تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فنلاند: اروپا آماده تحریم یک‌جانبه ایران است

وزیر امور خارجه فنلاند اعلام کرد در صورت به توافق نرسیدن اعضای شورای امنیت برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، در اتحادیه اروپا «اجماع کافی» برای اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه این کشور وجود دارد.

به گزارش رویترز، الکساندر اشتوب، وزير امور خارجه فنلاند، امروز شنبه پس دیدار غیررسمی با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و هشت وزير خارجه کشورهای اروپايی این اظهارات را مطرح کرد.


دیدار غیررسمی اشتون و اشتوب (رویترز)

با این حال وی نسبت به «قانع کردن» چين و روسيه و ایجاد «اجماع» در شورای امنيت سازمان ملل بر سر پرونده اتمی جمهوری اسلامی ابراز خوشبینی کرد.

آقای اشتوب تاکید کرده است که «شکست هرگونه توافق در شورای امنیت، به معنی اعمال تحريم‌های يکجانبه اتحاديه اروپا خواهد بود.»

اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز در بیانیه‌ای، با ابراز نگرانی از فعالیت‌های اتمی ایران، از افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، حمایت کرده بود.

آقای اشتوب تاکید کرده است که «شکست هرگونه توافق در شورای امنیت، به معنی اعمال تحريم‌های يکجانبه اتحاديه اروپا خواهد بود»

در این بیانیه آمده بود که اتحادیه اروپا از اقدامات احتمالی شورای امنیت علیه ایران، به علت همکاری نکردن این کشور با جامعه بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های اتمی‌اش، حمایت می‌کند و برای هرگونه تصمیم ضروری در این خصوص، آمادگی دارد.

باوجود تلاش های گسترده آمریکا برای همراه کردن چین و کشورهای دیگری چون برزیل و ترکیه با تشدید تحریم ایران، این کشورها به صراحت با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

اظهارات وزیر خارجه فنلاند بدنبال احتمال وتوی طرح افزایش فشارها علیه ایران در شورای امنیت از سوی چین مطرح می‌شود.

چین که از اعضای دائم این شورا است، روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد و بارها اعلام کرده است که کماکان به حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی اعتقاد دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فکر کنم دیدارخانم مریم رجوی ازفنلاند دربیان اتخاذچنین موضعی ازطرف کشورهای اتحادیه اروپا تاثیرگذاربوده است.

-- Hamid ، Mar 13, 2010

باسلام
در خبرهای دیروز خواندم اتحادیه اروپا با تحریم بنزین علیه ایرن مخالف است. آخر مانفهمیدیم ماهیت جمهوری اسلامی در این 30 ساله جنگ طلبی و حمایت از تروریست بوده و هست هر از چند گاهی جهت فریب افکار عمومی علیه ایران صحبت زیاد میشود ولی تا کنون هیچ حرکتی از هیچ کشوری دیده نشده اگر هم تحریمی بوده تحریم مردم ایران بوده نه حکومت بطور مثال آمریکا فروش هواپیما و قطعات آنرا به ایران ممنوع کرده هواپیماهایی که فقط مردم از آن استفاده میکنند و مردم مجبورند سوار هواپیماهای مزخرف روسی شوند ولی مسیولین هواپیماهای بویینگ آمریکایی سوار میشوند لابد قطهات یدکی آن هم زیر میزی میرسد ولی نوشابه های کوکاکولا و پپسی کولا که فقط زیان آور است و برای تولید کنندگان آن سود دارد جزو تحریم نیست و همچنان لوازم آنها مستقیما از آمریکا به مشهد فرستاده میشود.

-- kaveh ، Mar 14, 2010

حجم وسیع مبادلات بازرگانی خصوصآ آلمان، فرانسه و ایطالیا با ایران درسه ماه آخر ۲۰۰۹ میلادی،چیز دیگری را بیان میکند. تناقضاتی که در سطوح متفاوت منافع کشورهای غربی وجوددارند، مانع اتخاذ سیاست مشترک غرب راجع بایران است.

-- حافظه تاریخ ، Mar 14, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)