تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آزادی عبدالله مومنی و مهدی فروزنده‌پور

عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت، مهدی فروزنده‌پور، مسئول دفتر میرحسین موسوی و مرتضی سمیاری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از زندان آزاد شدند.

سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهند که عبدالله مومنی، با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی بعد از هشت ماه بازداشت به مرخصی پنج روزه آمده است.

قاضی پرونده مومنی، برای آزادی موقت وی ۸۰۰ میلیون تومان وثیقه صادر کرده بود که بدلیل ناتوانایی خانواده مومنی در تامین این میزان وثیقه، ۵۵۰ میلیون تومان سند و قرار کفالت ۲۵۰ میلیون تومانی برای آزادی موقت وی اخذ شد.

مهدی فروزنده‌پور، مسئول دفتر میرحسین موسوی نیز پس از دو ماه بازداشت، با تودیع وثیقه آزاد شده است.

وب‌سایت کلمه با انتشار خبر آزادی وی نوشته است که فروزنده‌پور، کارمند پیشین نهاد ریاست جمهوری است که در آخرین سمت خود، ریاست دفتر موسوی را در فرهنگستان هنر برعهده داشت.

وی، هفتم دی ماه در منزل خود از سوی سه مامور امنیتی بازداشت شده بود.

در جریان حوادث پس از انتخابات، بسیاری از افراد نزدیک به میرحسین موسوی، از جمله مشاوران وی بازداشت شدند.

مرتضی سمیاری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که دو ماه پیش بازداشت شده بود، امروز یکشنبه با ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه و ۱۰۰ میلیون تومان کفالت از زندان اوین آزاد شد.

سعید کلانکی، از فعالان حقوق بشر نیز بعد از بیش از سه ماه بازداشت از زندان اوین آزاد شده است.

بنفشه دارالشفایی، یکی از چند عضو زندانی خانواده دارالشفایی نیز شب گذشته بعد از ۳۰ روز بازداشت، با قرار کفالت از زندان آزاد شد. گزارش‌ها همچنین حاکی از آزادی جمیله دارالشفایی، خواهر وی از زندان است.

با این حال، هنوز ابوالحسن دارالشفایی، پدر این دو نفر، در بازداشت به سر می‌برد.

بازداشت عماد بهاور و درسا سبحانی
گزارش‌ها از ایران همچنین حاکی از بازداشت عماد بهاور، درسا سبحانی و امیرحسین کاظمی است.

به گزارش کلمه، عماد بهاور، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران امروز (یکشنبه)، پس از حضور در دادگاه انقلاب بازداشت شد. دستگیری بهاور در حالی صورت می‌گیرد وی که در جریان حوادث پس از انتخابات، دو ماه را در بازداشت به سر برده بود.

این فعال سیاسی به تازگی، از سوی حراست دانشگاه مازندران، از دفاع از پاپان‌نامه‌اش در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی محروم شده بود.

گزارش دیگری نیز حاکی از بازداشت درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا و فعال حق تحصیل است. این فعال مدنی امروز (یکشنبه) در ساری بازداشت شد.

۱۱ اسفندماه نیز منزل سبحانی مورد تفتیش قرار گرفته بود. در روزهای اخیر خانواده وی، برای «تحویل‌دادن» فرزندشان به وزارت اطلاعات تحت فشار قرار داشتند. درسا سبحانی به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده بود.

امیرحسین کاظمی، وبلاگ‌نویس و یکی از اعضای نهضت آزادی نیز روز گذشته (شنبه) پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و حضور در محل، بازداشت شد. در ماه‌های گذشته بسیاری از اعضای نهضت آزادی ایران از جمله ابراهیم یزدی، محمد توسلی و خانواده وی بازداشت شده‌اند.

هم‌چنین سایت‌های وابسته به فعالان حقوق بشر خبر از بازداشت خواهر کیوان رفیعی، فعال حقوق بشر در ۱۱ اسفندماه داده‌اند. به گفته رفیعی، خواهر وی «هیچ‌گونه» فعالیت سیاسی یا حقوق بشری نداشته است.

در روزهای ۱۱ و ۱۲ اسفندماه، تعداد زیادی از فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت شدند. محبوبه کرمی، نوید خانجانی، بهزاد مهرانی، نصور نقی‌پور، ابوالفضل عابدینی، حسام فیروزی و مرجان صفری از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)