تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حداقل دستمزد کارگران ۳۰۳ هزار تومان تعیین شد

شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۸۹ را ۳۰۳ هزار تومان تعیین کرد.

احمدرضا معینی، یک عضو این شورا به خبرگزاری ایلنا گفت که شورای عالی کار در جلسه امروز شنبه خود، رای به افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارگران داده است.

به گفته آقای معینی، این افزایش برمبنای نرخ تورم ۱۱ درصدی بانک مرکزی صورت گرفته است.


سایر سطوح مزدی نیز به میزان هفت درصد آخرین مزد ثابت یا مبنای سال‌ جاری به اضافه روزانه ۷۰۱ تومان افزایش خواهد یافت.

معینی همچنین اظهار داشت: «شورای عالی کار برای سال ۸۹ مبلغ پایه سنوات کارگران را مبلغ ۲۰۰ تومان تعیین کرد و با افزایش ۱۰۰ درصدی بن کارگری، این مبلغ را ۲۰ هزار تومان در ماه افزایش داده است.»

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که حسن صادقی، رئیس مجمع پیشکسوتان جامعه کارگری از «بی‌توجهی» شورای عالی کار نسبت به «احتمال بازنگری در دستمزدهای تعیین شده»، انتقاد کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده که تعیین دستمزد زیر ۹۰۰ هزار تومان برای کارگران در سال ۱۳۸۹ به منزله «محکوم کردن کارگران به یک زندگی فلاکت‌بار و زیر خط فقر، توسط دولت و نهاد‌های حاکمیت سرمایه» است

به گفته آقای صادقی، در سال ۱۳۸۹ با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تورم افزایش خواهد یافت و شورای عالی کار باید به موضوع بازنگری در دستمزد‌ها توجه می‌کرد.

پیش از تصمیم شورای عالی کار، چند تشکل کارگری با انتشار بیانیه مشترکی، خواستار تعیین حداقل دستمزد ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان برای کارگران شده بودند.

این تشکل‌های کارگری اعلام کرده بودند که «تعیین دستمزد کارگران باید بر اساس نیازهای لازم برای حداقل‌های یک زندگی مرفه و انسانی» انجام گیرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که تعیین دستمزد زیر ۹۰۰ هزار تومان برای کارگران در سال ۱۳۸۹ به منزله «محکوم کردن کارگران به یک زندگی فلاکت‌بار و زیر خط فقر، توسط دولت و نهاد‌های حاکمیت سرمایه» است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)