFP)

سفر وزیر امور خارجه بریتانیا به چین در شرایطی صورت می‌گیرد که پکن در هفته‌های اخیر، بارها با افزایش فشارها بر ایران مخالفت کرده و بر ادامه دیپلماسی برای حل و فصل مناقشه اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

این در حالی است که علاوه بر مقام‌های آمریکایی که در حال تنظیم پیش‌نویس قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه تهران هستند، رهبران بلندپایه اروپایی نیز برای تحریم یک‌جانبه ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

میلیبند که روز گذشته (یکشنبه) برای بازدید از یک نمایشگاه تجاری، وارد شانگهای شد، گفته است که لندن و پکن بر استفاده از «فشار و تعامل» بر ایران برای رعایت پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای از سوی این کشور، اتفاق نظر دارند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)