تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارش کامل زمانه از مراسم اسکار امسال

کاترین بیگلو برنده اسکار بهترین کارگردانی

هشتاد و دومین مراسم جوایز سالیانه سینمایی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) با یک رخداد تاریخی به پایان رسید.

در این مراسم برای نخستین بار جایزه بهترین کارگردانی آکادمی به یک زن یعنی کاترین بیگلو، کارگردان فیلم «مهلکه» تعلق گرفت، این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال گذشته از سوی منتقدان آمریکایی برگزیده شده بود، به این ترتیب عنوان نخستین زنی که به این جایزه دست یافته است در تاریخ سینمای آمریکا به نام کاترین بیگلو ثبت شد.

در ابتدای این مراسم، پنه لوپه کروز اولین اسکار امسال را که اختصاص به جایزه بازیگر مرد نقش مکمل داشت، به کریستوف والتز برای ایفای نقش در فیلم «حرامزاده‌های بی‌شرف» اهدا کرد.


نامزدهای بازیگر نقش مکمل مرد در لحظه اعلام نام برنده

دومین اسکار این مراسم به فیلم انیمشن تحسین شده «بالا» (Up) به عنوان بهترین فیلم انیمشن سال تعلق گرفت.

جایزه بهترین ترانه نیز به گروه «د وئری کیند» برای ترانه فیلم «قلب دیوانه» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلمنامه اصلی به مارک بویل برای «مهلکه» تعلق گرفت و جفری فلچر نیز جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای فیلم «فوق‌العاده» دریافت کرد.

«آواتار» اولین اسکارش را برای کارگردانی هنری دریافت کرد که این جایزه به ریک کارتر و رابرت استرومبرگ تعلق گرفت.

رابین ویلیامز نیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را به مو نیک برای فیلم «فوق‌العاده» اهدا کرد.

در همین حال اولین و دومین جایزه برای فیلم «مهلکه» برای بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا اهدا شد.

پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان این مراسم را به صورت زنده یا آن لاین ببینند

دومین جایزه برای «آواتار» نیز برای فیلمبرداری توسط ساندرا بولاک به مائورو فیوره اهداء شد و به این ترتیب تا اواسط مراسم هر دو فیلم رقیب دو جایزه از آن خود ساختند.

جایزه بهترین موسیقی فیلم به مایکل جیاچینو برای فیلم «بالا» اهدا شد. سومین جایزه برای «مهلکه» برای تدوین به باب موراوسکی و کریس اینیس رسید.

کوئینتین تارانتینو و پدرو آلمادوار جایزه بهترین فیلم خارجی سال را به «رازی در چشمانشان» از آرژانتین دادند.

جایزه بهترین بازیگر مرد به جف بریجز برای فیلم «قلب دیوانه» تعلق گرفت که با جرج کلونی، مورگان فریمن، جرمی رنر، کالین فریث در رقابت بود.


ساندرا بولاک پس از دریافت جایزه اسکار

جایزه بهترین بازیگر زن نیز به ساندرا بولاک برای فیلم «سوی نابینا» تعلق گرفت، سایر نامزدهای این جایزه عبارت بودند از: هلن میرن، مریل استریپ، کری مولیگان و گبوری سیدیبه.

این مراسم که به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی در ده‌ها کشور جهان پخش می‌شد، مهمترین مراسم سالیانه دنیای سرگرمی و یکی از چند رخداد مهم برای شبکه‌های تلویزیونی به شمار می‌رود.

موسسه‌های شرط بندی در هفته گذشته، کسب و کار پر رونقی را با توجه به وجود فیلم‌های پرفروش در میان نامزدهای اسکار داشتند.

رقابت زن و شوهر سابق در اسکار
همانگونه که اغلب منتقدان پیش‌بینی می‌کردند رقابت اصلی در مراسم امسال بین دو فیلم «آواتار» (جیمز کامرون) و «مهلکه» (کاترین بیگلو) بود.


کاترین بیگلو، کارگردان فیلم مهلکه، هنگام دریافت اسکار

کاترین بیگلو همسر سابق جیمز کامرون یکی از غول‌های سینمای هالیوود (ترمیناتور، بیگانه، تایتانیک) است که در سال‌های اخیر با فیلم‌هایی چون «فولاد آبی»، «روزهای عجیب» و «وزن آب» به یکی از مهمترین کارگردان‌های سینمای آمریکا بدل شده است.

«آواتار» نامزد نه جایزه اسکار شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین جلوه های ویژه بود که در مجموع به سه جایزه دست یافت.

این فیلم علمی- تخیلی که در برخی از سینماها به طریق سه بعدی به نمایش در آمد، ماجرای تلاش زمینی‌ها برای استیلا بر یک کره است که در آن ساکنانی با ویژگی‌های خاص زندگی می‌کنند و دانشمندان زمینی برای نفوذ و تحقیق در باره آنها از پوسته‌ای شبیه آنها برای قرار دادن نفوذی‌های خود در جسم آنها استفاده می‌کنند.

این فیلم به فروش فوق‌العاده بیش از دو میلیارد و نیم دلار رسیده است.

در مقابل، «مهلکه» داستانی جنگی در باره یک گروه خنثی کننده بمب ارتش آمریکا در عراق است که در سال گذشته با تحسین بسیار منتقدان روبرو شد و در جشنواره‌های بسیاری خوش درخشید.

این فیلم نیز در نه رشته بهترین فیلم، بازیگر مرد، فیلمبرداری،کارگردانی، تدوین، موسیقی متن، تدوین صدا، میکس صدا و فیلمنامه غیر اقتباسی از سوی اعضای صنوف مختلف آکادمی علوم و هنرهای سینما نامزد جایزه اسکار شده بود که در مجموع به شش جایزه دست یافت و تقریبا تمام جوایز اصلی امسال را به خود اختصاص داد.

کاترین بیگلو پس از سوفیا کاپولا در سال۲۰۰۳ دومین کارگردان زن آمریکایی است که نامزد جایزه بهترین کارگردانی شده است.

باربارا استرایسند، خواننده محبوب موسیقی پاپ که به ویژه به دلیل گرایش‌های فمنیستی ش مشهور است، اهدا کننده جایزه بهترین کارگردانی بود که هنگام خواندن نام برنده نخست گفت: «بله، وقتش رسیده است!» و سپس نام کاترین بیگلو را به عنوان برنده بهترین کارگردان اعلام کرد و دقایقی بعد نیز تام هنکس با اعلام نام «مهلکه» به عنوان بهترین فیلم، شادمانی بیگلو و گروه سازنده فیلم را تکمیل کرد و به این ترتیب مراسم اسکار امسال به پایان رسید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه خوشکلم هه! به هزار تا مرد می ارزه. زنده باد زنان هم با هوشند و هم زیبا. فقط یک عیب دارند و آن اینکه ما مردان ضد زن را بدنیا می آورند و گاهی درس ضد زنی هم به ما می دهند و ما را احمق بار می آورند. البته آنها مسئول همه ی حماقت ما نیستند ولی خب چرا! شما فقط فکرش را بکنید که آنها در مثلا تهران یک روز چادر این توهین مجسم را از سر بر می داشتند و سر و بدن خود را از این آلودگی سنگین و نا ناپاکی مهیب پاک می کردند!

-- بدون نام ، Mar 8, 2010

بسیار خوشحالم که جایزه بهترین کارگردانی امسال را زنی تصاحب کرد و سوای هر ارزشگذاری دیگری مصادف بود با هشتم مارس روز جهانی زن .

-- فراسین ، Mar 8, 2010

« . . .به این ترتیب عنوان نخستین زنی که به این جایزه دست یافته است در تاریخ سینمای آمریکا به نام کاترین بیگلو ثبت شد.»
شب قبل از روز جهانی زن اتفاق افتاد. این را می گویند کاری نیکو و به موقع.

-- یاور ، Mar 8, 2010

با سلام! من فکر می کردم کامرون بتواند جایزه بهترین کارگردانی بگیرد ولی نامرد از زنش شکست خورد. خیلی زن ذلیل بوده این کامرون ما

-- مهدی مدبر ، Mar 8, 2010

ey baba khodaye haghe avatar nabod 3 ta begire bayad yer be yer midadan namardi shod Zende bad james

-- Rasp ، Mar 8, 2010

من هم با اواتار موافق ترم.فیلم کاترین بیشتر یه وسترن مدرن بود.قهرمان خونسرد،ماورایی و...
کل فیلم یه چیزی تو مایعات دفاع مقدس ما بود.ولی اواتار مفاهیم عمیق تری داشت.

-- soheyl ، Mar 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)