تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان دیده‌بان حقوق بشر:

«ایران تجاوز به حقوق زنان را متوقف کند»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر به مناسبت هشتم مارس (روز جهانی زن) در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست که «تجاوز» به حقوق زنان را پایان دهد.

این سازمان در بیانیه خود از مسئولان جمهوری اسلامی خواسته که «گام‌های فوری» برای تامین مطالبات زنان بردارند.


در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر به خواسته‌های کمپین همبستگی با زنان ایران نیز اشاره شده است.

این بیانیه افزوده که کمپین همبستگی با زنان ایران، خواستار «آزادی و برابری جنسیتی» در ایران هستند.

«زنان ایران همواره و شجاعانه برای پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی تلاش کرده‌اند، اما تنها با تهدید، دستگیری و یا حبس فعالان مواجه شده‌اند»

پایان دادن به «خشونت‌های دولتی و انواع ستم‌های» مردان علیه زنان، از دیگر خواسته‌های این کمپین است که دیده‌بان حقوق بشر به آنها اشاره کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه، به موضوع «سرکوب» و دستگیری زنان در وقایع پس از انتخابات ایران اشاره شده و از دولت ایران خواسته شده که هرچه سریع‌تر فعالان حقوق زن زندانی را آزاد کنند.

نادیا خلیفه، پژوهشگر حقوق زنان در بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده‌بان حقوق بشر، حضور زنان در تجمعات اعتراضی ۹ ماه گذشته را بخشی «حیاتی در نبرد دموکراسی در ایران» عنوان کرده است.

دیده بان حقوق بشر افزوده که بیش از ۳۰ سال است که جنبش زنان، پیشگام در نبرد حقوق بشر و برابری جنسیتی در ایران بوده است

خلیفه گفته که «زنان ایران همواره و شجاعانه برای پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی تلاش کرده‌اند، اما تنها با تهدید، دستگیری و یا حبس فعالان مواجه شده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر افزوده که بیش از ۳۰ سال است که جنبش زنان، پیشگام در نبرد حقوق بشر و برابری جنسیتی در ایران بوده است.

بنابر اعلام این سازمان «زنان ایران اغلب به بهانه اجرای قوانین اسلامی، تحت قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز قرار گرفته‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر در پایان بیانیه خود از حکومت ایران خواسته که به گروه‌های حقوق زنان اجازه دهد «آزادانه، بدون آزار و اقدامات شدید به فعالیت بپردازند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آمریکا دروغگو ست دوستان فقط به هخودمان باور داشته باشیم این مطلب نیویورک تایمز را بخوانید:
ایران | 07.03.2010
«کمک میلیاردی آمریکا به شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران»

Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: به باور کارشناسان، هر چند مقام‌های آمریکایی در برابر افکار عمومی از تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گویند، اما در اجرای این تحریم‌ها موفق نبوده‌اندبه نوشته نیویورک تایمز، علی‌رغم تحریم‌ها علیه ایران، آمریکا از شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری داشته‌اند بیش از صد میلیارد دلار حمایت مالی کرده است. این اقدام در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش و باراک اوباما رخ داده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد، شرکت‌هایی که کمک‌های مالی دولت آمریکا را دریافت کرده‌اند، بیشتر شرکت‌های چندملیتی آمریکایی یا خارجی بود‌ه‌اند که با بخش‌های محوری اقتصاد ایران مراوده‌ی تجاری داشته‌اند. قراردادها میان دولت آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی، دوران ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش و همچنین در دوره‌ی زمامداری باراک اوباما با این شرکت‌ها بسته شده است و ارزش آنها دست‌کم بالغ بر ۱۰۷ میلیارد دلار می‌شود.

از میان ۷۴ شرکتی که به نوشته‌ی نیویورک تایمز مشخص شده با ایران رابطه‌ی تجاری داشته‌اند، ۴۹ فقره همچنان با ایران در ارتباط هستند و تا کنون هیچ سخنی از قطع همکاری‌ها با این کشور به زبان نیاورده‌اند. بر همین اساس نیز به باور کارشناسان، به نظر می‌رسد آمریکا در پایبندی به قوانین تحریمی علیه ایران چندان موفق عمل نکرده است.

بر اساس مقاله‌‌ی این روزنامه‌ی آمریکایی که مبتنی بر گزارش‌های دولت‌های بوش و اوباما و همچنین مدارک بازرگانی موجود بوده است، بیش از دو سوم کمک‌های دولتی روانه‌ی شرکت‌هایی شده است که در زمینه‌ی صنعت انرژی در ایران فعالیت داشته‌اند.

به نوشته‌ی نیویورک تایمز، از کل مبلغی که به این شرکت‌ها تعلق گرفته، حدود چهار و نیم میلیارد دلار در قالب اعتبارات دولتی یا ضمانت‌های اعتباری و پانصد میلیون دلار نیز به شکل کارهای تحقیقاتی از جمله پژوهش‌های پزشکی بوده است.

افزون بر آن، شرکت‌های نفت و گازی که با ایران در ارتباط بود‌ه‌اند طی این سال‌ها موفق به اجاره‌ی تجهیزات مورد نیاز برای استخراج با قیمتی نازل شده‌اند و به این ترتیب توانسته‌اند درمساحتی به وسعت ۱۴ هکتار در داخل و خارج از آمریکا دست به اکتشاف و استخراج نفت و گاز بزنند.

از جمله شرکت‌هایی که نامشان در گزارش نیویورک تایمز آمده، کمپانی عظیم نفتی هلندی بریتانیایی "شل"، خودروسازی مزدا، شرکت دولتی "پتروبراز" متعلق به برزیل، و گروه مهندسی "صنایع دائلیم" از کره‌ی جنوبی بوده‌اند.

-- بدون نام ، Mar 7, 2010

روز زن !
زنان ايران با شرکت خود درجنشهای سال گذشته به سوي گرفتن سرنوشت خود گام برميدارند. زنان با شرکت خود در مبارزات نيروی قلبی به شيران ايران زمين ميدهند. اين رژيم عمر طولانيش را به سرکوبی وحشتناک زنان بدهکار است. اگر زنان ميخواهند سرنوشت خود را در دست بگيرند بايد تحصيلاتشان را تا آنجا که ممکنه ادامه دهند، پس انداز مخفی داشته باشند و کمتر توليد مثل کنند زنيکه بچۀ بيشتر داره در خطر بيشتريست. بايد از حق خود در خانواده دفاع کنند و بعد بدانند آزادی با چنگ وناخن بدست ميايد. زنان وطنم اگر شما ميجنبيديت اين رژيم 31 س. برادرانمان را حلقه آويز نميکرد. در مبارزه با اهريمنان مردان کافی نيستند.

-- kiana ، Mar 8, 2010

کیانای گرامی بیدارشوید که زنان ایران سی ویک ساله دراین خفقان درس میخونند بالای٧٠درصدرشته های مشکل روزنان به پایان میرسونند امثال شیرزنانی چون عبادی وصدرسالهاست که باخفقان جنگیدند.ودرجنبش سبزهم نقش مهمیروایفامیکنند.لطفا کمی اطلاعات جمع بفرمایید!!!!!

-- مینا ، Mar 8, 2010

افرین به تو کیانا
زن ایرانی می میرد ذلت نمی پذیرد.
این نماینده های ...مجلس نه تنها کمکی به بهتر شدن وضع نکردند با این قانون فضاحت خانواده نمک به زخمهای زنان میریزند.
ما هم تیشه را محکم تر به ریشه شان میزنیم.
مبارک باد روز زن به همه جهانیان

-- بدون نام ، Mar 8, 2010

در اینکه باید تبعیضی نسبت به یک انسان چه زن چه مرد انجام نشود کسی شکی ندارد. تبعیض را اما باید معنا کرد. کجا به زن ظلم شده، چرا شده، چه کسی بر اساس چه مبانی و اصولی این تبعیض را پایه گذاری و اجرا کرده و غیره.
زن با مرد مساوی است! این اساسی‌ترین تبعیضی است که بر زن رفته. زنی که باید نان آور داشته باشد تا بتواند به تربیت اولاد خود بپردازد را مانند مرد سوار بر کامیون کرده‌ایم و از او نفقه میخواهیم. او باید از فرزند خود و چه بسا از شوهر خود نگهداری کند. او باید خود مسؤول خود باشد. چرا؟ چون چه فرقی بین زن و مرد است؟! کاش عقل را همیشه بر تعصب غلبه دهیم تا سلامتی را در اندیشیدن به دست آوریم.

-- حمید ، Mar 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)