تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پیگیری قطع رابطه با بریتانیا در مجلس

طرح یک فوریتی قطع رابطه دولت ایران با بریتانیا، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.

این طرح یک فوریتی، با ۳۵ امضا امروز چهارشنبه در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که با دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد.

تصمیم‌گیری مجلس درباره این طرح، به ارائه گزارش کمیسیون امنیت و سیاست خارجی موکول شده است.


علاء‌الدین بروجردی، رئیس این کمیسیون نیز با اظهار بی‌اطلاعی از این طرح، آن را اقدامی «شتاب‌زده» خوانده و گفته که پس از پایان تعطیلات مجلس، این طرح در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد.

این طرح در شرایطی برای بررسی‌ بیشتر به کمیسیون امنیت ملی ارسال شده که کاظم جلالی، سخنگوی این کمیسیون اعلام کرده که قطع رابطه با بریتانیا در دستور کار دولت قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای جلالی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفته که «اصلا موضوع کاهش روابط با انگلیس در دستور کار وزارت خارجه نیست.»

«این که برخی مسئولان صرفا در قالب کلماتی سیاسی، از محدود کردن روابط با دولت انگلیس صحبت می‌کنند، چه اثری دارد»

وی به طور تلویحی از اظهارات منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران انتقاد کرده و افزوده است: «این که برخی مسئولان صرفا در قالب کلماتی سیاسی، از محدود کردن روابط با دولت انگلیس صحبت می‌کنند، چه اثری دارد.»

آقای متکی امروز در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای عمانی خود گفت: «اگر در موضوع کاهش روابط با کشوری به جمع‌بندی برسيم، در عملی کردن آن برای حفظ منافع ملت ايران درنگ نخواهيم کرد.»

وی به جلسه روز گذشته مقام‌های وزارت خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی در این باره اشاره کرده و اظهار داشت: «در صورت جمع بندی نهايی، برای عملی کردن آن ترديد نخواهيم کرد.»

كميسيون امنیت ملی مجلس آن‌طور که بروجردی گفته است، طی چند ماه گذشته در چندين جلسه با حضور مسئولان وزارت امور خارجه، موضوع كاهش روابط با دولت بریتانیا را بررسی كرده است.

«اگر در موضوع کاهش روابط با کشوری به جمع‌بندی برسيم، در عملی کردن آن برای حفظ منافع ملت ايران درنگ نخواهيم کرد»

وی در عین حال افزود که «وزارت امور خارجه، اصل داشتن رابطه با لندن را قبول دارد.»

چناچه این طرح به تصویب نهایی برسد، کلیه مناسبات دولت ایران با بریتانیا تا زمان «عذرخواهی» مقام‌های بریتانیایی، قطع خواهد شد.

در این طرح همچنین علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک، ارائه شکایات علیه بریتانیا در مجامع بین‌المللی گنجانده شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، در ماه‌های اخیر بارها بریتانیا و آمریکا به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند؛ اتهامی که از سوی رهبران این کشور‌ها رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)