تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سال ۲۰۰۹؛ مرگبارترین سال برای غیرنظامیان افغان

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۲۴۱۲ غیر نظامی در افغانستان کشته شده‌اند که بیشتر آن در نتیجه حملات طالبان بوده است.

این آمار ۱۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۸، ۲۱۱۸ غیرنظامی افغان کشته شده بودند.

بر پایه گزارش یوناما(هیات معاونت سازمان ملل برای افغانستان)، شمار غیرنظامیانی که در سال ۲۰۰۹ در نتیجه عملیات نیروی‌های خارجی جان باختند، ۲۸ درصد کاهش داشته است.

۷۰ درصد یا ۱۶۸۱ نفر از این افراد، بر اثرحملات طالبان جان باخته‌اند، در حالی که نیروهای ناتو و ائتلاف تحت فرمان آمریکا مسئول مرگ ۲۵ درصد یا ۵۹۶ نفر بوده‌اند. ۱۳۵ نفر دیگر نیز در خشونت‌های طرف‌های درگیر جان باخته‌اند.


عکس: زمانه

یوناما افزوده است سال ۲۰۰۹ از لحاظ تاثیرگذاری طرفین درگیر، «بدترین» سال برای غیر نظامیان از زمان فروپاشی طالبان درسال ۲۰۰۱ بوده است.

با افزایش خشونت‌های ناشی از حملات طالبان، سال ۲۰۰۹ سالی خونین برای نیروهای بین‌المللی بوده است. به طوری که شمار کشته شدگان این نیروها از ۲۹۵ نفر در سال ۲۰۰۸ به ۵۲۰ نفر در سال ۲۰۰۹ افزایش یافته است.

درحالی که طرفین درگیر در افغانستان می‌گویند بعد از سپری شدن زمستان، جنگ «سختی» آغاز خواهد شد، مردم افغانستان نسبت به اثرات منفی افزایش این خشونت‌ها، ابراز نگرانی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)