تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزاری دادگاه پنج بازداشتی روز عاشورا

اولین جلسه رسیدگی به اتهام پنج تن از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران، چندی پيش، پرونده اين پنج نفر را به اتهام «محاربه»، به دادگاه انقلاب ارسال کرده بود.

مجازات «محاربه» در ایران، براساس قوانین اسلامی می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.


در این جلسه، پس از قرائت کیفرخواست دادستانی، افرادی که انتشار نام آنها از سوی رئیس دادگاه ممنوع اعلام شده است، از خود دفاع کردند.

دادستانی تهران در کیفرخواست خود با متهم کردن کشور‌های غربی و اسرائیل به دخالت در امور داخلی ایران، اعلام کرد که سکولار‌ها‌، ضد‌انقلاب‌ها، سلطنت‌طلب‌‌ها و اعضای سازمان مجاهدین خلق و بهائیت به صورت «سازمان‌یافته» در ناآرامی‌های روز عاشورا حضور داشته‌اند.

در این کیفرخواست، بهائیان دستگیر شده متهم شده‌اند که برای «فتنه‌انگیزی» در روز عاشورا به طور مستقیم با اسرائیل در ارتباط بوده و از آنها دستور می‌گرفتند

در این کیفرخواست، بهائیان دستگیر شده متهم شده‌اند که برای «فتنه‌انگیزی» در روز عاشورا به طور مستقیم با اسرائیل در ارتباط بوده و از آنها دستور می‌گرفتند.

در بخش دیگری این کیفرخواست همچنین آمده که سلطنت‌طلب‌ها، بهائیان و اعضای سازمان مجاهدین، در روز عاشورا «با هلهله و سوت و کف، ضمن اهانت به مقدسات، ضرب و شتم، هتک حرمت و توهین به عزاداران حسینی(ع) و مامورین انتظامی، مرتکب جرایم مهمی مانند محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور شدند.»

در روز عاشورا راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات در تهران، با دخالت پلیس و نیرو‌های لباس شخصی به خشونت کشیده شد و منجر به کشته شدن دست‌کم هفت نفر شد.

کیفرخواست افزوده که برخی از اعضای دستگیر شده سازمان مجاهدین خلق اعتراف کرده‌اند که برای ایجاد «ناامنی، آشوب و اغتشاش، تجمعات و تظاهرات غیرقانونی» از سوی کشور‌های اروپایی، آموزش «ترور و آشوب» دیده‌اند

این کیفرخواست افزوده که برخی از اعضای دستگیر شده سازمان مجاهدین خلق اعتراف کرده‌اند که برای ایجاد «ناامنی، آشوب و اغتشاش، تجمعات و تظاهرات غیرقانونی» از سوی کشور‌های اروپایی، آموزش «ترور و آشوب» دیده‌اند.

بنابر اعلام دادستانی، این افراد همچنین به «جاسوسی و جمع آوری اطلاعات، حضور فعال در تمامی تجمعات غیرقانونی و ضدانقلابی» اعتراف کرده‌اند.

کیفرخواست دادستانی به نقل از اعضای دستگیر شده سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده که آنها بعد از برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد ماه، «به صورت سازماندهی شده ماموریت‌هایی از قبیل بمب‌گذاری، ترور و انتساب آن به نظام» داشته‌اند.

اظهارات متهم ردیف اول
متهم ردیف اول پس از قرائت کیفرخواست دادستانی، در اظهاراتی گفت که «اخبار و فیلم‌ اغتشاشات» اخیر را در اختیار سازمان مجاهدین خلق گذاشته است.

وی خود را فردی معتاد معرفی کرده و افزود که برادرش حدود هشت سال در قرارگاه سازمان مجاهدین به سر برده و دو عموی‌ او نیز به دلیل داشتن رابطه با گروه‌های تروریستی اعدام شده‌اند.

متهم ردیف اول از قاضی دادگاه خواستار بخشش شد و گفت: «من یک فرد معتاد هستم و یک فرد معتاد نمی‌تواند سیاسی باشد»

این فرد از قاضی دادگاه خواستار بخشش شد و گفت: «من یک فرد معتاد هستم و یک فرد معتاد نمی‌تواند سیاسی باشد.»

وی همچنین اظهار داشت که از صحنه قتل ندا آقاسلطان فیلمی تهیه کرده و در اختیار سازمان مجاهدین خلق گذاشته است.

اظهارات متهم ردیف دوم
متهم ردیف دوم دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان روز عاشورا هم در اظهارات خود گفت که با شرکت در تجمعات، فیلم‌‌ها و عکس‌های ویژه‌ای برای سازمان مجاهدین ارسال کرده است.

این فرد که از سوی دادستانی، دانشجو معرفی شده، افزود که با اعضای سازمان مجاهدین، از طریق ای‌میل در ارتباط بوده و از تجمع مادران عزادار در پارک لاله تهران، فیلم تهیه کرده و در اختیار این سازمان گذاشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ها ها ها، تا کی این دولت فکر میکنه میتونه با این مسخره بازی ها مردمی را که دارند فریاد میرنند ؛مرگ بر دیکتاتور؛ را اسراییلی و امریکایی و مجاهد بخواند؟ ...

-- سارا ، Jan 18, 2010

همه اعترافات زیر شکنجه گرفته شده و باطل می باشد. خامنه ای می خواهد با این نمایشات زندانیان سیاسی را زودتر اعدام نماید. سازمانهای حقوق بشری باید در مقابل این نمایشات موضع قاطع بگیرند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران گردند.

-- ارژنگ ، Jan 18, 2010

اینها شده اند مثل گربه ای که چهار دست و پایشان توی پوست گردو گیر کرده !! خودشان را بهر در و دیواری میکوبند !! اگر سازمان مجاهدین اینقدر قدرت دارد که میتواند میلیونها ادم را چنین بحرکت دراورد ! پس واقعا ول معطلند !! نگاهی به چهره قاضی بکنید ! چقدر شبیه است به مجسمه ابوا لهول ؟!!!!

-- نادر ، Jan 18, 2010

به این کارا میگن دست و پای مرگ زدن . بهشون امون نمیدیم هرروز عرصه رو براشون تنگ تر میکنیم تا بالاخره دستاشونو ببرن بالا.

-- پلنگ ، Jan 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)