تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

موزونی‌های تازه
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «ایران، تعادل بین مدارا و مروت» در خصوص لزوم تحمل عقاید مختلف در ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «ایرانیان در درازای هزاره‌ها اساسا دارای بینشی ثبات جو و مدنیت آفرین و قانون‌گرا بوده‌اند. از همین رو صورت غالب مدنیت ایرانی، جستجوی موزونی و تلاش برای آفرینش هماهنگی بین تفاوت‌ها در یگانگی جوهر هستی در چارچوب مروت و مدارا بوده است. آیا در همین راستا تفکرات جامعه ایرانی خواهند توانست یکدیگر را به رسمیت بشناسند؟»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «ایرانیان در سایه اندیشه بزرگان و فرزانگان خود خواهند توانست با میانه گزینی از بهر درنیفتادن به سیاه چاله خشونت در راستای سنن مدنی خویش گام برداشته و آفریننده موزونی‌های تازه در راستای تعمیق حقوق دموکراتیک ملت و شهروندان شوند.»

به نوشته این روزنامه: «بیرون از مرزهای ایران نیز باید به این حقیقت پی برده شود که تنها ایرانی نیرومند، آزاد و آباد از پایه‌های امنیت و از پشتیبانان صلح جهانی خواهد بود که همواره پایدار خواهد ماند.»

متن کامل سرمقاله

سال آینده بورس
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پایان دوره طلایی بورس؟» درباره وضعیت بورس در ایران در سال آینده شمسی نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «بدون اغراق می‌توان سال ۸۸ و زمستان آن را یکی از ادوار طلایی بورس تهران نامگذاری کرد. ثبت میانگین بازدهی ۴/۱۰ درصدی در زمستان، رشد ۴/۸ درصدی شاخص در نیمه دوم سال و در نهایت ثبت میانگین بازدهی ۳/۵۶ درصدی طی سال جاری، جملگی حکایت از سپری شدن یک سال رویایی برای بورس تهران دارد.»

این روزنامه در ادامه نوشته است: «در درون بورس نیز افق چندان روشنی در خصوص جهش مجدد قیمت‌های جهانی تصور نمی‌شود؛ حال آنکه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز به صورت همزمان کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی و کاهش میانگین نسبت P/E را با توجه به افزایش بازده انتظاری به واسطه اثرات تورمی طرح تحول و آثار تورمی سیاست‌های انبساطی دولت در سال ۸۸ در پی خواهد داشت. به بیان دیگر سال ۸۹ برخلاف ۸، نمی‌تواند برای بورس اوراق بهادار در بر گیرنده روزهای پربازده و خوش باشد.»

این روزنامه در ادامه اضافه می‌کند: «در این میان تنها می‌توان امیدوار بود سیاست‌گذاری‌های دولت در بخش‌های مختلف از جمله سیاست‌های پولی، نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، سیاست‌های بخش مسکن و ... به گونه‌ای اعمال و اجرا شود که تبعات و اثرات منفی کمتری بر بورس داشته باشد. وضعیتی که بیش از پیش موید نقش پررنگ دولت در جای‌جای اقتصاد ایران و خصوصی‌ترین بازار اقتصادی است.»

متن کامل سرمقاله

اسم مستعار
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «اخراج از شورای حقوق بشر» به انتقاد از اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر مخالفت با حضور ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «مواضع دوگانه کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم به جایی رسیده است که نه تنها دیگر حنای مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم برای افکارعمومی جهان رنگی ندارد، بلکه اکنون ملت‌ها و دولت‌های آزاده و مستقل دنیا دریافته‌اند که حقوق بشر به واقع اسم مستعاری برای گسترش تروریسم، زیاده خواهی‌ها و چپاولگری‌ها است.»

به نوشته این روزنامه: «گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان، همچون مرکل بدون رعایت اصول اولیه دیپلماسی و نقض موازین حقوق بین‌الملل از اوباش و اغتشاشگران در ایران حمایت کرد و علت ادعای واهی‌اش درباره عدم صلاحیت ایران در عضویت داشتن در شورای حقوق بشر سازمان ملل را به وقایع و حوادث پس از انتخابات در تهران مستند می‌کرد.»

این روزنامه می‌افزاید: «کشوری که نقض حقوق بشر در آن روز به روز بیشتر می‌شود و به خاطر رویکرد دوگانه در عرصه بین‌المللی و در میان افکارعمومی دنیا نقاب حقوق بشر از سیما و چهره‌اش به زیر کشیده شده و با حمایت از تروریست‌های آدم‌کش، دوران هیتلر را به یاد می آورد. سازمان ملل اگر سازمان ملل باشد باید دولت آلمان را از شورای حقوق بشر اخراج کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «حکومت مقتدر در عراق مورد تحمل غرب نیست!»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «شمشیر یا تدبیر؟»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «شکنجه‌گران هوادار حقوق بشر!»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «بسته جدید سیاست خارجی آمریکا»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «باج‌دهی غرب به طالبان»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)