تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

یحیی کیان‌تاجبخش از زندان مرخص شد

یحیی کیان‌‌تاجبخش، پژوهشگر مسائل اجتماعی پس از هشت ماه بازداشت، به مدت ۱۵ روز به مرخصی آمد و مهدی بوترابی، بنیانگذار پرشین‌بلاگ بازداشت شد.

دادستان تهران اعلام کرد که آقای تاجبخش، با تودیع وثیقه‌ای ۸۰۰ میلیون تومانی از زندان مرخص شده است تا در تعطیلات نوروز، کنار خانواده خود باشد.

تاجبخش روز ۱۸ تیر ماه امسال دستگیر شد و در جریان برگزاری محاکمه گروهی از دستگیرشدگان وقایع پس از انتخابات، اظهاراتی همسو با کیفرخواست دادستانی ایراد کرد.

دادگاه بدوی، این پژوهشگر را به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد که دادگاه تجدید‌نظر این حکم را به پنج سال حبس کاهش داد.


یحیی کیان‌‌تاجبخش

«اقدام علیه امنیت کشور، جاسوسی و ارتباط با عناصر بیگانه، قبول سمت مشاوره بنیاد سوروس در ایران و فعالیت تبلیغی علیه نظام» از جمله اتهامات یحیی کیان‌‌تاجبخش اعلام شده است.

تاجبخش، جامعه‌شناس، محقق، نویسنده و فارغ‌التحصیل دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

آمریکا و کانادا پیش‌تر با ابراز نگرانی از محاکمه تاجبخش و دسترسی نداشتن وی به وکیل، خواستار آزادی فوری این پژوهشگر شده‌ بودند.

۱۳ مرداد ماه نیز خانواده کیان‌تاجبخش در نامه‌ای، با «نمایشی» خواندن جلسه محاکمه گروهی از فعالان سیاسی و مدنی در ایران، اتهامات وارده به وی را رد کرده بود.

تاجبخش، اردیبهشت ماه سال ۸۶ توسط نیروهاى امنیتى بازداشت و مدت چهار ماه را در زندان به سر برده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با تشکر از تاجبخش و دلسوزان دیگری که برای آزادی ایران زندانی و شکنجه شدند و میشوند ولی دست از آرمانشان بر نمی دارند. ای کاش از اول زندانیان بعد از انتخابات تن به پرداخت وثیقه برای آزادی خود نداده بودند. هم این که مقاومت میکردند و اصرار میکردند که جرمی ندارند که باید بابت ان وثیقه برای آزادی بدهند و هم اینکه کسانی که توانایی جور کردن وثیقه های ان چنانی را ندارند زیر فشار و خجالت دیگران نمی رفتند. اینکه آنها وثیقه میخواهند و اینها هم میدهند آنها را پرو تر و جنایتکار تر می کند. مسلما با چنین اعتراض و اعتصابی رژیم مجبور خواهد بود که زندانیان را بدون وثیقه آزاد کند، آنها که زندان رفتند و شکنجه هم شدند این مقاومت هم باید میکردند. می دانم که سخت هست ولی نباید به وطن فروشان و مزدوران و جنایتکاران باج داد.

-- کوشا ، Mar 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)